Gå til innhold

Turteller fluksering ( med video)


katarina77
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,  skal overata bil fra foreldre, og merker av og til under jevn gass at turteller begynner å bevege seg opp og  ned. Det virker som om det skjer bare av og til, men typisk når jeg ligger på 1700rpmish. Lånte bilen for endel år siden, da var den også slik. Syns også jeg merker det " rykker" i bilen om det skjer i slak motbakke/litt belastning.  Har noen erfaring med dette?  Bilen er en 2009 320d 177 automat.   Se video her: https://www.youtube.com/watch?v=NGpX_qwdi20

Bremselyset er bremsebelegg, så er ingen samenheng.  

 

Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Otis er som vanlig på ball her, det er vel ikke et ukjent fenomen med biler som har fått noen km på nakken. 

@Clipictrial mener jeg å huske har masse kunnskap om disse kassene, hvis jeg ikke husker feil tror jeg han har forklart dette fenomenet i en tidligere post? 

Endret av scoot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser veldig ut som lock-up shudder.

Dvs. at lock-up clutchen i converteren slurer eller går umotivert av/på. Årsaken er slitasje i de interne hydrauliske reguleringsmekanismene som fører til at trykket til clutchen blir ustabilt og for lavt.

Converteren har mest sannsynlig tatt skade av dette, så dette innebærer ny converter og en gjennomgang av ventilhuset i girkassen.

Forholdsvis kostbar affære.

Endret av Clipictrial
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.1.2020 den 14.10, Otis skrev:

@Clipictrial

Når du skriver, interne hydrauliske reguleringsmekanismer, mener du da solenoider? 

Solenoider også.

I ventilhuset sitter det et 20-talls ulike reguleringsventiler som styrer blant annet linjetrykk, smøretrykk, lock-up og girskift. Disse jobber sammen med solenoidene som er de elektromekaniske aktuatorene styreenheten kontrollerer.
Ventilene både i selve ventilhuset og ventilene internt i solenoidene blir slitt og får lekkasjer. Dette kan kontrolleres med vacuum når ventilhuset er demontert. I tillegg har girkassen bushinger/opplagringer som fungerer både som opplagringer og tettinger rundt akslingene. Når disse får slitasje (ofte pga. redusert smøretrykk) vil det føre til interne lekkasjer mellom ventilhuset og clutchpakkene/tromlene.

Som du sikkert forstår er dette ofte sammensatte problemer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, forstår det. Prøver derfor å lære mer.

På feks ga6hp kassene er det endel solenoider som er lett tilgjengelig, når man skifter filter/bunnpanne. De koster ikke så mye, og mange skifter de når man uansett har av bunnpanne. Men nøyaktig hva de gjør vet jeg ikke. Men om å skifte de kan bidra til å hjelpe girkassen på riktig måte på sikt, er det vel en fordel å skifte de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Otis skrev:

Joda, forstår det. Prøver derfor å lære mer.

På feks ga6hp kassene er det endel solenoider som er lett tilgjengelig, når man skifter filter/bunnpanne. De koster ikke så mye, og mange skifter de når man uansett har av bunnpanne. Men nøyaktig hva de gjør vet jeg ikke. Men om å skifte de kan bidra til å hjelpe girkassen på riktig måte på sikt, er det vel en fordel å skifte de.

Solenoidene er som du sier forholdsvis lett tilgjengelige og utskiftbare. Ventilene i ventilhuset derimot er ikke utskiftbare uten spesialverktøy.
Sonnax leverer oversize ventiler og utstyr for å brotsje opp diameteren på ventilløpene slik at de nye ventilene passer med riktig klaring. Ved å bytte solenoider løser man i mange tilfeller deler av problemet, men det krever spesialkompetanse for å reparere disse girkassene på riktig måte. Software har også mye å si og idag finnes det softwareoppgraderinger på ettermarkedet som kan ''kompensere'' for større interne lekkasjer og føre til at symptomene blir borte. Får man trøbbel med automatgir er min anbefaling å ta kontakt med Rats eller Transtec som har størst kompetanse på slike problemstillinger her i landet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...