Gå til innhold

e39525dat ryker mye ånfusker på kaldstart?


viggo E34
 Share

Anbefalte innlegg

har handla en 03mod 525dat

denne fusker og ryker på kald motor, lukter også diesel. han som solgte hadde fått lest feilkoder.

feilkode 3505 glødepluggmodul styrekrets.

vil dette kunne være bakenforliggende årsak?

starter lett kald som varm, har den uka jeg har eid bil vært temp på -5 til +5 

fusker å ryker uansett

fikk sjekket livedata hos en kompis, dette er da på varm motor.

DSC_0558.thumb.JPG.24bc41dfaf19b2e5d86676711e41af7d.JPG

fikk også dette på diagnoseDSC_0557.thumb.JPG.43663aacbb9400a84cff2798915df503.JPG

smooth running controller, noen som har peiling?

ettersom injektor på nr 5 korrigerer mye kontra resten tenkte jeg like gjerne å ta en returtest, denne så veldig bra ut på alle 6

prøvde så å nappe ut kontakta på nr5, motor endrer ikke gange men sluttet nå å ryke å lukte diesel. tenker så at injektor har problemer, prøvde så en annen injektor. starta uten innsug bare for å teste retur, denne ser bra ut. ellers er resutat det samme som før... napper ut kontakta på nr5 uten endring i gange men røyken forsvinner, setter i kontakt å det ryker å lukter....

noen som har forslag?

blir å ta komp test for å se at det ikke er noe helt rav ruskende gale

Endret av viggo E34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå korrigerer den langt utenfor grenseverdiene, samtidig så kan man ikke stole blindt på korrigering dataene da en injektor kan korrigere mye for en dårlig en som kan stå som lav korrigeringsverdi. ble returlekasjetest tatt på like kald motor som du da du for disse symptomene ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Ingvaldsen skrev:

nå korrigerer den langt utenfor grenseverdiene, samtidig så kan man ikke stole blindt på korrigering dataene da en injektor kan korrigere mye for en dårlig en som kan stå som lav korrigeringsverdi. ble returlekasjetest tatt på like kald motor som du da du for disse symptomene ? 

tok returlekasjetest på kald motor ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, TRF skrev:

Det høres veldig ut som feil på den sylinderen ja. (Komp)

det som er litt rart er den trenger liksom 1-2min så går den på alle men ryker en del til den får temp. lukter fortsatt litt på varm motor men ryker ikke like mye

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk ikke med meg at det bare skjer på kald motor. Men det er jo relativt enkelt enten så er det noe med Fusa, eller så er det noe med kammeret. Gløding er også fint å ha i orden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

målt strøm i alle glødeplugghetter under gløding ok, ohmet plugger 1,8 på 1,2,3og6, 4 har null reaksjon og viser ingenting og 5viser 410, så da er vel plug 4 og 5 gåene uansett. bestilt uansett alle 6 

må vel en runde for og prøve å få lånt kompresjonstest utstyr for diesel, dynket jo pluggene i 5-56 i går kveld å alle løsna ganske greit så slipper iallefallå bekymre meg for den biten:bmw:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har da tatt komp test

syl 1,2,3 og 4 er ok,

syl 5 og 6, 12bar og 20barDSC_0571.thumb.JPG.ef9cb1f0387308f1a4b5346e166d2de1.JPGDSC_0572.thumb.JPG.32a3205f179d46ad001de0d6eb1a3135.JPGDSC_0574.thumb.JPG.b88947b7c151529f0044ce1466189559.JPG

så da lurer jeg på om det er noen som vet om det er noe vanlige feil man kan komme borti hær? stempelringer? toppakning? ventilheng? rller no andre spø ideer?

bil har gått 317 000km

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

swirlflaps er demontert av tidligere eier. om det var forebyggende eller om det hadde skjedd skade før det ble gjort vites ikke...DSC_0561.thumb.JPG.43052c477474122530bc9d9fb8ab0458.JPG

men mest vanlig er ventiler? det er iallefall bedre på en måte tenker jeg, 

hadde det vært dårlige ringer burde det vel vært diesel olja selvfølgelig, og trykkoppbygging den veien.

må vell bare til å demontere toppdeksler og evt topp og se da sikkert🤔

Endret av viggo E34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@TRF kan det hjelpe å kjøre no motorrens? dersom det er ventilløfterf.eks eller er det bare å starte demontering å se hva man finner?

bytta litt plass på glødeplugger monterte sammen allt gjenn for å kjøre den varm å ta ny komptest for å se om kald/varm motor gjorde no forskjell. det gjorde det ikke, annet enn at den later til å gå på alle. eneste forskjell var at jeg flytta di døde glødepluggen slik at der nå var gløding på syl 4 og 5, den går da på alle men ryker fortsatt på kald motor da den korrigerer voldsomt på nr 5

tok også en slik hansketest over oljepåfyllingshull, hansken blåste seg opp, hvilket da gjenn peker mot tett veivhusventilasjo? demonterte veivhustventilasjons filteret for ta en titt da dette skulle være bare ett par måneder gammelt...DSC_0580.thumb.JPG.f4a55a4904c9b9307eb23330a0af0921.JPGDSC_0581.thumb.JPG.18c56a1eea6c4d4d1aff5782f9773af2.JPG

såg vel ikke helt ut som ny? synes ikke det lukter spes diesel av olje heller så har vel lyst til og tro det handler om koks i ventiler/sete? hydraulisk løfter som henger??? kan man antå/håpe det er noe som kan løse seg med motorrens og evt no hurlumheimix på tankennsom hjelper til å brenne reintventilløfter/ventil/sete🙈

Endret av viggo E34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

2 timer siden, Ingvaldsen skrev:

sikker på at flammeskive på injektor tetter skikkelig ? 

ja, kan ikke se eller kjenne noe komme opp rundt injektor vertfall, samt tørt og fint rundt den.

Endret av viggo E34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, viggo E34 skrev:

 

ja, kan ikke se eller kjenne noe komme opp rundt injektor vertfall, samt tørt og fint rundt den.

kanskje jeg er helt på vidda men hva om du bytter om på injektorene å se om problemet følger sylinder eller injektor

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...