viggo E34 Posted March 8, 2020 Share Posted March 8, 2020 (edited) har handla en 03mod 525dat denne fusker og ryker på kald motor, lukter også diesel. han som solgte hadde fått lest feilkoder. feilkode 3505 glødepluggmodul styrekrets. vil dette kunne være bakenforliggende årsak? starter lett kald som varm, har den uka jeg har eid bil vært temp på -5 til +5 fusker å ryker uansett fikk sjekket livedata hos en kompis, dette er da på varm motor. fikk også dette på diagnose smooth running controller, noen som har peiling? ettersom injektor på nr 5 korrigerer mye kontra resten tenkte jeg like gjerne å ta en returtest, denne så veldig bra ut på alle 6 prøvde så å nappe ut kontakta på nr5, motor endrer ikke gange men sluttet nå å ryke å lukte diesel. tenker så at injektor har problemer, prøvde så en annen injektor. starta uten innsug bare for å teste retur, denne ser bra ut. ellers er resutat det samme som før... napper ut kontakta på nr5 uten endring i gange men røyken forsvinner, setter i kontakt å det ryker å lukter.... noen som har forslag? blir å ta komp test for å se at det ikke er noe helt rav ruskende gale Edited March 30, 2020 by viggo E34 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingvaldsen Posted March 9, 2020 Share Posted March 9, 2020 nå korrigerer den langt utenfor grenseverdiene, samtidig så kan man ikke stole blindt på korrigering dataene da en injektor kan korrigere mye for en dårlig en som kan stå som lav korrigeringsverdi. ble returlekasjetest tatt på like kald motor som du da du for disse symptomene ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
TRF Posted March 9, 2020 Share Posted March 9, 2020 Det høres veldig ut som feil på den sylinderen ja. (Komp) Link to comment Share on other sites More sharing options...
viggo E34 Posted March 9, 2020 Author Share Posted March 9, 2020 3 timer siden, Ingvaldsen skrev: nå korrigerer den langt utenfor grenseverdiene, samtidig så kan man ikke stole blindt på korrigering dataene da en injektor kan korrigere mye for en dårlig en som kan stå som lav korrigeringsverdi. ble returlekasjetest tatt på like kald motor som du da du for disse symptomene ? tok returlekasjetest på kald motor ja Link to comment Share on other sites More sharing options...
viggo E34 Posted March 9, 2020 Author Share Posted March 9, 2020 1 time siden, TRF skrev: Det høres veldig ut som feil på den sylinderen ja. (Komp) det som er litt rart er den trenger liksom 1-2min så går den på alle men ryker en del til den får temp. lukter fortsatt litt på varm motor men ryker ikke like mye Link to comment Share on other sites More sharing options...
TRF Posted March 9, 2020 Share Posted March 9, 2020 Fikk ikke med meg at det bare skjer på kald motor. Men det er jo relativt enkelt enten så er det noe med Fusa, eller så er det noe med kammeret. Gløding er også fint å ha i orden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
viggo E34 Posted March 9, 2020 Author Share Posted March 9, 2020 målt strøm i alle glødeplugghetter under gløding ok, ohmet plugger 1,8 på 1,2,3og6, 4 har null reaksjon og viser ingenting og 5viser 410, så da er vel plug 4 og 5 gåene uansett. bestilt uansett alle 6 må vel en runde for og prøve å få lånt kompresjonstest utstyr for diesel, dynket jo pluggene i 5-56 i går kveld å alle løsna ganske greit så slipper iallefallå bekymre meg for den biten Link to comment Share on other sites More sharing options...
viggo E34 Posted March 9, 2020 Author Share Posted March 9, 2020 har da tatt komp test syl 1,2,3 og 4 er ok, syl 5 og 6, 12bar og 20bar så da lurer jeg på om det er noen som vet om det er noe vanlige feil man kan komme borti hær? stempelringer? toppakning? ventilheng? rller no andre spø ideer? bil har gått 317 000km Link to comment Share on other sites More sharing options...
TRF Posted March 9, 2020 Share Posted March 9, 2020 Vil anta at det er relatert til ventiler (Eller en manglende swirlflap...) viggo E34 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
viggo E34 Posted March 9, 2020 Author Share Posted March 9, 2020 (edited) swirlflaps er demontert av tidligere eier. om det var forebyggende eller om det hadde skjedd skade før det ble gjort vites ikke... men mest vanlig er ventiler? det er iallefall bedre på en måte tenker jeg, hadde det vært dårlige ringer burde det vel vært diesel olja selvfølgelig, og trykkoppbygging den veien. må vell bare til å demontere toppdeksler og evt topp og se da sikkert🤔 Edited March 9, 2020 by viggo E34 Link to comment Share on other sites More sharing options...
viggo E34 Posted March 10, 2020 Author Share Posted March 10, 2020 kan vel legge til at jeg hadde av oljelokket med motor igang så hørtes en slik metallignende klonkelyd som man gjerne hører ved gåen injektor? Link to comment Share on other sites More sharing options...
viggo E34 Posted March 11, 2020 Author Share Posted March 11, 2020 (edited) @TRF kan det hjelpe å kjøre no motorrens? dersom det er ventilløfterf.eks eller er det bare å starte demontering å se hva man finner? bytta litt plass på glødeplugger monterte sammen allt gjenn for å kjøre den varm å ta ny komptest for å se om kald/varm motor gjorde no forskjell. det gjorde det ikke, annet enn at den later til å gå på alle. eneste forskjell var at jeg flytta di døde glødepluggen slik at der nå var gløding på syl 4 og 5, den går da på alle men ryker fortsatt på kald motor da den korrigerer voldsomt på nr 5 tok også en slik hansketest over oljepåfyllingshull, hansken blåste seg opp, hvilket da gjenn peker mot tett veivhusventilasjo? demonterte veivhustventilasjons filteret for ta en titt da dette skulle være bare ett par måneder gammelt... såg vel ikke helt ut som ny? synes ikke det lukter spes diesel av olje heller så har vel lyst til og tro det handler om koks i ventiler/sete? hydraulisk løfter som henger??? kan man antå/håpe det er noe som kan løse seg med motorrens og evt no hurlumheimix på tankennsom hjelper til å brenne reintventilløfter/ventil/sete🙈 Edited March 11, 2020 by viggo E34 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingvaldsen Posted March 11, 2020 Share Posted March 11, 2020 sikker på at flammeskive på injektor tetter skikkelig ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
viggo E34 Posted March 11, 2020 Author Share Posted March 11, 2020 (edited) 2 timer siden, Ingvaldsen skrev: sikker på at flammeskive på injektor tetter skikkelig ? ja, kan ikke se eller kjenne noe komme opp rundt injektor vertfall, samt tørt og fint rundt den. Edited March 11, 2020 by viggo E34 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingvaldsen Posted March 11, 2020 Share Posted March 11, 2020 20 minutter siden, viggo E34 skrev: ja, kan ikke se eller kjenne noe komme opp rundt injektor vertfall, samt tørt og fint rundt den. kanskje jeg er helt på vidda men hva om du bytter om på injektorene å se om problemet følger sylinder eller injektor Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now