Gå til innhold

Bmw e60 525d. Større turbo?


Acidrap
 Share

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg lurte på om noen her har erfaring med 530d turbo på en 525d preface? Jeg har hørt at disse dysene har en del å gå på, men vet ingenting for sikkert. Også ikke minst om dette er mulig å få eu godkjent? (da ikke hos vegvesen men vanlig verksted bedrift).

Minst like viktig er hva slags effeltøkning som kan forventes av et slikt bytte, om noe i det hele tatt?

takker på forhånd, da jeg vet det er stor ekspertise her på forumet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke bare bare å montere en 530d turbo på en 525d pre-LCI, da 525d benytter en vakuumstyrt turbo, mens en 530d LCI bruker elektronisk boostkontroller.

Når det gjelder godkjenning, så kan de ikke ta deg for noe de ikke vet. Eller tenkte du å få det godkjent i vognkortet? Det er vel bortimot umulig, les; dyrt!

Kan ikke se for meg noen effektøkning i det hele tatt om man ikke tar høyde for dette i software.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja riktig...Har både 530d lci og pre-lci elektronisk boost controller? Planen var definitivt ikke å få dette godkjent i vognkortet.                                                     Kanskje noen andre har noen tanker eller meningen på saken her? Cluet er at jeg ønsker meg litt mer "trøkk" i bilen. Jeg er foreløpig på en stage 1 tune med egr blendet og kodet. Misforstå meg rett, bilen har godt drag...MEN du vet, man ønsker jo alltid litt mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Otis skrev:

Det er jo ikke bare bare å montere en 530d turbo på en 525d pre-LCI, da 525d benytter en vakuumstyrt turbo, mens en 530d LCI bruker elektronisk boostkontroller.

Når det gjelder godkjenning, så kan de ikke ta deg for noe de ikke vet. Eller tenkte du å få det godkjent i vognkortet? Det er vel bortimot umulig, les; dyrt!

Kan ikke se for meg noen effektøkning i det hele tatt om man ikke tar høyde for dette i software.

Takker for innspill Otis! Du er alltid på saken😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke helt hvilket år som fikk elektronisk, mulig 218hk har vakuum. Men dette kan du se på delektalogen eller newtis.info

Ellers har jo @Flataas helt rett, dette passer jo perfekt for @TRF! Han har jo, såvidt jeg husker, ferdig oppsett for andre dyser, software og evt annen turbo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

m57n kan ha vakum og el aktuator, både i e6x og e46. Forskjellen er euro 3 vs euro 4, og på e6x betyr dette med eller uten DPF.

TRF Steg 2 : godt og vel 245hk.

TRF Steg 4: ca 275hk (TRF turbo og TRF dyser)

TRF Steg 4.5 = rett over 300hk (større TRF turbo og TRF dyser).

Turbo i seg selv hjelper ikke så mye, 30d 218hk vil uansett, med TRF dyser, ikke ta deg noe særlig mye lenger enn 275-280hk med litt røyk. Og dette er med riktig mapping og våre dyser. Jeg tror ikke det er så veldig mange andre aktører enn oss som faktisk har slike oppsett som dette her som ferdigutviklet hyllevare. (les: det er det ikke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for detaljert, og presis respons. Akkurat dette jeg var ute etter å finne ut! Ut i fra du skriver så er vel da steg 2 mest aktuelle for meg. Sett på quickfix at dette er map + trf downpipe. Med tanke på at jeg allerede har steg 1 tune, fra nordic motor tuning (er du kjent med aktøren?) med egr blendet og kodet. Mangler jeg bare dp, og en ny map for å pushe til neste steg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du har fra før av hjelper desverre ikke så mye (annet enn at du slipper å kjøpe selve EGR delete delene, som uansett er utenom TRF Steg 2 kittet).

Det eneste er at vi tar et lite gebyr for å sette bilen tilbake til original før vi begynner.

Ønsker du evt å montere deler selv, eller levere inn bilen for å få alt gjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Monteres på egenhånd. Selger du "løs" downpipe uten selve tjenesten med tune? Alternativt hva koster den dere leverer? Og hva skiller ditt produkt (dp) fra de andre på markedet?

beklager om jeg stiller litt mye spørsmål. Er bare nysgjerrig og genuint interessert. Siden jeg først har deg her i tråden... Jeg har blitt tipset om xhp flash til girkassen. Har du noe erfaring, eller kjenner til produktet? Ut i fra det jeg har sett på nettet er det tilsynelatende merkbar endring på girhastogheten. Men spørsmålet er jo hvorvidt det er et bærekraftig produkt, at girkassen faktisk tåler dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det du tok utifra mitt svar var at TRF software ikke var så viktig så har jeg åpenbart kommunisert litt dårlig :S

Send gjerne en mail: info@trf-performance.no vedr konkret kjøp, så ikke vi fyllet forumet med slikt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...