Benjiin1 Posted May 3, 2020 Share Posted May 3, 2020 Heisann Har funnet metallspon i oljefilteret på min 2012 X5M litt usikker på hva det kan være. Men mistenker at det kan være fra registerkjedet(?) Noen her inne som vet hvordan man kan feilsøke for å avdekke hvor metallet kommer fra, eller er det like greit å ta ut motor med en gangs å sjekke når den er ute?:) Setter stor pris på tips, forslag oginnvendinger! (Enn så lenge mimrer jeg tilbake til tider da BMW lagde motorer som holdt lengre enn 7-8 år) Takker for svar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hpi Posted May 3, 2020 Share Posted May 3, 2020 (edited) Det kan være lurt å send inn en oljeprøve til et laboratorium, de finner ut hvilke metaller det er i olja og hvor disse kommer fra. Jeg har brukt Blackstone i Usa, det finnes steder i Norge også men de kjenner jeg ikke til. Blackstone sender gratis testkit så betaler du for analysen. https://www.blackstone-labs.com/products/free-test-kits/ Et par oljerelaterte forum som gjerne kan bidra, https://oil-club.de/ https://www.bobistheoilguy.com/forums/ubbthreads.php/forum_summary Edited May 3, 2020 by Hpi Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mons1 Posted May 3, 2020 Share Posted May 3, 2020 Disse S63 sliter vel både med registerkjede og rådelagrene. I tillegg er det vel også en svakhet med ventiltetningene pga "Hot-vee"-design der eksosmanifoilen er i midten av V-blokka og ventiltetningene utsettes for unormal mye varme slik at plast-gummien tørkes og slipper tettingen. Disse motoren krever ekstremt nøye olje-service på maks 10000km i året og med nøyaktig riktig kvalitetsolje. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Benjiin1 Posted May 3, 2020 Author Share Posted May 3, 2020 Ja okey. Noen som kan se for seg hva prisen er på å få byttet rådelager samt skifte kjede og strammere hvis jeg leverer/tar ut motor? Mange takk:) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Benjiin1 Posted May 3, 2020 Author Share Posted May 3, 2020 6 hours ago, Hpi said: Det kan være lurt å send inn en oljeprøve til et laboratorium, de finner ut hvilke metaller det er i olja og hvor disse kommer fra. Jeg har brukt Blackstone i Usa, det finnes steder i Norge også men de kjenner jeg ikke til. Blackstone sender gratis testkit så betaler du for analysen. https://www.blackstone-labs.com/products/free-test-kits/ Et par oljerelaterte forum som gjerne kan bidra, https://oil-club.de/ https://www.bobistheoilguy.com/forums/ubbthreads.php/forum_summary Takk for tips:) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mons1 Posted May 5, 2020 Share Posted May 5, 2020 Hvis vi snakker om bytte av register og rådelager, så snakker vi om å ta jobben selv. Skal du bruke verksted, så blir det billigere å få en byttemotor. Men dette blir bare spekulering. Olje-test er tingen. Da får man vite hvilken metall som er i oljen. kobber er rådelagrene. Aluminium kan være så mangt, men stål kan være registerkjede. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Benjiin1 Posted May 8, 2020 Author Share Posted May 8, 2020 Jeg har ringt og snakket med en del bmw verksted. Og de mener at det er 90% sannsynlig at det er rådelagrene , hvertfall. Ingvaldsen and Hpi 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Conquest Posted May 8, 2020 Share Posted May 8, 2020 3 timer siden, Benjiin1 skrev: Jeg har ringt og snakket med en del bmw verksted. Og de mener at det er 90% sannsynlig at det er rådelagrene , hvertfall. Kondolerer ❤️ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now