Gå til innhold

F25 X3 - Koding av speil med andre funksjoner?

ogee1
 Share

Anbefalte innlegg

Hei

Kona var borti noe med venstre sidespeil i parkeringshus i dag, og "foten" som speilen montereres på, og som stikker ut fra bilen, knakk tvers av. Det var masse sand i mekanismen, så jeg tipper at leddet som skulle fjæret unna bare har stått helt fast.

Har antydet bruddet med rødt her:

image.png.f6e74c67b9da3e0a05846405da7ccc92.png

Er det vanskelig å bytte delen som er knekt? For meg ser det ut som det er en støpt aluminiumsdel som fyller opp trekanten i fremre del av førerdøra, der høyttaleren sitter på innsiden. Går det an å få kjøpt den løst? Finner den ikke på realoem i farta.

Er det noen som tilfeldigvis har deler liggende etter oppgradering til LCI-speil for eksempel? (Vår bil er pre-LCI)

Jeg er sengeliggende for tida, så jeg har ikke mulighet til å få tatt bilder akkurat nå.

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si at å skifte aktuell del, om man får tak i den løst, er en 3er på skal fra 1-10, hvor 1 er enklest.

Manual for å skifte aktuell del finner du på feks newtis.info. 

Jeg ser i delekatalogen at BMW sluttet med så veldig mange enkelt deler på speil allerede i 2012 på E83. Og dessverre har trenden fortsatt på F25.

Så din løsning blir da å kjøpe brukt speil eller nytt speil. Pass på utstyrsnivå, om det er en forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.5.2020 den 20.22, Otis skrev:

Jeg vil si at å skifte aktuell del, om man får tak i den løst, er en 3er på skal fra 1-10, hvor 1 er enklest.

Manual for å skifte aktuell del finner du på feks newtis.info. 

Jeg ser i delekatalogen at BMW sluttet med så veldig mange enkelt deler på speil allerede i 2012 på E83. Og dessverre har trenden fortsatt på F25.

Så din løsning blir da å kjøpe brukt speil eller nytt speil. Pass på utstyrsnivå, om det er en forskjell.

Takk for tips, @Otis!

Jeg trodde newtis.info var tatt ned. Virket ikke sist jeg prøvde å gå inn der, men det var en stund siden. Nå kom jeg inn, og det ser ut som det er en veldig enkel jobb å bytte hele speilet. Så jeg prøver å finne et komplett speil (brukt) i stedet for å finne løse deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

@Saltkjelen, @Otis eller andre.

Jeg har fått tak i et brukt speil rimelig, men det har flere funksjoner enn vårt. Vårt originale speil har bare innstilling av speilglassets vinkel mens det nye speilet i tillegg har dimming og motor for å klappe inn speilet. I kontakten ser det ut som det bare er tre pinner, noe som tyder på CAN- eller LIN-bus og "intelligens" som kan skape problemer.

- Vil det nye speilet jeg har fått tak i virke på vår bil?

- Vil det kreve koding?

- Er det bedre å flytte over innmaten fra det gamle speilet til det nye for å unngå problemer/feilkoder?

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Otis skrev:

Det kan være helt annen kontakt på det gamle speilet, så det bør sjekkes. Det vil helt sikkert ikke virke uansett.

Det jeg egentlig har gruet meg til er å åpne speilet. Har vært redd for å knuse glasset eller ødelegge noe av plasten sånn at jeg ikke får ting sammen igjen. Men etter det @Otis skreiv syntes jeg ikke at jeg hadde noe valg.

Skal se om jeg får lagt ut noen bilder etterhvert.

Jeg åpnet det gamle og det nye speilet, og der var det stor forskjell. Det gamle speilet har bare en vippemotor med tre ledninger og varmetråder i glasset med to ledninger. Det nye speilet har fire ledninger til glasset, åtte ledninger til vippemotoren og to ledninger til innklappingsmotoren. Alt er samlet i en hjerne som sitter montert på baksiden av vippemotoren. Fra denne hjernen går det tre ledninger inn til bilen.

Det var heldigvis forholdsvis greit å flytte over den gamle motoren, med ledninger, til det nye speilhuset, så nå skal alt være klart til montering på bilen uten noen feilmeldinger eller behov for koding.

Her der det gamle speilglasset som kun har varmetråder

IMG_5490.thumb.JPG.c0a8f60d7543353d06588c8d6cae4f1f.JPG

Her er det nye speilglasset som har varme og dimming

IMG_5492.thumb.JPG.346182d53e8138d745b537ac13a7f5d0.JPG

Kontakten til den nye vippemotoren

IMG_5559.thumb.JPG.2a796eff7b2dd66adc2d823a8557bc95.JPG

"Hjernen" til det nye speilet

IMG_5560.thumb.JPG.d47d17253026a5dd05c97978c977e889.JPG

Den gamle motoren med ledning montert i det nye speilhuset. Hvit og gul ledning går til innfellingsmotoren som jeg ikke bruker (har ikke den funksjonen på vår bil)

IMG_5566.thumb.JPG.945c07d5a9b77bf363c118a34890d178.JPG

Den gamle vippemotoren i det nye huset, sett fra siden der glasset skal sitte. Ledning til varmetrådene synes nederst.

IMG_5569.thumb.JPG.3c9062505f058343e950851be7a3b287.JPG

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...