Gå til innhold

M52B28 koker med kaldt vann i radiator


sst079
 Share

Anbefalte innlegg

Min far har kjøpt seg en E39 528i, hvor tanken er å ta vare på bilen i årene som kommer. 
I dag ble den plutselig litt vrang, og det begynte å dryppe kjølevann/væske. 
Var ikke store lekkasjen, men fylte senere opp med vann, og prøvde igjen. 


Bilen gikk fint i ca. 10 min, men så dro tempmåler avgårde mot rødt. Stoppet for å sjekke. Da bobler/spruter det MYE fra radiator, men vannet som kommer ut derfra er kaldt! 
Hva kan dette tyde på? Vannpumpe? 

Setter pris på tilbakemeldinger😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Mariuse34 skrev:

Vannpumpe som ikke sirkulerer? 

Luft i systemet? 

Etter min begrensede kunnskap, så tenker jeg vannpumpe (mest logisk?). Men folk der ute har så uendelig mye mere kunnskap, så derfor jeg ville høre her :)

Syns bare det var merkelig med kombinasjon koking og kaldt vann. Har opplevd koking før, men da har jo vannet fra radiator vær kokvarmt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, t06afre skrev:

Dette kan være topppakning som er røket. Dette kan føre til at lufttrykk bygger seg opp i kjølesystemet og blokkerer sirkulasjonen. Men det kan også være andre ting.

https://www.holtsauto.com/prestone/news/what-does-mean-car-coolant-bubbling/

 

Takk for tilbakemelding og link. 
Vet M52 er kjent for dårlig/lite holdbart kjølesystem. «Håpet» at det kanskje kunne være en annen forklaring enn toppakning, da dette er ganske omfattende. 
Men finnes det en måte å diagnostisere dette på? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først må du finne ut om vannet sirkulerer. Tomgang og åpne påfyllingsskruen. Det skal komme en stråle med vann når vannpumpe står og går. 

Om bilen fort blir varm men vannet er kaldt så er det åpenbart at det sirkulerer dårlig. Jeg ville begynt med å lufte. M52 er håpløse om det er luft i systemet. Siden du har fylt på væske nylig og problemet ikke var det før du fylte på så tenker jeg luft. Men siden du hadde lekkasje før så tenker jeg vannpumpe sekundært. 

Det kan selvsagt vært toppakning, men jeg tror mer på vannpumpe eller luftbobler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Mariuse34 skrev:

Først må du finne ut om vannet sirkulerer. Tomgang og åpne påfyllingsskruen. Det skal komme en stråle med vann når vannpumpe står og går. 

Om bilen fort blir varm men vannet er kaldt så er det åpenbart at det sirkulerer dårlig. Jeg ville begynt med å lufte. M52 er håpløse om det er luft i systemet. Siden du har fylt på væske nylig og problemet ikke var det før du fylte på så tenker jeg luft. Men siden du hadde lekkasje før så tenker jeg vannpumpe sekundært. 

Det kan selvsagt vært toppakning, men jeg tror mer på vannpumpe eller luftbobler. 

Var noe sånt jeg håpet på å høre😁 Vi vet jo ikke, men får sjekket dette i morgen. Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er nok å få det sjekket opp. Det du kan gjøre selv er å lufte kjølesystemet ditt. Det er en gjør det selv jobb. Dette vil ta bort luftlommer i systemet og også fortelle deg at du har (noe) sirkulasjon i kjølesystemet. Slik at du kanskje kan få kjørt bilen til verksted hvis det ikke er for lang tur

https://www.pelicanparts.com/BMW/techarticles/BMW-5-Series-E39/57-WATER-Cooling_System_Filling_and_Bleeding/57-WATER-Cooling_System_Filling_and_Bleeding.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, t06afre skrev:

Det beste er nok å få det sjekket opp. Det du kan gjøre selv er å lufte kjølesystemet ditt. Det er en gjør det selv jobb. Dette vil ta bort luftlommer i systemet og også fortelle deg at du har (noe) sirkulasjon i kjølesystemet. Slik at du kanskje kan få kjørt bilen til verksted hvis det ikke er for lang tur

https://www.pelicanparts.com/BMW/techarticles/BMW-5-Series-E39/57-WATER-Cooling_System_Filling_and_Bleeding/57-WATER-Cooling_System_Filling_and_Bleeding.htm

Takk så mye. Ja, prøver lufting først. Men siden lekkasjen oppstod først, og den tydeligvis ikke sirkulerer, setter jeg en 10er på vannpumpe. Finnes heller ikke noen papirer på når denne er byttet sist, så kan ha stått der i maaange år. Disse vannpumpene er vel ikke kjent for å være veldig holdbare, heller. 
Sjekker i henhold til prosedyrene i morgen👍🏼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, sst079 skrev:

Takk så mye. Ja, prøver lufting først. Men siden lekkasjen oppstod først, og den tydeligvis ikke sirkulerer, setter jeg en 10er på vannpumpe. Finnes heller ikke noen papirer på når denne er byttet sist, så kan ha stått der i maaange år. Disse vannpumpene er vel ikke kjent for å være veldig holdbare, heller. 
Sjekker i henhold til prosedyrene i morgen👍🏼

Ikke veldig holdbare. Temmelig billige å bytte. Bytt termostathus i samme slengen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/3/2020 at 10:14 PM, sst079 said:

Min far har kjøpt seg en E39 528i, hvor tanken er å ta vare på bilen i årene som kommer. 
I dag ble den plutselig litt vrang, og det begynte å dryppe kjølevann/væske. 
Var ikke store lekkasjen, men fylte senere opp med vann, og prøvde igjen. 


Bilen gikk fint i ca. 10 min, men så dro tempmåler avgårde mot rødt. Stoppet for å sjekke. Da bobler/spruter det MYE fra radiator, men vannet som kommer ut derfra er kaldt! 
Hva kan dette tyde på? Vannpumpe? 

Setter pris på tilbakemeldinger😊

Det første du må gjøre er å kjøpe en radiatortester/pumpe. Pump den opp til 1.5 bar, den skal holde over 1.45bar i minst 10 minutt, om ikke så har du en lekkasje et sted. Da må du lete, enkleste er å tømme vannet fra radiatoren så pumpe opp med luft og bruke såpevann for å finne lekkasjen lettere men det vanlige er slange fra toppen til gasspjeld (to slanger), termostatshussprekk under som du ikke ser, tur og returslanger, kontroller varmeregister i samme slengen ved å ta opp plastdeksler og kjenn på teppe på sjåførside om det er vått. 

Demonter radiatorvifte, vannpumpe og inspiser denne, like greit å bytte den samt termostaten. 

Sjekk at elektrisk vannpumpe til varmeregister summer og går, den starter når du tar på tenningen 

Dersom du ikke finner noe så må du følge nøyaktig dette når du fyller kjølevæske:

1. Åpne lufteskrue på termostathuset og lufteskrue på radiatoren. 

2. Start tenningen men ikke bilen, sett temp på varme til 32/maks og vifte til minimum

3. Begynn å fylle kjølevæske, fyll den helt til randen av lokket så vil du se at den lille elektriske pumpen får i gang sirkulasjonen og begynner suge kjølevæske fra tanken. 

4. Du skal fortsette å fylle helt til du ser at termostathuset fylles og det kommer vann ut av lufteskruen på termostathus. Lukk skruen igjen. 

4. Ikke skru igjen lokk til ekspansjonstanken, skru på lufteskrue på ekspansjonstanken men ikke helt igjen (Det er et lite hull mellom retur til eksp.tank og selve tanken så det er her resten av luftingen vil skje. 

5. Start bilen nå og rus den til 3000 rpm, gjør dette 4-5 ganger for å presse ut de siste luftboblene som er bakerst i toppen. Om du ikke gjør dette kan du i verste fall skade motoren. 

6. Følg med nivået i tanken og fyll så 2-3 streker over kald nivå og lukk så igjen både lufteskruen og hovedlokket til eksp.tanken. 

7. Så må du vente til bilen når sin driftstemperatur, jeg liker å aktivere hemmelig meny 7 så jeg ser temperaturen digitalt. Den skal stabilisere seg rundt 95-96 grader med maks temp på varmen, dersom den øker over 99 på tomgang så har du en feil et sted i kjølesystemet.

 

Det er ikke uvanlig at radiatorene blir dårlig dersom de er orginal eller eldre enn 15 år. De har en integrert eksptank som kan sprekke både nede og gummipakninger som lekker. Systemet må være helt tett da motorens kjøling er avhengig av at trykket kommer opp i ca 1.5 bar normaltrykk. Hvis ikke så vil kjølevæsken koke. Du må aldri åpne lufteskruene eller lokket før motoren er helt kald. Det kan indusere bobler i systemet, hvis du åpner lufteskruen på termostathuset vil du se at nivået i eksp.tank vil gå opp og renne nesten over. Det betyr at du har utlignet trykket i systemet og du må lufte på nytt igjen. Det er essensielt at den elektriske pumpen fungerer for å få dette til skikkelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, quandt1960 skrev:

Det første du må gjøre er å kjøpe en radiatortester/pumpe. Pump den opp til 1.5 bar, den skal holde over 1.45bar i minst 10 minutt, om ikke så har du en lekkasje et sted. Da må du lete, enkleste er å tømme vannet fra radiatoren så pumpe opp med luft og bruke såpevann for å finne lekkasjen lettere men det vanlige er slange fra toppen til gasspjeld (to slanger), termostatshussprekk under som du ikke ser, tur og returslanger, kontroller varmeregister i samme slengen ved å ta opp plastdeksler og kjenn på teppe på sjåførside om det er vått. 

Demonter radiatorvifte, vannpumpe og inspiser denne, like greit å bytte den samt termostaten. 

Sjekk at elektrisk vannpumpe til varmeregister summer og går, den starter når du tar på tenningen 

Dersom du ikke finner noe så må du følge nøyaktig dette når du fyller kjølevæske:

1. Åpne lufteskrue på termostathuset og lufteskrue på radiatoren. 

2. Start tenningen men ikke bilen, sett temp på varme til 32/maks og vifte til minimum

3. Begynn å fylle kjølevæske, fyll den helt til randen av lokket så vil du se at den lille elektriske pumpen får i gang sirkulasjonen og begynner suge kjølevæske fra tanken. 

4. Du skal fortsette å fylle helt til du ser at termostathuset fylles og det kommer vann ut av lufteskruen på termostathus. Lukk skruen igjen. 

4. Ikke skru igjen lokk til ekspansjonstanken, skru på lufteskrue på ekspansjonstanken men ikke helt igjen (Det er et lite hull mellom retur til eksp.tank og selve tanken så det er her resten av luftingen vil skje. 

5. Start bilen nå og rus den til 3000 rpm, gjør dette 4-5 ganger for å presse ut de siste luftboblene som er bakerst i toppen. Om du ikke gjør dette kan du i verste fall skade motoren. 

6. Følg med nivået i tanken og fyll så 2-3 streker over kald nivå og lukk så igjen både lufteskruen og hovedlokket til eksp.tanken. 

7. Så må du vente til bilen når sin driftstemperatur, jeg liker å aktivere hemmelig meny 7 så jeg ser temperaturen digitalt. Den skal stabilisere seg rundt 95-96 grader med maks temp på varmen, dersom den øker over 99 på tomgang så har du en feil et sted i kjølesystemet.

 

Det er ikke uvanlig at radiatorene blir dårlig dersom de er orginal eller eldre enn 15 år. De har en integrert eksptank som kan sprekke både nede og gummipakninger som lekker. Systemet må være helt tett da motorens kjøling er avhengig av at trykket kommer opp i ca 1.5 bar normaltrykk. Hvis ikke så vil kjølevæsken koke. Du må aldri åpne lufteskruene eller lokket før motoren er helt kald. Det kan indusere bobler i systemet, hvis du åpner lufteskruen på termostathuset vil du se at nivået i eksp.tank vil gå opp og renne nesten over. Det betyr at du har utlignet trykket i systemet og du må lufte på nytt igjen. Det er essensielt at den elektriske pumpen fungerer for å få dette til skikkelig. 

Fantastisk, takk for utrolig nyttig svar🤩 Da har jeg virkelig et godt grunnlag til å finne ut av dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man koker en M52, så well....Kanskje den holdt, men jeg har hørt at dette smeller av boltene på toppen eller svekker dem kraftig. Og det går fort.

M52 er vel kjent for vannpumpe. Det er vel noe plast-impleller i disse.
Hvis vannet på radiatoren er kald og motoren koker, ja da er det ikke sirkulasjon. Det er sjelden at termostaten får motor til å koke. Heller det motsatte at motor mister varmen.

Jeg er 90% sikker på et plutselig brudd i impelleren i vannpumpen og dermed stopp i sirkulasjonen.
Det er svært skjelden toppakningen ryker på disse utenom. Da er det snakk om nettopp koking av motoren.
Men!!!!! Det er alt etter hvor mye rent vann som ble tømt på. M52 kjører med temperatur på 100grader og rent vann koker jo på 100 grader. Nyere N-motorer kan kjøre opp mot 110 grader. Frostvesken øker kokepunktet på kjølevesken. Så hvis vi får en uheldig kombinasjon av at radiatoren fylles med rent vann, som ligger i radiatoren til termostaten slipper inn vannet ved 100 grader, så risikerer man at i det vannet går inn i blokken, så koker den. Vannet er ikke skikkelig blandet med kjølevesken.
Derfor er det en tommelingerregel: Aldri hell på ren vann på nyere motorer.

Internett har det meste:

M52 Water Pump Failure

The M52 water pump uses a plastic impeller, which is the piece that flows the coolant through the engine. The plastic impeller commonly breaks from normal wear and tear and can cause you water pump to stop functioning. The water pump typically goes out every 80k-100k miles.

M52 Water Pump Failure Symptoms

  • Engine overheating
  • Cooling fan running non-stop
  • “Limp mode” or reduced power, acceleration, and performance
Endret av Mons1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjølevæsken i seg selv øker kokepunktet noe men det som øker kokepunktet aller mest er trykket i systemet. Dersom du ikke oppnår driftstrykk på et sted rundt 1.5 barg så vil væsken koke ved 100 grader. Ellers koker den først ved 120 grader med 50/50 blanding. Så anbefaler å lekkasjeteste systemet først ved 1.5barg. Selv med en ødelagt hovedpumpe så kommer en langt med den elektriske i vintermånedene, det har jeg testet. Av kjølevæske så kan jeg egentlig anbefale Valvoline sin Multivehicle ferdigblandet. Den kan blandes med alt så slipper du tømme blokken helt. Om en følger bruksanvisningen jeg skrev kommer du langt. Jeg snakker av erfaring med mange tårer banning og kroner bak meg. Kjølesystemet i min 528iA er komplett nytt fra A til Å bortsett fra manifoldgren i stål og det med at en impeller kan knekke etter en stund kan også fint skje med de som har aluminium. BMW har levert begge og de som BMW selger nå er en slags komposittmateriale. Om en ikke finner noe så kan en gjøre en CO test ved mistanke om toppakning men M52 tåler mer enn det som gis uttrykk for mange steder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...