E.C. Skrevet Juni 24, 2020 Share Skrevet Juni 24, 2020 LL04 finnes nok ikke i 10W-XX, men det var heller en referanse til at trådstarter, basert på klimatiske forhold, kunne fint ha kjørt med en olje som starter med 10W, selv på vinteren. LL04 er der for partikkelfilteret, så om man har fjernet dette kunne man sannsynligvis overlevd helt fint med en 10W-40 olje uten LL04, men dette blir en avsporing nå. Jeg tar meg tiden til å utdype hva jeg mener ellers. Som du selv har nevnt så forteller det øverste tallet egenskaper ved høy temperatur, nærmere bestemt viskøsiteten ved 100 grad C. Det er faktisk alt det tallet forteller. Viskøsiteten, som du ser av tabellen i det forrige innlegget mitt, er et intervall. Det betyr at for å oppfylle kravet om SAE 30 eller SAE 40 og klistre det på flaska må du havne innenfor intervallet, noe som betyr at oljer fra ulike produsenter kan variere noe. Derfor vil oljer med tilsynelatende "samme" viskøsitet renne ulikt når folk heller de ut av kopper og flasker på Youtube. Så praktiske tester som tilsynelatende gir "spennende utslag" kan fort være allerede forklart av spesifikasjonene. De kan være interessante, men det lønner seg å lese spesifikasjoner på det man kjøper. Ettersom vi prater om multi-grade oljer så er det lurt å ta opp hvorfor det er to tall og hvordan man kommer seg dit. For å få bedre vinteregenskaper fra en olje som er SAE 40 (ved 100 grad C) trenger man tilsetninger eller additiver som de også heter. Kort sagt så trenger man sterkere skyts jo større avstanden mellom tallene er. Derfor har man ikke en 0W-60, for det skal holde hardt å få til noe som er holdbart, markedet for store salgsvolum til polarsirkelracere er ikke der heller. 5W-50 blir fort alternativet da. Additivene brytes ned etterhvert som oljen blir eldre og mer brukt, i praksis betyr det at tallene vil krype mot hverandre, noe som ikke er ønskelig. Det ble sagt at sportsbiler bruker SAE 50 eller SAE 60 oljer, men det har nok en sammenheng med at temperaturen under belastning blir litt høyere enn på folks bruksbiler og da kan det være greit med en olje som ikke blir for tyntflytende. Det gjør ikke SAE 60 bra for alle motortyper og langkjøring av den grunn og det gjør ikke SAE 30 dårlig. Hvis man starter med å huske at både SAE 30 og SAE 40 er intervaller (de andre SAE-verdiene også for den saks skyld), så kan man oppdrive oljer fra ulike produsenter der den ene kommer til å være rimelig lik i viskøsitet som den andre, tross forskjellige merkelapper på flasken. For det andre så er det mer enn viskøsiteten som avgjør kvaliteten på oljen, det er like mye cocktailen med alle additivene som skal sørge for de ulike egenskaper som separerer oljene fra hverandre. En "bra" og litt ekstra seig SAE 30 vil da sannsynligvis være helt ok å kjøre langt med (selv på sommeren og i en bil som helst skulle ha SAE 40), kanskje til og med bedre enn en tynn og "dårlig" SAE 40. Jeg skjønner at 15W-30 vil slite med å flyte i -25, men 10W-XX i områder der det så vidt dipper under 0 om vinteren er ingen krise. Jeg har faktisk kjørt en vinter i Bergen med 10W-40, gikk helt fint det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Evopower Skrevet Juni 24, 2020 Share Skrevet Juni 24, 2020 (endret) Om man skal tenke holdbarhet (type fjerne dpf og blende egr) så holder LL01 i i massevis, og da har man 5e og 10w og velge mellom. Det rare er at eldre oljer, sånn som LL01, har bedre mekanisk beskyttelse, enn de nyere LL04 oljene. De nye oljene skal ha så masse andre egenskaper at det går på kompromiss av den mekaniske "styrken". Om det lar seg gjøre, fjern alt av moderne dippedutter slik at du kan kjøre en olje for gamlere motorer. (veldig off topic) det er synd at de korrekte oljene for moderne diesel er som regel er utvanna økogreier. Når i tillegg disse er laget for å kunne gå opptil 60.000km før oljeskift, så sier det seg selv at noe må gi etter. Oljeprodusentene sier at olja er bedre enn noen gang, så man slipper å skifte så ofte. Jeg kaller det løgn. Oljeprodusentene vil selge mer, ergo oftere oljeskift og kortere intervaller. Men de er pålagt å lage olje som holder lengre, for at bilprodusentene skal skryte av lavere miljøavtrykk globalt. Oljeprodusentene får nok gode subsidier fra bilprodusentene for å holde på med dette... Endret Juni 24, 2020 av Evopower Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mons1 Skrevet Juni 28, 2020 Share Skrevet Juni 28, 2020 På 24.6.2020 den 23.41, E.C. skrev: LL04 finnes nok ikke i 10W-XX, men det var heller en referanse til at trådstarter, basert på klimatiske forhold, kunne fint ha kjørt med en olje som starter med 10W, selv på vinteren. LL04 er der for partikkelfilteret, så om man har fjernet dette kunne man sannsynligvis overlevd helt fint med en 10W-40 olje uten LL04, men dette blir en avsporing nå. Jeg tar meg tiden til å utdype hva jeg mener ellers. Som du selv har nevnt så forteller det øverste tallet egenskaper ved høy temperatur, nærmere bestemt viskøsiteten ved 100 grad C. Det er faktisk alt det tallet forteller. Viskøsiteten, som du ser av tabellen i det forrige innlegget mitt, er et intervall. Det betyr at for å oppfylle kravet om SAE 30 eller SAE 40 og klistre det på flaska må du havne innenfor intervallet, noe som betyr at oljer fra ulike produsenter kan variere noe. Derfor vil oljer med tilsynelatende "samme" viskøsitet renne ulikt når folk heller de ut av kopper og flasker på Youtube. Så praktiske tester som tilsynelatende gir "spennende utslag" kan fort være allerede forklart av spesifikasjonene. De kan være interessante, men det lønner seg å lese spesifikasjoner på det man kjøper. Ettersom vi prater om multi-grade oljer så er det lurt å ta opp hvorfor det er to tall og hvordan man kommer seg dit. For å få bedre vinteregenskaper fra en olje som er SAE 40 (ved 100 grad C) trenger man tilsetninger eller additiver som de også heter. Kort sagt så trenger man sterkere skyts jo større avstanden mellom tallene er. Derfor har man ikke en 0W-60, for det skal holde hardt å få til noe som er holdbart, markedet for store salgsvolum til polarsirkelracere er ikke der heller. 5W-50 blir fort alternativet da. Additivene brytes ned etterhvert som oljen blir eldre og mer brukt, i praksis betyr det at tallene vil krype mot hverandre, noe som ikke er ønskelig. Det ble sagt at sportsbiler bruker SAE 50 eller SAE 60 oljer, men det har nok en sammenheng med at temperaturen under belastning blir litt høyere enn på folks bruksbiler og da kan det være greit med en olje som ikke blir for tyntflytende. Det gjør ikke SAE 60 bra for alle motortyper og langkjøring av den grunn og det gjør ikke SAE 30 dårlig. Hvis man starter med å huske at både SAE 30 og SAE 40 er intervaller (de andre SAE-verdiene også for den saks skyld), så kan man oppdrive oljer fra ulike produsenter der den ene kommer til å være rimelig lik i viskøsitet som den andre, tross forskjellige merkelapper på flasken. For det andre så er det mer enn viskøsiteten som avgjør kvaliteten på oljen, det er like mye cocktailen med alle additivene som skal sørge for de ulike egenskaper som separerer oljene fra hverandre. En "bra" og litt ekstra seig SAE 30 vil da sannsynligvis være helt ok å kjøre langt med (selv på sommeren og i en bil som helst skulle ha SAE 40), kanskje til og med bedre enn en tynn og "dårlig" SAE 40. Jeg skjønner at 15W-30 vil slite med å flyte i -25, men 10W-XX i områder der det så vidt dipper under 0 om vinteren er ingen krise. Jeg har faktisk kjørt en vinter i Bergen med 10W-40, gikk helt fint det. Nå bekrefter du alt jeg skrev og er takknemlig for det Jeg har aldri hørt noen bruke Singlegrade olje på motor. Kanskje på store båtmotorer? Singlegrade olje bruker i hovedsak på gearkasse og differensial. Multigradeolje er olje som har lik viskositet og smøreevne i et større temperaturregister. I kald klima er det viktig å ha mer lettflytende olje slik som 0W- og 5W- I mer aktiv kjøring i varm klima, så må man ha olje som ikke mister egenskaper ved høyere temperatur slik som -50 og -60. Ideelt hadde jo vært 0W-60, men jeg tviler på dette eksisterer. Det vil iallefall være ekstremt avansert olje og ikke minst dyr. Ja hvis man bor et sted der det kun er mild klima eller man alltid parkerer bil i oppvarmet garasje, så fungerer 10W- Men plutselig skal du på Guttetur til Geilo og du ikke tenker på at du har slik olje på bilen. Kaldstart i minus 20-25grader med 10W olje påfører motor enorm slitasje. Er det Turbo på bilen vil Turboen snurre i flere minutter uten noen smøring. Men jeg skjønner vel egnetlig ikke hvorfor vi har denne diskusjonen. Trådstarter skal ha olje BMW LL-04. Å avvike fra dette er ikke særlig smart uansett hva man måtte mene om dette. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mons1 Skrevet Juni 28, 2020 Share Skrevet Juni 28, 2020 (endret) På 25.6.2020 den 0.52, Evopower skrev: Om man skal tenke holdbarhet (type fjerne dpf og blende egr) så holder LL01 i i massevis, og da har man 5e og 10w og velge mellom. Det rare er at eldre oljer, sånn som LL01, har bedre mekanisk beskyttelse, enn de nyere LL04 oljene. De nye oljene skal ha så masse andre egenskaper at det går på kompromiss av den mekaniske "styrken". Om det lar seg gjøre, fjern alt av moderne dippedutter slik at du kan kjøre en olje for gamlere motorer. (veldig off topic) det er synd at de korrekte oljene for moderne diesel er som regel er utvanna økogreier. Når i tillegg disse er laget for å kunne gå opptil 60.000km før oljeskift, så sier det seg selv at noe må gi etter. Oljeprodusentene sier at olja er bedre enn noen gang, så man slipper å skifte så ofte. Jeg kaller det løgn. Oljeprodusentene vil selge mer, ergo oftere oljeskift og kortere intervaller. Men de er pålagt å lage olje som holder lengre, for at bilprodusentene skal skryte av lavere miljøavtrykk globalt. Oljeprodusentene får nok gode subsidier fra bilprodusentene for å holde på med dette... Her har du et poeng og her mener jeg BMW gjør et fryktelig feil der de opererer med olje-intervall på 25000-30000km på en turbo-diesel med DPF. Da jeg kjøpte min F11 520d som ble det gjennomført Stort-service. Og så får jeg høre at olje-intervallene bestemmes av kjørekomputeren i bilen. Da jeg har kjørt over 10000km, så står det at jeg skal ha mer enn 15000km igjen før service. Da bestemte jeg meg at det er uaktuelt å følge bilens beregning av oljeinterval. Jeg skifter ved 10000km eller en gang i året. Olje er faktisk ikke så dyr, men slitt motor eller turbo er svindyrt. Og kjører man med BMW LL-04 0W-30, så kjører man med olje som "fordamper" mer under langkjøring som er oljedamp som kjøres inn i innsuget der man sammen med eksosen fra EGR er hovedårsaken til igjengrodd innsug og ventiler. Det beste rådet som kan gis er på moterne diesler i normal nordisk klima: 5W-40 og oljeskift hver 10000km. Da vil jeg påstå at man reduserer risiko for problemer. Problemer som vil bli kostbart. Endret Juni 28, 2020 av Mons1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BmwJohan89 Skrevet Juni 28, 2020 Forfatter Share Skrevet Juni 28, 2020 4 minutter siden, Mons1 skrev: Her har du et poeng og her mener jeg BMW gjør et fryktelig feil der de opererer med olje-intervall på 25000-30000km på en turbo-diesel med DPF. Da jeg kjøpte min F11 520d som ble det gjennomført Stort-service. Og så får jeg høre at olje-intervallene bestemmes av kjørekomputeren i bilen. Da jeg har kjørt over 10000km, så står det at jeg skal ha mer enn 15000km igjen før service. Da bestemte jeg meg at det er uaktuelt å følge bilens beregning av oljeinterval. Jeg skifter ved 10000km eller en gang i året. Olje er faktisk ikke så dyr, men slitt motor eller turbo er svindyrt. Og kjører man med BMW LL-04 0W-30, så kjører man med olje som "fordamper" mer under langkjøring som er oljedamp som kjøres inn i innsuget der man sammen med eksosen fra EGR er hovedårsaken til igjengrodd innsug og ventiler. Det beste rådet som kan gis er på moterne diesler i normal nordisk klima: 5W-40 og oljeskift hver 10000km. Da vil jeg påstå at man reduserer risiko for problemer. Problemer som vil bli kostbart. Nå har jeg fått et grundig svar på mitt spørsmål😅 5w-40 LL-04. Setter veldig pris på det. Lært mye om olje nå. Tusen Takk. Mons1 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå