Gå til innhold

Mye arbeid å bytte kingboltkule BMW x5 e53


Svennok
 Share

Anbefalte innlegg

Skal være ganske enkel å bytte egentlig da den bare er festa med 2 bolter men pga rust så setter den seg fast inni spindelen

Et tips er å bytte bærekula og armen samtidig så du kan hamre på selve armen for å få den ut

Må regne med å bruke luftmeisel på bære kula for å få den ut pga rust

Løftebukk er anbefalt å ha når disse skal byttes

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lå under en E53 og tok ut disse. Skal ikke si det var lett, men det gikk jo tilslutt.

bytt armen som sitter på kula samtidig. Jeg spente opp armen med en jekk så man fikk litt gratis drahjelp.

den ene gikk ut med meisel fra undersiden. Den andre satt så sykt at kula ble varmet rødglødende, slå et par hull i toppen på kula(baksiden) når du varmer vil dette fettet koke og renne ut. Denne varme olja penetrerer bra..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, scoot skrev:

Dette funker som Scoot nevner .😀

Har god erfaring med dette pluss en dårlig ...

Slegga forsvant fra skaftet og rett i forskjerm ,no more strøken forskjerm.😩

Lykke til !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den der funker ikke i dette tilfellet? 
 

Jeg prøvde tre ulike gafler for å separere armen fra kula. Avstanden mellom arm og anlegget på spindel er veldig stor.. Så det vil bli vanskelig etter min erfaring.

 

god erfaring her både på E39, E60 og E83 dog..

 

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, FredrikE24 skrev:

Den der funker ikke i dette tilfellet? 
 

Jeg prøvde tre ulike gafler for å separere armen fra kula. Avstanden mellom arm og anlegget på spindel er veldig stor.. Så det vil bli vanskelig etter min erfaring.

 

god erfaring her både på E39, E60 og E83 dog..

 

Ok det kan nok være ,men på oppgaver på de andre bilene mine ,gikk det bra .

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt uten løftebukk er det ikke så lett å komme til. Når man jobber med forstilling på bakkenivå blir de fleste vinklene man komme til i ofte utrolig kjeitete og man får ikke tatt ordentlig tak og brukt kroppen på en naturlig måte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Caster har ikke kula påmontert på denne bilen. Kula er skrudd inn i spindel. I motsetning til E39/E61 mfl.

Brytegaffel er kjekt på alle andre kuler, men her er det å fjerne kula fra spindel som er utfordringen egentlig. Løsbart, men neimen ikke enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.7.2020 den 10.49, FredrikE24 skrev:

Lå under en E53 og tok ut disse. Skal ikke si det var lett, men det gikk jo tilslutt.

bytt armen som sitter på kula samtidig. Jeg spente opp armen med en jekk så man fikk litt gratis drahjelp.

den ene gikk ut med meisel fra undersiden. Den andre satt så sykt at kula ble varmet rødglødende, slå et par hull i toppen på kula(baksiden) når du varmer vil dette fettet koke og renne ut. Denne varme olja penetrerer bra..

Jeg må nevne at man aldri skal bruke varme på forstillingsdeler. Varme kan få metallet til å vri seg en mm eller to og dette er nok til at man får feil hjulvinkling. Samtidig kan metallet i slike forstillingsdeler miste styrken og lar seg lettere "bøyes" ved belastning og man får feil hjulvinkler.

Man bruker kvalitetstæsj. spenner opp med tæsjen og slår med hammer. Det vil løsne til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...