Gå til innhold

2007 E61 med defekt fjernkontroll LØST

Frode_E61
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg forsøker et spørsmål knyttet til fjernkontroll som jeg ikke har klart å google meg fram til noe godt svar på. Jeg har en 2007 lci E61, og den ene fjernkontrollen til sentrallåsen virker ikke. De fleste tråder jeg har lest fokuserer på enten antenneforsterkeren i vingen bak eller kabelbrudd i bakluka. Men siden den andre fjernkontrollen alltid virker, tviler jeg på at feilen ligger der. Det startet med at den ene fjernkontrollen noen ganger fusket (og det hjalp ikke å gå nærmere bilen), før den nå ikke virker i det hele tatt på å låse / låse opp bilen. Men jeg får startet med den! Siden disse fjernkontrollene har oppladbare batterier, har jeg sørget for å jevnlig bruke begge. Kan det likevel være defekt batteri som er problemet her? Virker uansett rart at fjernkontrollen fungerer på start, men ikke låsing/opplåsing. Jeg har for øvrig ikke Comfort Access, kun vanlig fjernstyrt sentrallås.

Håper noen på forumet her kan ha litt erfaring med dette problemet og komme med noen forslag.

Hilsen Frode

Endret av Frode_E61
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det oppladbare batteriet kan også ta kvelden, det er tross alt noen år. Jeg loddet inn et nytt batteri på min E39 med diamantnøkkel. Ettersom jeg måtte knekke nøkkelen åpen kjøpte jeg et nytt skall med nøkkelblad på Ebay. Bladet måtte slipes til hos låssmed, så flyttet jeg over innmaten med det nye batteriet. På E39 fantes det også kit med nye knapper som kunne loddes på inne i nøkkelen. Du har kanskje ikke diamantnøkkelen på LCI, men det kan hende at det finnes tilsvarende skall som du kan flytte innmaten i hvis åpning av nøkkel går stygt for seg. Jeg ville uansett prøvd å lodde inn et nytt batteri og se om det hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

Tusen takk for tips! Jeg skal først forsøke å bytte batteri (hvis jeg finner riktig type på ebay), og evt. kjøpe nytt skall. Har jo uansett ikke så mye å tape på en nøkkel som ikke fungerer nå. GS Bildeler kan også skaffe helt ny nøkkel, men det blir fort et par tusen for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

Jeg har funnet flere på Ebay som leverer slikt skall med oppladbart batteri, men før jeg bestiller lurer jeg på hva slags erfaringer dere har med det uoriginale skallet som følger med. Jeg ville nok helst beholdt det originale med BMW-logo på, men vil dette ødelegges når jeg bryter det opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en diamantnøkkel som du neppe hadde sett forksjell på fra originalt. Klistremerket med BMW-logo kan du kjøpe hos GS for en hundrelapp (jepp, 100 spenn for et klistremerke). Du kan også kjøpe klistremerker fra Ebay, men limet er som regel dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

Da var denne saken løst. Jeg kjøpte et sett med batteri og nytt skall på Ebay: https://www.ebay.co.uk/itm/254570651418?ViewItem=&item=254570651418

Deretter var det fram med kniv og loddebolt. Nå fungerer nøkkelen som den skal, så det var altså batteriet som var gåent. I stedet for å bruke over 2000,- på ny nøkkel, slapp jeg med 180 kroner - takket være enda et godt tips her på forumet :-)

Erfaringer jeg gjorde:

- Det var tyngre enn jeg trodde å få skåret opp det gamle skallet; pass på fingrene og bruk skarp, tynn kniv.

- P.g.a. kuttingen vil det neppe fungere bra å lime sammen igjen det gamle skallet. Mulig det lar seg gjøre med godt epoxylim, men pent blir det ikke. Sørg for å bestille et sett med både nytt batteri og plastskall. Dette skallet kan også klikkes fra hverandre igjen hvis batteriet må byttes en gang senere.

- Nettopp fordi det nye skallet ikke er støpt i ett stykke, er det nok ikke særlig vanntett (det var ingen gummipakning langs åpningen), så det kan være lurt å ta mer hensyn til regnvær enn tidligere.

- Hold tungen rett i munnen når du lodder, det er neppe bra om loddetinn flyter ut over de andre komponentene på kretskortet. Jeg var nok litt heldig og klarte dette fint, men en loddebolt med tynn spiss anbefales.

- Det fulgte også med et BMW-merke til å klistre på den midterste knappen; det kan det vel hende løsner etter hvert, så jeg bruker i første omgang den nye nøkkelen som reservenøkkel.

PS: Denne videoen viser veldig godt hvordan prosessen med å bytte batteriet er: 

https://www.youtube.com/watch?v=aCcXzOvKmYQ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Frode_E61 changed the title to 2007 E61 med defekt fjernkontroll LØST

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...