Gå til innhold

kjøpshjelp/råd e70 (x5 3.0DA)


pautomagi
 Share

Anbefalte innlegg

På 20.7.2020 den 0.17, Otis skrev:

Mye bra skrevet her allerede!

Jeg synes at disse bilene trenger mye utstyr, for det gjør bilen bedre til dagligdags bruk. Men det er jo en subjektiv vurdering.

Komfortseter er så og si det samme som e61. Ikke samme delenummer, men de føles relativt like.

Sportsunderstell S226A synes jeg er ubrukelig hardt, og styrte unna så langt jeg kunne. Mens TRF har 226 mener jeg, og synes det er topp. Eller hadde han kanskje Hartge? Mulig jeg blander.

2,7t vs 3,5t hengervekt. 2,7t er standard på alle.  3,5t er opsjon, men de fleste norske bilene har dette. 5 seter vs 7 seter har ingenting med dette å gjøre.

Jeg kjøpte spesifikt med 3,5t hengervekt for det er kjekt å ha. Understell er ikke endret såvidt jeg funnet ut med 2,7t vs 3,5t. Det er sterkere vifte på motor (850w) ved 3,5t og en ekstra radiator i venstre hjulbue under tåkelys.

Adaptiv understell kjøpte jeg spesifikt med, da det var sykt mye bedre mht komfort. Og man kan velge sport om man vil. Vanlig understell er mykt nok, så det er sannsynligvis bra nok. Men prøv det først.

Den modellen jeg vil anbefale er en facelift, som kom i 2010, men med gamle motoren på 211hk. Den ble solgt kun i noen få måneder helt i starten. Den har alle endringer og beholder gamle motor samt girkasse. Den lette jeg etter, men fant den ikke med nok utstyr. Så jeg kjøpte en 2009 som var godt utstyrt istedenfor.

Jeg fikk problemer med et lager i diffen framme. Kjipt. Kosta meg ca 15k for en brukt diff med arbeid for skifte.

Min bil hadde skiftet litt deler i motorrommet, så jeg skiftet hele forstilling eksklusive dempere foran. Adaptive dempere koster ca 10k per stykk, men de er svært holdbare og mine funker perfekt enda og de har gått 202kkm.

Dette vet jeg at TRF gjorde på sin bil. E70 er slik at man skal ta 4-hjulskontroll så og si for hver skrue man løsner, så derfor tok jeg alt.

Adaptiv understell med m-sport er veldig bra. Da synes jeg den var litt stivere enn standard med adaptivt.

Servotronic er svært flott å ha for komfort.

4 sone klima er flott for da har man elektriske varmeelement under hvert forsete som blåser varme til baksete. Ellers har alle diesel e70 varmeelement i dashbordet for hurtigere oppvarming.

Litt gammel tråd men hvorfor ikke. Hvordan er forresten trådstarter fornøyd med bilen?

Ja en del utstyr gjør bilen bedre, men noe av utstyret kan vel også gjøre bilen både dyr og mindre driftsikker når årene og kilometrene renner på?

Mitt hovedkriterie var km-stand. Siden If har en rimelig maskinskadeforsikring for motor/drivverk som gjelder inntil 200.000 km uten begrensning i alder. Men egenandelen øker naturligvis med km. så jo lavere km jo mindre egenandel. Med min kjøring vil jeg vel aldri nå 200.000 km uansett :-)

Det andre kriteriet var moderat og enkelt utstyr, dvs. ikke M-sport, ikke sportsunderstell, ikke luftfjæring, ikke adaptiv/aktiv fjæring, ikke soft close osv.  Og helst norsk bil naturligvis.

Det tredje kriteriet var at det ikke skulle være svart bil, og helst ikke svart interiør heller.

Så jeg fant en hvit norsk 2013-modell 30d med 86.000 km på telleren i desember i fjor.

Nevada beige interiør, sportsratt med varme, aktiv styring (kjekt å ha men ikke nødvendig), ikke krok (aldri dratt henger er jo en fordel), fine 19-toms felger, Top View kamerasystem, komfortseter, adaptive xenonlys, parkerings og regnsensor, Hifi høyttalere med alle utstyrskoder unntatt DAB+ av en eller annen grunn, samt en rekke annet mer eller mindre viktig dilldall :-)

Så det blir krok (2,7 tonn) og DAB+ modul som må monteres før bilen er fullverdig, kostnad ca 10k når jeg monterer selv (bare jeg får tid/ferie). Har kjørt over 2000 km siste halvåret så milene renner på.... Satser på at jeg har bil i mange år. Komforten er iallefall milevis bedre enn på min gamle Grand Cherokee 2000-modell med stive akslinger :-) 

Eneste jeg ikke er så begeistret for er disse "running boards" de er upraktiske spesielt om vinteren (legger seg jo snø og is på dem) og kan skitne til buksebeina.... Men er vel ikke så enkelt å fjerne dem, da må man vel ha noe annet der isteden?

aun2.thumb.jpg.94cca719fb4ba7b87f0ae0cb59a2bbfa.jpg

Endret av teerex
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...