Gå til innhold

kjøpshjelp/råd e70 (x5 3.0DA)


pautomagi
 Share

Anbefalte innlegg

Heisann! Begynner å bli en god tid siden jeg tittet innom her. Er nå på jakt etter x5 for å se om det er noe for familien her. Men er litt usikker på hvordan disse er, personlig er jeg ikke skremt av kilometerstand eller frykt for å ikke ha nybil garanti. Samtidig er det noe som plager magefølelsen...

 

Bilen jeg ser på er 2010+ x5 til under 300k. Har spesielt sett meg ut en som er gått 188k som er et godt stykke men selv kjørte jeg E60 med 310k på telleren for noen år siden uten de største overraskelsene. Det er vel m57 som står i disse? Motor og drivverk er vel nokså solid på disse, iallefall kontra pre-lci utifra hva jeg kan lese meg frem til. Men hvordan er det med annet vedlikehold og kost? Bremser, luftbelger, akslinger?

Dette er bilen det er snakk om, har et par andre jeg også tenker å sjekke ut.

https://www.finn.no/182841022

Takker å bukker for alle ord og meninger.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E70 er nydelige biler :) fineste x5 noen gang. Faceliften som kom i 09? Fikk desverre n57 motoren. Den kan ha registerproblemer og diverse... Men ikke like hypt som N47. N57 har også den slitsomme bocsh cp4 pumpa som kan havarere. De 100-150k mer som lci koster, blir ofte 100k til dersom man får register og dieselpumpehavari på sin n57.

Preface er mer solid med M57 motor, men den har en mer gammeldags girkasse og ser ikke like pen ut. 

Jeg hadde spart meg en del penger og gått for en 2007-2008 x5 med M57. 

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode poeng! Tror facelift kom sent 09 tidlig 10?

Jeg har hatt lyst på x5 omtrent siden dem kom så det er i grunn bare å finne smarteste valg.(hvis det finnes 😬)

Jeg ser det skrives om 250 andre oppgraderinger på lci. Uten at det trenger å bety så mye. Har vært å sett på en 09 mod 7 seter også. Den har 178k på telleren og ligger til 248000,-. Privat vs. Forhandler er jo også en faktor mtp. Garanti og reklamasjon dersom det skulle være noe.

 

Om Otis og TRF vil melde seg på her så settes det pris på. Er som sagt usikker på hva som lønner seg her og hva jeg skal se etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M sport eller ikke er personlig smak. Jeg ville funnet en uten msport, for da kommer de sorte hjulbuelistene mer frem og den ser mer offroad ut. Gjerne ilag med en kontrastfarge som hvit. I tillegg ville jeg funnet en uten msport understell (utstyrskode 226) heller en med standardunderstell (utstyrskode 225) noen har 2.7t hengervekt og andre 3.5t. 2.7 var standard og så fikk man økt towing capasity pakke med stivere fjører (jeg tror det er 226 understellet uten at jeg vet) det ser ut som 7 seter e er 3.5t og 5 seter e er 2.7t. Jeg ville funnet en 5 seter for da har man mer bagasjeplass og et mykere understell. 

Mitt tips er derfor de jeg selv sitter å lagrer på finn; 2007-2008, 5 seter diesel uten msport. 

Comfort eller sports stoler er smak og behag. Prøv begge om du kan. 

Av feil på disse bilene må andre svare på, men de er jo bygd opp på mye samme lest som min e61 530xd. Det jeg kjenner til i den forbindelse er at det kan forekomme slitte fordelingskassa, fremdiff og fremre drivakslinger og fremre mellomaksling. I tillegg bør du ta en skikkelig service på automatkasse. De har alltid godt av et oljeskift. I tillegg er slitedeler i forstilling noe å legge av på budsjettet. 

Får man hele runden med forstilling, drivverk osv, pluss en automatgirservice så må man ikke være redd for å bruke 50-60k. Men da har man jo på mange måter nullstilt bilen i mange år til :)

Og ja, dekk er dyre. Husk stjernemerking og prøv om du kan gå for 18 og 19". For 21" er dyrt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg er litt begge veier på msport på disse. Jeg syntes bilen kler både og.

Mest fan av hellakkert lister rundt istedenfor disse grå plastikk bitene, men igjen begge er kledelig med riktig farge kombo.

Er vel samme stoler i disse som E60/61 også da? I så tilfelle kjenner jeg til både sport og comfort stolene. Det høres ut som rimelig standard ting å være obs på. Er forberedt på eventuelle feil opp til 100k for å si det sånn (men det beste er jo selvfølgelig å slippe alt på en gang). Har sjekket opp litt dekk priser og sånt, 19" er definitivt best prismessig og komforten er antakelig bedre på 19" med litt mer gummi kontra 21"/22" med lav-profil.

Er det sånn at begge disse understellkodene har luft bak?

Takk igjen for nyttig input!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle x5 har luft bak. Samme som e61 egentlig. Sportsunderstellet er avgjort i demperne. 

Så er det en faktor til: har bilen adaptive drive så er det også justerbar hardhet på demperne. De skal jeg ikke snakke for da jeg aldri har prøvd. Mulig de er myke i comfort og stive i sport :) prøv en om du kan.

En liten jungel av understell oppsett på disse. Prøv, prøv og prøv. Jeg kjøpte e61 uten å sette meg inn i understell. Og fant ut at neste gang skal jeg ha adaptive drive eller edc. Min er uten noe og er tung på rattet og lite bmw'sk 😅

Har du 100k i fremtidig service budsjett er du uansett trygg vil jeg si ;)

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bra skrevet her allerede!

Jeg synes at disse bilene trenger mye utstyr, for det gjør bilen bedre til dagligdags bruk. Men det er jo en subjektiv vurdering.

Komfortseter er så og si det samme som e61. Ikke samme delenummer, men de føles relativt like.

Sportsunderstell S226A synes jeg er ubrukelig hardt, og styrte unna så langt jeg kunne. Mens TRF har 226 mener jeg, og synes det er topp. Eller hadde han kanskje Hartge? Mulig jeg blander.

2,7t vs 3,5t hengervekt. 2,7t er standard på alle.  3,5t er opsjon, men de fleste norske bilene har dette. 5 seter vs 7 seter har ingenting med dette å gjøre.

Jeg kjøpte spesifikt med 3,5t hengervekt for det er kjekt å ha. Understell er ikke endret såvidt jeg funnet ut med 2,7t vs 3,5t. Det er sterkere vifte på motor (850w) ved 3,5t og en ekstra radiator i venstre hjulbue under tåkelys.

Adaptiv understell kjøpte jeg spesifikt med, da det var sykt mye bedre mht komfort. Og man kan velge sport om man vil. Vanlig understell er mykt nok, så det er sannsynligvis bra nok. Men prøv det først.

Den modellen jeg vil anbefale er en facelift, som kom i 2010, men med gamle motoren på 211hk. Den ble solgt kun i noen få måneder helt i starten. Den har alle endringer og beholder gamle motor samt girkasse. Den lette jeg etter, men fant den ikke med nok utstyr. Så jeg kjøpte en 2009 som var godt utstyrt istedenfor.

Jeg fikk problemer med et lager i diffen framme. Kjipt. Kosta meg ca 15k for en brukt diff med arbeid for skifte.

Min bil hadde skiftet litt deler i motorrommet, så jeg skiftet hele forstilling eksklusive dempere foran. Adaptive dempere koster ca 10k per stykk, men de er svært holdbare og mine funker perfekt enda og de har gått 202kkm.

Dette vet jeg at TRF gjorde på sin bil. E70 er slik at man skal ta 4-hjulskontroll så og si for hver skrue man løsner, så derfor tok jeg alt.

Adaptiv understell med m-sport er veldig bra. Da synes jeg den var litt stivere enn standard med adaptivt.

Servotronic er svært flott å ha for komfort.

4 sone klima er flott for da har man elektriske varmeelement under hvert forsete som blåser varme til baksete. Ellers har alle diesel e70 varmeelement i dashbordet for hurtigere oppvarming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble denne https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=159179954

Så får kone og barn testet ut stor bil, viser det seg å være levbart får vi heller vurdere nyere og være litt mer spesifikk på utstyret. Jeg er foreløpig meget fornøyd, ikke noe Superbil men det holder plenty med kraft. Ungene har god plass og fruen slipper å sitte med knærne på dashbordet når stolen til minsten er bak... Kremt kremt Ford focus..

 

Det kommer tråd for jeg har noen ting som må ordnes. DAB og Bluetooth må på plass! 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...