Mons1 Skrevet Juli 25, 2020 Share Skrevet Juli 25, 2020 (endret) Har nylig fått min F11 tilbake fra BMW-verksted. De har skiftet ut hele AdBlue-systemet inkl. katalysator og begge NOx-sensorer. Jeg ble gjort oppmerksom på at høyre luftbelg bak var lekk. Dette viste jeg fra før og hadde planer om å skiften den selv. Hadde belg liggende. De mente også at kompressor måtte skiftes da den ikke slipper ut luft. Dette er et kjent problem. Det er et kammer med tørr-stoff som skal sørge for at luften er tørr, men over tid går tørr-stoffet i metning og fungerer ikke lenger. Ventilen som skal slippe ut luft har metall i seg som ruster og plutselig sitter ventilen fast og vil ikke lenger fungere. Har burde BMW selge selve ventilen i løsvekt for det er helt uhørt å kjøpe en hel kompressor til 12000kr bare fordi denne utskiftbare ventilen til 100kr er defekt. Tørrstoffet kan enkelt reaktiveres i microbølgeovnen. Jeg har bestilt en ny OEM-komressor for Tyskland for 3000kr. Men dette er ikke noe problem. Problemet er at den luftbelgen som ble bemerket som lekk ville ikke fylles med luft. Bilen løftet seg ikke nå i dag dagen etterpå jeg fikk bilen fra verkstedet. Valgte å bare skifte belgen for å få det gjort. Tar bare 30 minutt for en amatør som meg. Da ny belg var montert, så ville ikke kompressoren starte. Koblet til INSTA+ og leste av at Transport Mode Activated. Jeg deaktiverte Transport Mode og da fungerte kompressoren igjen og bilen løftet seg opp. Spørsmålet er: Hvorfor er Transport Mode aktivert? Skjer dette automatisk eller har BMW gjort dette? Endret Juli 25, 2020 av Mons1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Juli 26, 2020 Share Skrevet Juli 26, 2020 Såvidt jeg vet fra E chassis, så må dette slås på. Og man gjør det for å spare batteri/ting under transport. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mons1 Skrevet Juli 28, 2020 Forfatter Share Skrevet Juli 28, 2020 (endret) På 26.7.2020 den 20.27, Otis skrev: Såvidt jeg vet fra E chassis, så må dette slås på. Og man gjør det for å spare batteri/ting under transport. Prøvde å Google litt om dette og ja det virker som det er en innstilling som skal spare strøm og batteri under lengre transport. Altså noe som må aktiveres manuelt. Jeg mistenker at BMW aktiverte dette for å deaktivere luftkompressoren og "kanskje" tvinge meg å returnere bilen med flatt luftbelg for å skifte den hos dem. Men det skal dem bli blå for, for belgen har jeg skiftet selv og Transport Mode har jeg deaktivert selv for å få igang kompressoren. Endret Juli 28, 2020 av Mons1 Otis reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Juli 28, 2020 Share Skrevet Juli 28, 2020 Det kan tenkes at det ble glemt med transport mode på. Men helt ærlig, så vet ikke jeg helt hva jeg skal tro. Verksteder i dag, de gjør mye rart er min erfaring. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
540is Skrevet Juli 28, 2020 Share Skrevet Juli 28, 2020 (endret) 2 timer siden, Mons1 skrev: Prøvde å Google litt om dette og ja det virker som det er en innstilling som skal spare strøm og batteri under lengre transport. Altså noe som må aktiveres manuelt. Jeg mistenker at BMW aktiverte dette for å deaktivere luftkompressoren og "kanskje" tvinge meg å returnere bilen med flatt luftbelg for å skifte den hos dem. Men det skal dem bli blå for, for belgen har jeg skiftet selv og Transport Mode har jeg deaktivert selv for å få igang kompressoren. Det er vel heller for å spare deg for unødige utgifter ved att kompressoren ikke skal brenne opp når den prøver å fylle en lekk luftbelg... Edit: Og/eller for sikkerhets skyld er det like greit att det er deaktivert når det er lekkasje. Endret Juli 28, 2020 av 540is Hpi reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mons1 Skrevet Juli 29, 2020 Forfatter Share Skrevet Juli 29, 2020 17 timer siden, 540is skrev: Det er vel heller for å spare deg for unødige utgifter ved att kompressoren ikke skal brenne opp når den prøver å fylle en lekk luftbelg... Edit: Og/eller for sikkerhets skyld er det like greit att det er deaktivert når det er lekkasje. Belgen var ikke så lekk. Bilen synker over natta, men er blåst opp på 1 minutt når jeg starter bilen. Å la en kunde bli kjørende med flatt luftbelt er faktisk trafikkfarlig. Skal man spare på kompressoren eller skal man gjøre seg skyldig i en trafikkulykke? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå