Gå til innhold

Drar dårlig opp til 2500rpm, men skyter godt fra 3000rpm???


Kinestrand
 Share

Anbefalte innlegg

19 minutter siden, TRF skrev:

Hva betyr dette?? Hvem har overhalt? Hvem har du kjøpt av?

Nei

Hvem har foreslått "n75 ventil" for deg? Tuner?

Ikke direkte usannsynlig nei

- Haukås Turbo. Kjøpte en overhalt orginal turbo derifra. 
- N75 har jeg selv lest meg til i desperasjon. 

Kommer enten eksos eller oljedamp opp fra oljetoppa på motoren. Tenkte kanskje veivhusventilasjon var tett, men kan ikke se noe filter på den. 🤷🏼‍♀️ 
 

Har du noen umiddelbare tips/råd å komme med? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med andre ord en sånn til ca 4000,- ? (eller omtrent?). Så når du sier "original" så mener du "ikke større/annen type enn den som stod der"?

n75 finnes ikke på din motor.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, TRF skrev:

Med andre ord en sånn til ca 4000,- ? (eller omtrent?). Så når du sier "original" så mener du "ikke større/annen type enn den som stod der"?

n75 finnes ikke på din motor.

 

7000,-  men ja, antar det er det du sikter til. Turboen var identisk med den som sto fra før i bilen, samme merknader. 

Mener du det er turbo som er problemet? 
Bilen er som den skal etter 3000rpm og helt dø fra 0 og oppover til 3000rpm.. 

Rart problemet har vært så sporadisk tidligere. Nå er problemet mer eller mindre med en gang bilen blir kjørt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naturligvis, men enten så kommer den fra Garrett (eller BMW) i respektiv eske, eller så er den ikke original. Og det er passe slitsomt å måtte spørre hver og en av de som kommer her med det spørsmålet 3 ganger om det samme for å få det svaret.

Ja, ingen effekt før ca 3000 er typisk når VNT er feiljustert, eller VNT ikke regulerer i det hele. Man kan ikke si over forumet at feilen konkret ligger i turbo, men hadde du dette effektproblemet før bytte av turbo? Videre så er dette helt vanlige feil med disse billigturboene, skjer hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@TRF
Hadde samme problem før turbobytte, men da var ikke problemet like framtredende. Det har blitt bare mer og mer med tiden. Derfor antok vi at kanskje turboen ikke var problemet i utgangspunktet, men at den kanskje var et symptom på en annen feil.. 

Endret av Kinestrand
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da må det feilsøkes. Det neste da er livedata, og da er det en fordel å ha litt erfaring med dette.

Det første du kan gjøre er jo å kjøre aktuator fra pc, se at den går fint. Deretter logge forespurt mot faktisk ladetrykk.

Først må du uansett utelukke:

  • Baktrykk i eksos (eks tett dpf etc)
  • Lekkasje fra eksosmanifold
  • Lekkasje mellom turbo og innsug/ i innsug
  • Lekkasje i EGR ventil (fysisk blend eksos sløyfa)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@TRFHar lignende problem med min, M57 525d. Oppleves periodevis sløv, svak jojo-effekt på lett pådrag, treg å bygge opp trykk på lave turtall. Går mer som den skal på høye turtall. DPF er ikke tett og eksosmanifolden er nylig byttet. Den originale turboen fra BMW er en kostbar affære, særlig sett i forhold til at dette begynne å bli gamle og rimelige biler. Finnes det bra alternativer?

Endret av Odd-M
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er baktrykket på dpf under fult pådrag til rødmerking? (helst 3dje gir etc)

Rimelige alternativer finnes ikke, men "bytte turbo" fra Garrett systemet (gjennom BMW eller fra Garrett) har blitt relativt ok pris på. Da vet du også at det du får fungerer som det skal, så lenge det skal.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle ønske jeg kunne si det sikkert, fikk bare opplyst fra verksted i forbindelse med bytting av eksosmanifold at DPF var undersøkt og var ikke tett. Jeg har eid denne bilen i snart 11 år og problemet har kommet og gått litt de siste årene med økt frekvens, ergo har jeg hele tiden tenkt at det var noe med styringen til turboen. CR-pumpa, railventil og railsensor ble byttet for noen år siden pga. problem med lavt dieseltrykk på høy belastning, dyser ble kontrollert på verksted for et par år siden.

Den har aldri gitt noen feilkoder til dette problemet. Det har blitt litt verre det siste året og nå er det konstant slik. Diagnose har aldri vært min greie og er usikker på om mitt nyervervede instrument er i stand til å lese av alle live verdier. Men skal gi det et forsøk en kveld med det nærmeste... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Dette er akkurat som å lese om min egen E61 (WBAPY51040CX16429) og mye av det jeg har gjort for å løse problemet. Min bil har ikke noe tuning.

Jeg har nesten ikke kjørt den på 2 år, blir bare sur. DPFen har vært renset, men var ganske full.

Merkeverksted klarer tydeligvis ikke å finne ut av hva som er galt, noen andre i nærheten av Oslo som har ideer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...