Gå til innhold

Drar dårlig opp til 2500rpm, men skyter godt fra 3000rpm???


Kinestrand
 Share

Anbefalte innlegg

Har tidenes drittopplevelse når det gjelder min e61 525dat

problem: bilen har lite drag/dau fra 0-2500rpm.. hender den også blåser svart røyk, men ikke hele tiden..Den girer hardt i 2 gir også.. og vil ikke gire bestandig.. Men kommer jeg nærmere 3000rpm og oppover, går bilen som ei kule igjen! 

Har byttet turbo, sjekket alle vakumslanger. (Verksted mente det var feil på turbotrykket.) Katalysator og dpf er tømt, samt dpf og egr delete. Bilen er også chipet.

Motorolje og oljefilter er byttet, girkasse har fått ny olje, lambdasonde er byttet, prøvd å bytte lmm da dette var siste løsning jeg mente ga svar til det problemet jeg har med bilen.
Har sjekket eksosmanifold for sprekk, finner ingenting der.

.

Noen med forslag til hva det kan være, helst før jeg går på veggen?! 
 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å sjekke vakumslanger hørtes tynt ut, å gå god for snart 20 år gamle vakumslanger sier litt om verkstedet.  noe som er så billig bør byttes uansett for å utelukke et helt vanlig problem, det er også grunnlaget for dette problemet i 9/10 tilfeller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo mulig at det er en 2010 modell, ingvaldsen. 

Men jeg synes det høres ut som en 04-06 modell.

Har problemet vært der hele tiden uavhengig av tuning?

Og hva sier live verdier av dieseltrykk, turbo trykk og map sensor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

06 model. 
Vi har prøvd å kjøre litt liveverdier, men har for lite kunskap til å kunne si noe spesielt om det. Men ble kjørt med liveverdier hos et Bmw verksted, og det ble registrert feil verdisr på turbotrykk, som vi ble forklart. Fikk da beskjed om at turbo må byttes. Denne er nå byttet. Føler jeg fortsatt sliter med det samme problemet enda. Den røk grå røyk tidligere.. 

Problemet startet med grå røyk og vanskelig å få turtall på den. Tømte dpf og renset egr ventil var bilen OK i noen dager, da begynte det å ryke grått og bilen luktet brent. Antok det var pga ikke dpf var kodet vekk, så fikk dette gjort i ettertid samt egr delete. Og chipet til stage 3. Da var den OK igjen i ca en uke.. 
Sendte deretter bilen på Bmw verksted som tok liveverdier og konstaterte feil på turbotrykk. Samboer byttet turbo, men da var bilen SKIKKELIG dau. Tønte da katalysator, og bilen var fin i nesten to uker.. Da i ny og ned begynte jeg å merke at bilen ikke ville dra på lavt turtall som nevnt tidligere.. Dette var bare sporadiske tilfeller. Trodde først det dukket opp ved at motor først fikk skikkelig temperatur,, da ble lambdasonden byttet til en brukt lambdasonde. (Om det har noe å si). Da ble bilen OK igjen, dro vogn og gjorde ikke noe utav seg. Etter noen dager igjen ble bilen verre og verre. Nå er bilen dø på lavt turtall ved oppstart.. permanent.

Renset lmm Idag å prøvde å kjøre etterpå, men da ble den grei på lavt turtall og dø på høyt turtall, men det gikk tilbake til samme problem etter hvert. Vi lånte også en LMM av noen med samme bil, for å se om det hadde noe for seg. Fremdeles samme problem. 
 

Må man forresten nullstille motorstyreenheten etter bytte av lambda og lmm? 
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å starte med tvilsom tuning på en bil som ikke går som den skal fra før er et steg i veldig feil retning, dette skaper fler problem en det løser.

 

og at verksted sier det er feil med ladetrykk er jo veldig komisk, for det er jo nettopp derfor du leverte bilen til verksted i første omgang😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du sier at dpf er tømt mener du da at den er tømt for innmat eller eller at den er tømt for sot?  Siden dette ble gjort flere ganger mener jeg samtidig som den er kodet bort.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Hpi skrev:

Når du sier at dpf er tømt mener du da at den er tømt for innmat eller eller at den er tømt for sot?  Siden dette ble gjort flere ganger mener jeg samtidig som den er kodet bort.  

Innmat er tømt både i dpf og kat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er REA styrt turbo på denne (Rotary Electric Actuator), altså vil ikke en vakumlekkasje påvirke effekt.

Men...

11 timer siden, Kinestrand skrev:

 ettertid samt egr delete. Og chipet til stage 3. Da var den OK igjen i ca en uke.. 

Sendte deretter bilen på Bmw verksted som tok liveverdier og konstaterte feil på turbotrykk. Samboer byttet turbo, men da var bilen SKIKKELIG dau. Tønte da katalysator

 

 

"chipet til stage 3" faktisk.. høres meget bra ut.

 

Du sier original turbo, fra BMW?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, TRF skrev:

Det er REA styrt turbo på denne (Rotary Electric Actuator), altså vil ikke en vakumlekkasje påvirke effekt.

Men...

"chipet til stage 3" faktisk.. høres meget bra ut.

 

Du sier original turbo, fra BMW?

Nyoverhalt original turbo, kjøpt i Bergen. 
 

kan tett veivhusventilasjon har noe med saken å gjøre? N75 ventil? Evt problem etter tuning?
 

Skal slette chip idag å sette tilbake til standard for å se on det endrer noe. 

Endret av Kinestrand
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Kinestrand skrev:

Nyoverhalt original turbo, kjøpt i Bergen.

Hva betyr dette?? Hvem har overhalt? Hvem har du kjøpt av?

10 minutter siden, Kinestrand skrev:

kan tett veivhusventilasjon har noe med saken å gjøre?

Nei

10 minutter siden, Kinestrand skrev:

N75 ventil?

Hvem har foreslått "n75 ventil" for deg? Tuner?

10 minutter siden, Kinestrand skrev:

 Evt problem etter tuning?

Ikke direkte usannsynlig nei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...