Gå til innhold

Lavt oljetrykk, sprekt åndeslange


Liansen93
 Share

Anbefalte innlegg

Hei. 
har en 2011mod 520D 184hk, som nå varsler for lavt oljetrykk. Legger ved et bilde her om en sprekt åndeslange som er porøst og med en sprekk i med noe oljesøl rundt, er dette et større problem tror dere eller er det bare å bytte rører så er alt all good? 
takk for svar

 

mvh

D12021ED-6F1A-41BA-9EA3-7A5DBFABE04A.jpeg

FC8BFD31-7CA8-4706-A043-C316D9347568.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røret har (dessverre) ingen betydning for oljetrykk. Jeg hadde prøvd å måle oljetrykket med annen sensor eller mekanisk måler først og fremst for å se om det virkelig er lavt eller om det er en sensorfeil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, kimhas skrev:

Er uke uvanlig at det røret sprekker, har sett det på en del biler med sånn motor. Men det forklarer ikke hvorfor det er lavt oljetrykk er jeg redd

Takk for svar. Kjenner du til en typisk feil på dette? Forstår at det kan være flere årsaker, men noen erfaring med dette ift turbo etc? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, E_S skrev:

Røret har (dessverre) ingen betydning for oljetrykk. Jeg hadde prøvd å måle oljetrykket med annen sensor eller mekanisk måler først og fremst for å se om det virkelig er lavt eller om det er en sensorfeil.

Takk for svar. Håper det ikke er turborelatert. Hadde en lignende problem med en gammel a6 jeg hadde før, hvor turbo måtte byttes. Det lukter også litt kjølevæske i bilen når der blåser kaldt. Kan d være relatert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner overhodet ikke disse motorene, men all erfaring tilsier at når bilen varsler for lavt oljetrykk er det, såfremt det ikke er en motor som er kjent for å ha slike problemer, i 9 av 10 tilfeller feil på sensor eller noe annet elektrisk, og ikke noe med selve motoren. That said, de laaaaaaange oljeskiftintervallene på nyere biler kan være problematiske om bilen ikke nesten utelukkende langkjøres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er verdt å ha i hodet at disse motorene er kjent for problemer med register, det være seg strukket kjede eller ødelagte kjedeguider.

Nå er jeg litt utenfor komfortsonen hva feilsøk gjelder, så jeg tenker litt høyt, men kanskje kan varsel om lavt oljetrykk komme av at noe har funnet veien inn i oljepassasjene via oljepumpa? Har lest flere tilfeller hvor knekte plastbiter fra kjedeguidene har ført til havarier. 

Høres motor fin ut ellers? 

 

Endret av ///M-ini95
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.9.2020 den 12.58, kimhas skrev:

Er uke uvanlig at det røret sprekker, har sett det på en del biler med sånn motor. Men det forklarer ikke hvorfor det er lavt oljetrykk er jeg redd

 

På 4.9.2020 den 17.46, ///M-ini95 skrev:

Er verdt å ha i hodet at disse motorene er kjent for problemer med register, det være seg strukket kjede eller ødelagte kjedeguider.

Nå er jeg litt utenfor komfortsonen hva feilsøk gjelder, så jeg tenker litt høyt, men kanskje kan varsel om lavt oljetrykk komme av at noe har funnet veien inn i oljepassasjene via oljepumpa? Har lest flere tilfeller hvor knekte plastbiter fra kjedeguidene har ført til havarier. 

Høres motor fin ut ellers? 

 

 

På 4.9.2020 den 17.28, Hpi skrev:

Høres motor normal ut?  Det er ikke tendenser til rådebank eller noe? Du bør forøvrig ikke kjøre med dette før du vet hva det er om det skulle vise seg å være en ekte alarm

 

På 4.9.2020 den 14.19, E_S skrev:

Jeg kjenner overhodet ikke disse motorene, men all erfaring tilsier at når bilen varsler for lavt oljetrykk er det, såfremt det ikke er en motor som er kjent for å ha slike problemer, i 9 av 10 tilfeller feil på sensor eller noe annet elektrisk, og ikke noe med selve motoren. That said, de laaaaaaange oljeskiftintervallene på nyere biler kan være problematiske om bilen ikke nesten utelukkende langkjøres.

Takker for alle svar!

Har undersøkt litt selv, og vet at det har vært tilfeller med strukket kjede på en del av disse motorene. En bekjent hadde en f11 som plutselig dro no jævlig bedre, rett før kjedet røk. Vet ikke om det hørtes logisk ut for dere med litt peil, men det som skjedde han. 
motoren høres litt «sterkere» ut på tomgang, det bråker og rister på en måte litt mer. 

høres ikke ut som rådebank nei, krysser virkelig fingra for at det er noe elektrisk..
 

Skal få den til verksted på henger og finne ut av det, tar ingen sjanser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...