Gå til innhold

Bmw x5 e53 starter ikke når den er varm ++


vIc2r
 Share

Anbefalte innlegg

Har en bmw x5 e53 2002model som jeg har fått tak i som det er noe småplukk med.

Har ikke tatt diagnose test på den, men skal få gjort snart👍

Feil 1: Er litt vond å få start på når den er kald, kinne litt ekstra enn vanlig bare. Når bilen blir varm så vil den ikke starte.. Har lest litt rundt dette, og som jeg har forstått kan dette komme alt ifra dyser til dieselpumpe i tank eller under bil? Eller så kan det være høytrykkspumpa.

Feil 2: Som kanskje henger sammen med at den er tungstartet (forhåpentligvis).

Når tanken er under halv og mindre (1/3full), så dør den(ja den er fyllt helt opp og får ikke kjørt tilnærmet km man burde få kjørt før den dør) Skal sjekke nivå i tanken med «cluster» en dag snart.

Dette er som jeg har skjønt at det ikke blir pumpet over diesel i høyre del av diesel tanken pga en defekt «suction jet pump/shipion pump». 
Men jeg finner ikke ut om dette er en egen pumpe eller en slange som er koblet til selve dieselpumpen i tanken på høyre side og går over til venstre side for å hente drivstoff over.

Ikke sikkert den beste på å forklare, men i værste fall så er dette faktisk to egne feil og henger ikke sammen. Men krysser fingrene for at det kan være pumpen i tanken som er synderen til begge feilene😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Otis skrev:

1. For høy indre lekkasje på en eller flere dyser.

2. Feil med pumpen i tanken.

Mine gjetninger.

2: Så vis man bytter dieselpumpen i tanken på høyre side så vil det pumpes diesel ifra venstre til høyre side?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har problem med siphon pumpa vil det neppe hjelpe å bytte pumpe i tank. Siphon drives av returstrålen som kommer på venstre side i tank. Hvis trykket er for lavt der vil den ikke greie å suge drivstoff over. På bensinbil kan det hjelpe å bytte pumpen bak i tank eller filteret, for da får du bedre trykk i systemet, men diesel har en høyttrykkspumpe etter matepumpe og filter, så det står ikke på det. Du må da bekrefte at all diesel faktisk ligger på venstre side når det skjer. F.eks. med cluster-test. Du vil også sannsynligvis ha luft i den gjennomsiktige slangen under panseret når den dør slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, E.C. skrev:

Hvis du har problem med siphon pumpa vil det neppe hjelpe å bytte pumpe i tank. Siphon drives av returstrålen som kommer på venstre side i tank. Hvis trykket er for lavt der vil den ikke greie å suge drivstoff over. På bensinbil kan det hjelpe å bytte pumpen bak i tank eller filteret, for da får du bedre trykk i systemet, men diesel har en høyttrykkspumpe etter matepumpe og filter, så det står ikke på det. Du må da bekrefte at all diesel faktisk ligger på venstre side når det skjer. F.eks. med cluster-test. Du vil også sannsynligvis ha luft i den gjennomsiktige slangen under panseret når den dør slik.

La faktisk merke til at det var luft i den blanke slangen idag når jeg ikke fikk start etter å ha kjørt den varm(hadde nesten full tank). Kan tyde på høytrykkspumpa eller diesel pumpa under bilen kanskje da som er dårlig/eller faktisk dyse som er lekk så det blir dårlig trykk? 
Blir mye synsing uten å ha tatt en diagnose ser jeg men hehe

Endret av vIc2r
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har sannsynligvis flere separate problemer. På det ene er jeg enig med Otis (mulig indre lekkasje på dyser), det at den stopper med lite på tanken er fullt mulig pga. at diesel ikke pumpes over. Dette kan du bekrefte/avkrefte i clusteret uten noe diagnoseutstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg «feilsøkt» litt:

nr1: ville ikke starte: la merke til idag når jeg stoppet den så går all diselen tilbake til tanken, hører det renner baki, ingen ting igjen i den blanke slangen inne i motorrommet eller. Prøver å vri over tenningen igjen men kommer ikke diesel inn til motor. Venter fem minutter ca og prøver igjen og da hører jeg pumpa baki begynner å jobbe hardt og det kommer diesel frem til motor igjen og den starter. Så mulig bare å bytte pumpa i selve tanken?

nr2: sjekket cluster og der står venstre del av tank på stabilt 43-44. Tok opp denne og sjekket oring i denne delen (som visstnok ryker/blir dårlig). Var noe løs og dårlig så satte inn en ny en så nå får vi se om den suger over diesel til høyre del av tanken. Etter jeg hadde opp denne står målingen i cluster på stabilt 48-47 (så sikkert fått bøyd på flottøren🙈)

nå er det 3/4 tank så vil ikke se om dette har hjulpet før jeg kommer meg ned på halvtank og mindre sikkert..

høyre tank står på 10-11l nå. Hvor langt ned skal den gå før det skal begynne å tømmes over ifra venstre del av tanken?

Endret av vIc2r
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe automatikk i tankutgjevningen. Den skal alltid pumpe over til høyre slik at det som blir "for mye" renner over til venstre (på toppen). Dermed skal det være mest på høyre side hvis alt fungerer (sett vekk fra det som flyr rundt når du kjører).

Endret av E.C.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang at diesel går tilbake i tank ved stopp av motor: kan dette ha noe med om/vis at slangene (til drivstoff) på dieselfilteret er koblet feil? Er ett vakum inne det filteret som skal hindre at diesel siver tilbake?🤷🏻‍♂️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...