Gå til innhold

Hartge Eksos ikke godkjent EU


BmwJohan89
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

e90 med Hartge eksos. 

Har nettopp vært på EU-kontroll Hvor alt var i orden bortsett fra at jeg fikk feil på Eksosen mangler lyddemper bak. Bilen er fra 2010. Sist eier monterte dette på rett etter at den var ny. Den har vært på EU kontroll på BMW verksted alle gangene og aldri fått noe feil på dette. Flyttet til Stavanger og har derfor byttet BMW verksted. Her fikk jeg beskjed om at det er en «skjønnsvurdering« har på pekt at dette aldri har vært sett på som feil tidligere. Så syns det er noe rart. Siden dette nå er feil. Må ha vært veldig uheldig med kontrollør. 

Har snakket med vegvesenet hvor de sier at man trenger TUV dokumentasjon. har forsøkt å finne TUV dokumentasjon. Men Hartge er lagt ned. Mekonomen og andre verksted jeg har snakket med har sagt de hadde godkjent anlegget. 

Er det fortsatt håp for Hartge eksosanlegg?  Håper noen har en løsning her. 😞

Endret av BmwJohan89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kjører du et annet sted på etterkontroll, de ser på potta og hvis den ikke bråker for mye så blir den godkjent. Det er mye TUV meg her og TUV meg der. De har tall for utslipp og støy å forholde seg til, hvis dette er innenfor så ser jeg ikke hvorfor det ikke skal bli godkjent. Det er ikke sånn at delene fra Biltema har noe TUV, men det henger jo ingen seg opp i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har faktisk hatt den på mekonomen på etterkontroll. Men de sier de ikke kan gjøre noe med det da det allerede er registrert som en mangel. Med andre ord hadde jeg tatt EU kontrollen på mekonomen hadde de godkjent den. Men kan det ikke på etterkontroll er hva jeg har forstått. Mulig det er mulig et annet sted ?? Skal høre med et annet verksted...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva står det på mangellappen da? Hvis de er supervrange så kan du løsne skruene på din eksos og skru de på igjen, slik at det ser ut som at det er byttet, så drar du til neste verksted og sier at du har byttet eksos, det du hadde før var rakrør fra Biltema. Hvis avgass og støy er innenfor så ser jeg ikke hva de skal ta deg på da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg monterte Hartge-eksos på min tidligere E91 320d, hadde den på EU hos Bavaria Stavanger og fikk aldri noen mangel på det. Men jeg vet at systemet har blitt strengere siden den gang. Det skal jo også sies at jeg kjøpte denne av Strandveien Auto som er BMW-forhandler og var Hartge-forhandler. Støy var akkurat som før, kun ved massivt pådrag en kunne høre litt grovere, men ikke høyere, lyd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...