sondre Skrevet September 26, 2020 Share Skrevet September 26, 2020 (endret) Bil: E39 525dat 2002 For en måned siden var alt grønt, bortset fra LCM som var gul, ikke noe grått eller rødt. Nå virker det som om det virkelig er et problem, enten er det noe så enkelt som dårlig kontakt,, kabelbrudd, sikring eller så er det (gjetning) LCM modulen som er kaputt? Det er ihvertfall lite som har kommunikasjon når diagnose kjører. Det er null respon på Webasto, var derfor jeg begynte å sjekke opp nå, ellers så har den fungert uten feil, annet enn skiltlys melding, i dag når jeg kjørte den inn i garasjen fikk jeg self leveling suspension feil i dashbord, men usikker på om det er pga komm problemer knyttet til det dere ser på diagnose. Jeg trenger tips på hvordan gå videre her, jeg vet ikke hvor disse tingene er plassert og hvordan jeg skal gå frem videre, er det noen som har noe å bidra med så er jeg takknemlig. Hvordan skal jeg f. eks gå frem her, er det noe faktisk kan få til med multimeter, eller bør en bilelektriker se på dette? Endret Oktober 3, 2020 av sondre Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet September 26, 2020 Share Skrevet September 26, 2020 Voltmeter kan kun brukes for å måle strøm, ikke bus. Da må du ha oscilloskop. Ellers er det å se etter en fellesnevner for dette, bruker de felles koblinger en plass eller felles strøm? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
strukt Skrevet September 26, 2020 Share Skrevet September 26, 2020 Hele den Kbus linja er rød, kabelbrudd en plass kanskje? sondre reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet September 26, 2020 Share Skrevet September 26, 2020 Sjå her, sjå her! https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e39-530d-tou/wiring-functional-info/body/bus-communication/body-bus/k-bus-high-equipment-instrument-cluster/cstz1Qm Felles kontakt! X10116 under hanskerommet! Sjekk aktuell kontakt og området rundt. sondre reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sondre Skrevet September 27, 2020 Forfatter Share Skrevet September 27, 2020 (endret) Hei takk for tips, jeg fant også denne tråden: https://forum.bmw5.co.uk/topic/128174-kbus-short-in-ike/ Han har jo samme feil i display som dukket opp hos meg i går; "Self Level Suspension Inactive", Jeg får sjekke i hanskerommet, er det noen som vet hvor X10113 IKE er plassert i bilen hvis jeg leser skjemaet riktig så kan feilen likke fra kontakten på den og ut? Jeg fortsetter nå med feilsøkingen: Jeg skal koble på minus på batteri igjen (har stått avkoblet i natt, samtidig har jeg ladet batteriet) Kjøre en diagnose da med en gang. Hvis samme, ta av kontakten til Webasto og prøve på nytt. Demontere på passasjerside så jeg kommer til X10116 og får sjekket det jeg kan der.https://www.pelicanparts.com/BMW/techarticles/BMW-5-Series-E39/27-BODY-Glove_Box_Removal/27-BODY-Glove_Box_Removal.htm Finne ut hvor X10113 IKE er så jeg kan sjekke på den også. Et liter spørsmål, er det greit å kjøre med selv med disse "feilene" og det tilsynelatende virker som om luftfjæring bak holder på luften og ikke siger ned? Endret September 27, 2020 av sondre Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sondre Skrevet September 27, 2020 Forfatter Share Skrevet September 27, 2020 (endret) Da er første del av dagens feilsøking utført. Koblet på minus på batteri etter å stått uten 1 natt og ladet hele natten. Kjørt diagnose med tenning i pos 1, se #2 Kjørt diagnose med tenning i pos 2, se #3 Kjørt diagnose med tenning i pos 2 og koblet fra kontakt til Webasto, se #4 Kjørt diagnose med tenning i pos 2 og koblet til kontakt til Webasto, se #5 Når jeg i #4 koblet fra Webasto så forsvant feilmelding i dispalyet på bilen hvor det sto Self leveling suspension feilaure. Så jeg vil koble fra kontakten på Websto inntil jeg er sikker på at det ikke er der den største feilen ligger. IKE er fortsatt gul så noe der eller i koblingene der skaper strul gjetter jeg ukvalisfisert på. Neste blir å sette på forhjul igjen så jeg kommer til å demontere hanskerom for å sjekke om jeg finner noe der. #2. kjørt diagnose med tenning i pos 1 3. Kjørt diagnose med tenning i pos 2 Kjørt diagnose med tenning i pos 2 og Webasto kontakt koblet fra, da forsvant feilmelding i display på bilen (Self Leveling suspension inactive) Plutselig ganske få feilmeldinger, men fortsatt IKE issues. IHKA Auxiliary water pump har alltid vært der, da det kun er ventiler hos meg og ikke elektrisk pumpe, burde kanskje vært det koblet til samme strøm som pumpen på Webasto? Koblet til Webasto igjen og da ble det mye rart igjen. Nå går jeg videre og sjekker kontakter og div under hanskerommet uten Webasto tilkoblet. EDIT: Kjørte en tur nå på 20 min før jeg starter med hanskerommet, ingen feilmeldinger i display lenger. Endret September 27, 2020 av sondre Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sondre Skrevet September 27, 2020 Forfatter Share Skrevet September 27, 2020 Har da kommet til bak hanskerommet og kjørt noen diagnoser med forskjellige kontakter ute, vet ikke om jeg ble veldig mye klokere av det... Når jeg tok ut den hvite kontakten til venstre så ula alarmen konstant, var ikke før jeg tok ut midtre kontakt jeg også kunne ta ut hvit kontakt til venstre uten uling. 6. Midtre kontakt ute, da ble IKE grønn, men det varer ikke lenge. 7. Midtre og venstre kontakt ute, Self leveling suspension failure vises i bilens display igjen, IKE gul. 8. Koblet tilbake hvit venstre kontakt 9. Koblet inn midre kontakt, koblet ut høyre kontakt, da bl edet mye rart... Fortsatt Self leveling suspension failure i display. 10. Koblet på høyre kontakt slik at alle er koblet på, fortsatt kun kontakt på Webasto hjernen som er koblet fra. Self leveling suspension failure forsvinner fra display. Sletter alle feilmeldinger og kjører ny diagnose Alt bak hanskerom så tørt og fint ut, kunne ikke se noe unormalt på noen kontakter. Sjekket under kupefilter på passasjerside, også der tørt og fint og ingenting unormalt som skulle tilsi at det var noe problem der. Kan prøve med en annen Webasto om/når jeg orker å få tak i en slik, men veldig usikker på veien videre nå. En stor verkstedregning nå tror jeg ønksker å spandere på denne rusthaugen... Mangler litt motivasjon nå kjenner jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet September 27, 2020 Share Skrevet September 27, 2020 Ser ut som du har defekt webasto da,eller kabler dit. IKE er instrumentpanelet ditt. sondre reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hpi Skrevet September 28, 2020 Share Skrevet September 28, 2020 GM er grunnmodul eller s 0213 Basic modul. Denne sitter også under hanskerom så det er sikkert en av de du koblet fra mens du holdt på. Jeg ser at den aldri blir grønn. Den styrer litt forskjellig f,eks sentrallås og servotronic om du har. Jeg skiftet denne på min da servotronic sluttet å fungere, kjøpte en brukt på Ebay til 300-400,- sondre reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sondre Skrevet September 28, 2020 Forfatter Share Skrevet September 28, 2020 Takk for innspill 🙂 Det eneste jeg vet ikke fungerer er Webasto, sentrallås og servo (usikker på om det er servotronic) fungerer. Så en modul fra ebay/koed ser jeg har mange som jeg sikkert kan få for ett greit bud. og en brukt in working order Webasto bør gjøre susen så sant det ikke er kabelbrudd mellom modul og Webasto. Får tenke litt på det i høstferien, får bare håpe at bilen holder i 2x15 mil t/r hytte i Valdres... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet September 28, 2020 Share Skrevet September 28, 2020 Men det er ikke defekt GM. For på et skjermbilde så er den gul, og det er når webasto er frakoblet. At den er gul tyder på feilkode i modulen, og ikke at den er uten kontakt. Koble fra webasto eller ta sikringen og kjør videre. Mulig at webasto er ødelagt slik at det ikke hjelper å ta sikringen. sondre reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sondre Skrevet September 28, 2020 Forfatter Share Skrevet September 28, 2020 17 minutter siden, Otis skrev: Men det er ikke defekt GM. For på et skjermbilde så er den gul, og det er når webasto er frakoblet. At den er gul tyder på feilkode i modulen, og ikke at den er uten kontakt. Koble fra webasto eller ta sikringen og kjør videre. Mulig at webasto er ødelagt slik at det ikke hjelper å ta sikringen. Webasto er koblet fra på diagnosene over (kontakten ved hjernen til Webasto er frakoblet). Så det blir enten å møte vinteren uten Webasto, eller få tak i en brukt en. Lar modulen være i fred inntil videre. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sondre Skrevet Oktober 2, 2020 Forfatter Share Skrevet Oktober 2, 2020 Da har jeg kjørt t/r hytta til svigers med Webasto frakoblet, ca 35 mil. Det var en tur uten noen feil i dashboard, alt virker som det skal, lys, klima, knapper på ratt, self leveling suspension, motor, gir osv. Fristet til å droppe Webasto og leve lykkelig uten mer diagnose. Alternativt å kjøpe en brukt Webasto... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå