Gå til innhold

Risting / vibrering i hjul / ratt etter 10 min. kjøring i 80 km/t

Roonie
 Share

Anbefalte innlegg

BMW X3 2007/2008 modell med 4 WD og automat har begynt å «wobble» / riste / vibrere.

Merkes i ratt og hjul og er ganske tydelig og synlig (på rattet)

Dette skjer som regel etter 10-15 min. kjøring og når bilen ligger i 70-80 km/t. Pådrag til høyere hastighet gjør at ristingen forsvinner. Så kan alt være helt fint en stund, selv i 70-80 km/t - for så plutselig begynne å riste igjen. Også forsvinner ristinga igjen når farten kommer opp i mer enn 80-90 km/t og rundt 100-110 er den helt fin.

Det kommer og går altså. Merker inn i mellom en svak vibrering fra under bilen ved gasspådrag fra lav hastighet, og lytt veldig svak «nøkking» som forsvinner når turtall og farten øker.

Har helt nye dekk og avbalanseringen er sjekket.

Varsellampen for lavt dekktrykk slår seg på med jevne mellomrom, til tross for normalt trykk i alle dekk. Går fint å nullstille / slukke lampa. (Vet ikke om dette med lampa er en egen feil, eller om det er relatert til ristingen) 

Noe er åpenbart galt, og jeg tenkte er lurt å spørre her om mulige teorier på feil, for å slippe «feilsøking» på verkstedet.

Er dette klassisk og enkel BMW feil, eller hører det til de mer mystiske feil som noen ganger oppstår? Alle tips mottas med takk.

Endret av Roonie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei.

Nå har jeg en annen type Bmw enn deg men jeg hadde samme problemet med min 7 serie  e65.Dette gjalt vinterdekka mine,men på sommerhjul ristet den ikke.Det som var galt hos meg var feil innpress på felgene.  Jeg får det aldri skikkelig bort og jeg har gjort alt som kan tenkes.Så i stedet for og "stresse"med og finne nye felger og vinterdekk så har jeg slått meg til ro med at min bmw liker ikke vinterdekk:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppdaget dette første gang da vinterdekkene stod på. Jeg trodde det handlet om dekkene, at de var gamle og sviktet på grunn av alder. Byttet til nye felger og nye sommerdekk, avbalansert og gjort etter "boka" alt sammen. 

Problemet oppstår i like stor grad på sommerdekkene. 

Det jeg synes er merkelig er at det ikke skjer før jeg har kjørt noen kilometer. Da kommer ristingen. Så forsvinner den gradvis om jeg øker hastigheten, og kan starte igjen på et senere tidspunkt - men ikke nødvendigvis. det kan godt hende ristingen er borte noen timer - for så å plutselig begynne igjen. 

Endret av Roonie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering: Mulig løsning (i tilfelle andre har samme problem)

En høyst aktuell teori, etter å ha pratet med ulike verksteder og forklart symptomene: Det er antagelig "heng" på bremseklosser. Skiva på venstre side foran blir glødende varm etter noen kilometers kjøring, og da oppstår problemene. (Ja, jeg måtte jo kjenne med fingeren! Det svei godt!)

Dett er den mest nærliggende teorien så langt. Fikk inttrykk av at det er en ganske dyre affære, og det ble antydet 10-12000 kroner for alle fire hjula. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 years later...
På 5.10.2020 den 11.49, Roonie skrev:

Oppdatering: Mulig løsning (i tilfelle andre har samme problem)

En høyst aktuell teori, etter å ha pratet med ulike verksteder og forklart symptomene: Det er antagelig "heng" på bremseklosser. Skiva på venstre side foran blir glødende varm etter noen kilometers kjøring, og da oppstår problemene. (Ja, jeg måtte jo kjenne med fingeren! Det svei godt!)

Dett er den mest nærliggende teorien så langt. Fikk inttrykk av at det er en ganske dyre affære, og det ble antydet 10-12000 kroner for alle fire hjula. 

Heisan ser denne tråden er gammel men fant du ut av dette helt? Min x3 har samme problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 8 months later...

Heisan det var heng på begge bremsene framme så når dem ble varm så hoppet hele bilen, jeg tok av kalypterene og så at det var rust på stemplene der. Pusset vekk rusten og smurte alt litt opp og problemet forsvant 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...