Roonie Skrevet Oktober 4, 2020 Share Skrevet Oktober 4, 2020 (endret) BMW X3 2007/2008 modell med 4 WD og automat har begynt å «wobble» / riste / vibrere. Merkes i ratt og hjul og er ganske tydelig og synlig (på rattet) Dette skjer som regel etter 10-15 min. kjøring og når bilen ligger i 70-80 km/t. Pådrag til høyere hastighet gjør at ristingen forsvinner. Så kan alt være helt fint en stund, selv i 70-80 km/t - for så plutselig begynne å riste igjen. Også forsvinner ristinga igjen når farten kommer opp i mer enn 80-90 km/t og rundt 100-110 er den helt fin. Det kommer og går altså. Merker inn i mellom en svak vibrering fra under bilen ved gasspådrag fra lav hastighet, og lytt veldig svak «nøkking» som forsvinner når turtall og farten øker. Har helt nye dekk og avbalanseringen er sjekket. Varsellampen for lavt dekktrykk slår seg på med jevne mellomrom, til tross for normalt trykk i alle dekk. Går fint å nullstille / slukke lampa. (Vet ikke om dette med lampa er en egen feil, eller om det er relatert til ristingen) Noe er åpenbart galt, og jeg tenkte er lurt å spørre her om mulige teorier på feil, for å slippe «feilsøking» på verkstedet. Er dette klassisk og enkel BMW feil, eller hører det til de mer mystiske feil som noen ganger oppstår? Alle tips mottas med takk. Endret Oktober 4, 2020 av Roonie Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Oktober 4, 2020 Share Skrevet Oktober 4, 2020 Prøv andre hjul for å utelukke hjula. Ofte det enkleste å starte med. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Slavearbeider'n Skrevet Oktober 4, 2020 Share Skrevet Oktober 4, 2020 Sett om du mangler sentreringsringer i felgene? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roonie Skrevet Oktober 4, 2020 Forfatter Share Skrevet Oktober 4, 2020 Hei Jeg har forsøkt med annet hjulsett og senterringene er som de skal. Disse feilkildene er utelukket. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sprinten Skrevet Oktober 5, 2020 Share Skrevet Oktober 5, 2020 hei. Nå har jeg en annen type Bmw enn deg men jeg hadde samme problemet med min 7 serie e65.Dette gjalt vinterdekka mine,men på sommerhjul ristet den ikke.Det som var galt hos meg var feil innpress på felgene. Jeg får det aldri skikkelig bort og jeg har gjort alt som kan tenkes.Så i stedet for og "stresse"med og finne nye felger og vinterdekk så har jeg slått meg til ro med at min bmw liker ikke vinterdekk:-) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roonie Skrevet Oktober 5, 2020 Forfatter Share Skrevet Oktober 5, 2020 (endret) Jeg oppdaget dette første gang da vinterdekkene stod på. Jeg trodde det handlet om dekkene, at de var gamle og sviktet på grunn av alder. Byttet til nye felger og nye sommerdekk, avbalansert og gjort etter "boka" alt sammen. Problemet oppstår i like stor grad på sommerdekkene. Det jeg synes er merkelig er at det ikke skjer før jeg har kjørt noen kilometer. Da kommer ristingen. Så forsvinner den gradvis om jeg øker hastigheten, og kan starte igjen på et senere tidspunkt - men ikke nødvendigvis. det kan godt hende ristingen er borte noen timer - for så å plutselig begynne igjen. Endret Oktober 5, 2020 av Roonie Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roonie Skrevet Oktober 5, 2020 Forfatter Share Skrevet Oktober 5, 2020 Oppdatering: Mulig løsning (i tilfelle andre har samme problem) En høyst aktuell teori, etter å ha pratet med ulike verksteder og forklart symptomene: Det er antagelig "heng" på bremseklosser. Skiva på venstre side foran blir glødende varm etter noen kilometers kjøring, og da oppstår problemene. (Ja, jeg måtte jo kjenne med fingeren! Det svei godt!) Dett er den mest nærliggende teorien så langt. Fikk inttrykk av at det er en ganske dyre affære, og det ble antydet 10-12000 kroner for alle fire hjula. Patta reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Oktober 5, 2020 Share Skrevet Oktober 5, 2020 Du trenger jo ikke å skifte alle skiver pga dette, de bør måles med mikrometer på sånn stativ. Og calipere bør gås over, for å sjekkes for feil. Roonie reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jlkmk Skrevet November 1, 2022 Share Skrevet November 1, 2022 På 5.10.2020 den 11.49, Roonie skrev: Oppdatering: Mulig løsning (i tilfelle andre har samme problem) En høyst aktuell teori, etter å ha pratet med ulike verksteder og forklart symptomene: Det er antagelig "heng" på bremseklosser. Skiva på venstre side foran blir glødende varm etter noen kilometers kjøring, og da oppstår problemene. (Ja, jeg måtte jo kjenne med fingeren! Det svei godt!) Dett er den mest nærliggende teorien så langt. Fikk inttrykk av at det er en ganske dyre affære, og det ble antydet 10-12000 kroner for alle fire hjula. Heisan ser denne tråden er gammel men fant du ut av dette helt? Min x3 har samme problemet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JohnX3 Skrevet Juli 30, 2023 Share Skrevet Juli 30, 2023 Samme her! Hva var løsningen? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jlkmk Skrevet Juli 30, 2023 Share Skrevet Juli 30, 2023 Heisan det var heng på begge bremsene framme så når dem ble varm så hoppet hele bilen, jeg tok av kalypterene og så at det var rust på stemplene der. Pusset vekk rusten og smurte alt litt opp og problemet forsvant 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå