Gå til innhold

BMW N47 diesel skift av reg.kjede


Sindre Tolleshaug
 Share

Anbefalte innlegg

Hei 

Jeg har en BMW 118d 136hk, 2010 modell til salgs. 198 000km.

Denne bilen har som mange andre biler med N47 motoren, begynt å få strekk i registerkjedet. Man kan høre rasling ved oppstart. 

Bilen har komplett servicehefte hos Bilia Skøyen. 

Har hørt at noen har fått dekket denne reperasjonen på Goodwill hos BMW. 

Noen erfaringer med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var et opplegg for dette ganske lenge. Skiftet selv kjedestrammer på min 2008 118d i sin tid. Det er minst fem år siden nå.

Jeg vil anta at den såkalte "kampanjen/ goodwill" er et avsluttet kapittel nå. Det koster selvsagt ikke mange kaloriene å høre med Bilia. Men husk at er bilen 10 år gammel. Med 200 000 kilometer på nakken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist at du må oppleve dette. Det verste er at deler som kreves for bytte av reg-reim ikke er særlig kostbart. Tror det koster ca. 5000kr i deler. Men det er arbeidspenger som koster penger ettersom enten må motor ut av bilen, eller så må gearkassen ned.
Goodwill på en 10 år gammel bil med 200000km er svært lite sannsynlig. Du skriver at du har fulgt serviceheftet, men det betyr 25-30tusen km oljeintervall. Dette er årsaken til problemet med reg-reim. Aldri kjør lenger enn 10-12tusen km oljeintervall eller minst en gang i året.
Men jeg tror jobben gjort en som har gjord dette tidligere på tilsvarende bil vil komme på 20-25 tusen kroner i timesbetaling. De som ikke har gjort dette tidligere, kan komme til å koste mer selv om de kanskje tar mindre betalt pr. time. Og ettersom du hører register-rasling under start, så vil jeg anbefale på det sterkeste at du parkerer bilen. Før du vet ordet av det, så ryk kjeden og da snakker vi om ny motor til over 50tusen kroner + bytte.

Endret av Mons1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, matros72 skrev:

Ja hører du rasslelyd ved oppstart,så ikke start den motoren mere før registeret er byttet. Det er nok bare tidspørsmål om at kjedet ryker,med tolhørende motorhavari. 

Det er motsatt. Lyden ved kaldstart og diesel er ikke lekker. Men registerlyden er mer fremtredende på varm motor. Lettere å høre det da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Ron Jeremy skrev:

Det er motsatt. Lyden ved kaldstart og diesel er ikke lekker. Men registerlyden er mer fremtredende på varm motor. Lettere å høre det da.

Det var nok ikke det på min. Kun lyd ved kaldstart,å ikke en ulyd å spore når motorn var varm. Men registeret var utslitt.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, matros72 skrev:

Det var nok ikke det på min. Kun lyd ved kaldstart,å ikke en ulyd å spore når motorn var varm. Men registeret var utslitt.. 

Var GS som kom med denne info’en. Lyden skulle bli tydeligere ved varm motor. Slik var det også som sagt med min N47.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...