Gå til innhold

E46 318d bruker mye diesel

marius99
 Share

Anbefalte innlegg

Hvor langt er ett tau? Altså det kan være alt mulig. Du først lese av verdiene på bilen med diagnose å se hva live verdiene sier eventuelt om du har feil melding. Og hvor høyt forbruk er den på nå? I forhold til hva den egentlig skal være på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan ber jeg om useriøse svar når jeg spør om dette? jeg spør om folk har hatt erfaringer med hvorfor bilen bruker mer drivstoff enn den skal og hva dette kan komme av? hva kan jeg begynne og lete etter av feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henviser fortsatt til mitt svar. Jeg har vært borti ganske høyt forbruk ved vakuumlekkasje, samtidig som det ble kjøpt en overhalt turbo hvor VNT ikke var justert/kalibrert riktig. 

Start med vakuumslanger, diagnose og service hvis sistenevnte er lenge siden. Er det kjørecomputer du henter tall fra, eller har du kjørt en distanse og etterfylt diesel? Sistnevnte kan nok kanskje være mer nøyaktig for å utelukke feil med kjørecomputer. 

Kan legge til at min e46 320D med TRF steg 4 ligger på 0.7-0.8 på blandet. Dette er kun utifra kjørecomputer og ikke noe jeg har sjekket manuelt. 

Endret av tennbrikket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tatt av håndbrekket? Har du sluppet bremsepdealen? Har du målt med tilhenger eller noe annet tilkoblet bilen? Har du sjekket om bremsene henger på på noen måte? Synes du at bilen/motoren går slik den skal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, marius99 said:

Hvordan ber jeg om useriøse svar når jeg spør om dette? jeg spør om folk har hatt erfaringer med hvorfor bilen bruker mer drivstoff enn den skal og hva dette kan komme av? hva kan jeg begynne og lete etter av feil?

Greit, jeg skal utdype her.

1. Du må oppgi hvordan du måler forbruk. Kjørecomputer? Tripteller/tank? Hvor lang distanse måler du over?
    La oss si at du fyller full tank og kjører 100 km. Du tror kanskje at du har kjørt langt nok til å måle. Så du fyller tanken opp igjen. 5L brukt, altså 0,5L/mil. Du har dog kanskje vært borti at pistolen klikker ut når har nesten full tank? Hva betyr det her? Hvis tanken manglet 0,5L den ene gangen, men ble faktisk fylt helt opp den andre har du bommet med 10%. Hvis forskjellen var på 1,0L har du bommet med hele 20% prosent. Har du derimot kjørt langt nok til å bruke 50L begge gangene vil en feilmåling på 0,5L og 1,0L tilsvare kun 1-2%, ikke 10-20%. 
    Måler du med kjørecomputer og har latt bilen stå på tomgang en halvtime på den ene målingen, men ikke den andre? Forbruksmåleren tikker da også.
  2. Hva er "en del mer"? 10%? 20%? Det kan som sagt komme av en unøyaktig målemetode. Hva mener du er normalt og hva mener du er unormalt? Kanskje du har helt normale tall i forhold til kjørestil, hjul, topografi, trafikkbilde og kjørestil.
  3. Er det like betingelser for dine målinger? Jeg har samme bil som var nede på 0,53L/mil med 4 personer i bilen og cruising rundt om i landet, samtidig som den var oppe i 1L/mil på vinteren ved småkjøring til og fra jobb med kald motor. 

Når du bare oppgir at bilen bruker mer så kan det skyldes alle slags mulige ting som er nevnt over. For alt vi vet så har du satt på en takboks og det er grunnen. Blir lite vits å feilsøke motor da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...