Gå til innhold

dopus
 Share

Anbefalte innlegg

På 7.11.2020 den 23.23, dopus skrev:

Ja, skal sjekke at dreneringen ikke er tett.

Dreneringen var ikke tett:

 

Her er dreneringshullet i bakdørene. Plassering er nede, og bak på døra. Mellom ytre del av døra og første pakning:

 

IMG_20201112_121159_1.thumb.jpg.168143a07d0f00ad90cc27b9f8a5dc59.jpg

 

Framme er dem lett synlige firkantede hull helt nede på døra. Ingen pakning som står i veien så disse er lette å se.

Brukte en litt lang strips for å kjenne etter om det var motstand, men det var det ikke. Disse var åpne og greie hos meg. Sjekket alle 4 dørene når jeg først var i gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har innstallert ny fuktsperre på høyre side. Gikk for butyltape, men kjørte to runder med den, varmet forsiktig opp område der tapen går , rundt dampsperren/lydisolasjonen, med varmepistol på lav setting. Gikk deretter over med rulle, for å presse butyl og dør/fuktsperre mot hverandre. Hvis dette ikke skulle holde så får eg varme det opp på nytt igjen og gå over med rulle på ny, samt legge ei pølse med tek7/silikon/butylmasse eller noe tilsvarende, rundt nedre del av fuktsperren. Gikk over med isopropanol og renset døroverflaten der butylen skal hefte til døra, så er en sikker på at det er fettfritt og rent før man  "limer" fuktsperren med butyl tape/lissen til døra.

Dersom man ødlegger dør klips. så koster disse 18kr stk hos Bavaria. Viktig at pakningen på klipsene  er på, for den tetter rundt klipshullene, og mangler den så får du lekkasje igjen.I hvertfall hvis den mangler på nedre halvdel av dørtrekket. Kjøpte 3-4 stk i tilfelle jeg skulle miste pakninger på dem som stod i, men heldivis var alle inntakte hos meg.

 

Den andre siden som var utbedret på garanti skal inn til kontroll hos Bavaria på mandag, så får vi håpe dem skifter den på reklamasjon, da jeg vet at den har glippet i butyl/dampsperren.

Endret av dopus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.11.2020 den 17.39, E.C. skrev:

Jeg endte opp med den, la den delvis dobbelt opp: https://www.koed.no/no-no/product/83222159535

Den andre jeg fant på 6mm som jeg egentlig hadde tenkt å bruke hadde gått ut av produksjon, så ble med den på 4mm.

 

Det ble denne: Bilde lånt fra nett, men samme delenummer. Pris 258 eller 259. var på lager hos Bavaria:

Har lagt den dobbelt. Fortsattnok til enda en dør antar jeg.

s-l1600.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten tilleggs opplysning, på høyre side hvor jeg har skiftet dampsperren, så hadde dampsperren løsnet fra butylen, men butylen hadde ikke løsnet fra døra.

Endret av dopus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Passasjerside fremme og bak lekker, har sett video på youtube hvordan man kan legge til butyl men synes det virker som et herk å jobbe med. Noen formening hva dette vil koste å utbedre på verksted, evt kan man bruke noe annet enn butyl om man skal gjøre det selv?

edit: Ser noen har brukt butyl på tube eller tec7.

Endret av F25x3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Tec7 på utsiden av den gamle butylen, største problemet med sistnevnte er at den klistrer seg til fingre og alt det andre, så du kan ikke ta på den med noe annet enn mellomleggspapiret som den kommer surret inn i. "Problemet" med Tec7 er at du må holde fuktsperra på plass før Tec7 har herdet litt, slik at det ikke detter av og lager sprekker, jeg brukte rundt 10-20 min på det. Det har ikke lekket hos meg etter at jeg brukte Tec7 på utsiden av butyltråden, men jeg gleder meg ikke til å ta det av igjen for å bytte vindusheisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, F25x3 skrev:

Passasjerside fremme og bak lekker, har sett video på youtube hvordan man kan legge til butyl men synes det virker som et herk å jobbe med. Noen formening hva dette vil koste å utbedre på verksted, evt kan man bruke noe annet enn butyl om man skal gjøre det selv?

edit: Ser noen har brukt butyl på tube eller tec7.

Bruker du nye damp/fuktsperre/lydisolasjon, og butyl "tape"/ lisse så er den grei jobb å gjøre selv. butyl masse på tube holder seg nok litt mer sticky, men ser for meg at det blir litt mer griseri å jobbe med det.

Det som tok lengst tid på min bil var å fjerne plastdekselet rundt håndtaket. Det satt som Fa2#¤"##"!%n. Men klarte det til slutt, til og med uten å knekke feste, deretter var det bare en skrue som måtte skrus ut, etter det sitter den kun i clips, med rette verktøyet så gikk det greit å få løst. Resten er jo selvforklarende.. av med det gamle, rengjør, og så på med det nye. Hvis du bruker orginal bytul lisse så anbefaler jeg å gå over området hvor lissen ligger med en gummirulle etter at du har montert fuktsperren, for å være sikker på å få god heft mellom dør/lisse/fuktsperre,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var fuktsperre / lydisolasjon,  på venstre bakdør, skiftet på reklamasjon.

Bavaria skiftet dette uten kostnad for meg.

Mulig jeg tar av dørtrekket, og går over med gummirulle bare for å være sikker på at butylen hefter godt til dampsperren. Får vente til værer er litt bedre. Er i hvertfall tett nå :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Basse Lusk skrev:

Interessant å vite. Du kjøpte bilen der? Hvor lenge siden?

Nei, kjøpte ikke bilen der, men garantijobber har blitt  utført der, da det er min nærmeste bmw forhandler, og bilen ble kjøpt i en annen landsdel.

Hadde lekkasje i venstre bakdør for et par år siden, og dette ble utbedret hos min lokale forhandler på garanti. Merket tidligere i år at dørlomma på den siden ble fuktig, Dem hadde bilen inne og sjekket. Sa dem hadde sjekket dreneringen. Dem burde jo ha sjekket fuktsperren da , da det er et ganske vanlig problem. Så dette blir vel da en reklamasjon på dårlig arbeid , mest sansylig dårlig del. Da det ikke burde begynne å lekke etter såpsss kort tid etter reperasjon.

Den andre bakdøren har ikke vært fikset på garanti, og da heller ikke noe å reklamere på så den fikset jeg selv. Jobben er enkel, men går fort ca en tusing i deler, som jeg da slipper å betale for venstre bakdør 😀 

Takk for alle informative tilbakemeldinger. Veldig.mye god informasjon i denne tråden nå. Så får vi håpe at andre også kan dra nytte av den 

Endret av dopus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...