Gå til innhold

BMW spesialbolter?


Myklestul
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Har i dag byttet til vinterdekk på min BMW X5 (F17). Det gikk fint som bare det frem til det siste hjulet hvor en av boltene satt så hardt fast at jeg dro bolten rund.

Jeg kjørte da bort til noen som driver med dekkskift og de sa (ta dette med en klype salt) at BMW hadde spesialbolter og at 6-kanthodet på mine bolter kunne være 16,5mm og at det ikke var optimalt å bruke 17mm pipe som jeg hadde brukt. Det jeg lurer på er om de ikke hadde peiling og at det faktisk er en 17mm 6-kant hode jeg har på bilen eller om det faktisk er noen spesialpiper jeg burde brukt.

Hvis det er tilfelle har jeg egentlig lyst til å bytte alle boltene til noe som er standard.

Men hvem bløffer eller har rett i dette tilfellet? og er det noe spesielt med boltene egentlig?

PS: Dette er ikke snakk om den ene spesial-bolten som de pleide å bruke tidligere (låsbolt eller hva de kalte den). På min forrige bimmer hadde jeg en "nøkkel" som fulgte med bilen som måtte brukes ved bytte av hjul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare tull. Det er en M14-bolt du har, de eldre bilene har ofte M12, men hodet er nå 17mm på samtlige. Man runder ofte av bolter hvis man bruker billige piper med dårlig passform, samt ikke passer på å holde de rett eller få satt de hele veien. En kraftig muttertrekker med en god 17mm pipe så slipper du å oppleve det igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Det var egentlig det jeg regnet med og håpet på.

For å finne årsaken må jeg jo sette de RAZE-pipene mine under lupen. Hva tenker dere om de?

Jeg kjøpte RAZE momentnøkkel og piper på Thansen. Er det noe dritt egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kan pipenøkkelen være så "off" at den er for stor for boltene?

Føler nesten at pipenøkkelen burde ha vært 16,7mm istedet for 17mm.

 

Kan jo for så vidt ta skyvelære og måle det men...

Endret av Myklestul
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, E.C. skrev:

Bare tull. Det er en M14-bolt du har, de eldre bilene har ofte M12, men hodet er nå 17mm på samtlige. Man runder ofte av bolter hvis man bruker billige piper med dårlig passform, samt ikke passer på å holde de rett eller få satt de hele veien. En kraftig muttertrekker med en god 17mm pipe så slipper du å oppleve det igjen.

Alle piper blir runde i kantene etter x antall hjulskift med muttertrekker. Anbefaler heller TS latmannsarm lang nok til å gjøre jobben

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutes ago, Otis said:

Alle momentnøkler har jo en viss % avvik på aktuelt nm. Raze oppgir 2%. Jeg har lest om en god del flere andre produsenter, de oppgir stort sett 1% avvik.

Tatt i betraktning at de fleste ikke bruker momentnøkkel så er 5-10% akseptabelt spør du meg.

 

12 minutes ago, Kvasi said:

Alle piper blir runde i kantene etter x antall hjulskift med muttertrekker. Anbefaler heller TS latmannsarm lang nok til å gjøre jobben

Blir de det når muttere er trukket til med riktig moment da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, altså poenget med å skaffe utstyret selv må jo være at det kan brukes mange ganger, i hvert fall til kun sin egen bil.

Jeg kom til skade med å bytte dekk på 2 biler ile en time med en vanlig saksejekk en gang, da takket jekken for seg etterpå. Men jeg fant ut i etterkant at dette kun er en nødjekk :-)

Men det er jo litt synd at det skal være litt slark mellom en 17mm pipe og 6-kant-topp på en bolt. Ingeniørene river seg nok i året når jeg mener at 17mm er 17mm og at det ikke er spesifisert nøyaktigheten, altså 17,0mm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...