Frode_E61 Skrevet Januar 3, 2021 Share Skrevet Januar 3, 2021 På min 2007 E61 er gassdemperne til bakluka ganske svake. De greier å holde luka i åpen posisjon, men luka er veldig tung å løfte opp (verst nå på vinteren, selvsagt). Jeg tviler på at de skal være slik, og har forsøkt å lete litt på nett uten å finne noen gode svar. Kanskje har noen her på forumet erfaring med dette: 1) Originale dempere fra f.eks. GS Bildeler oppgis å ha en kraft på 340 N. Men uoriginale fra Febi har 490 N. På autodeler.co.no har de også en rekke dempere på mellom 140 N og 680 N (alle skal passe til min bil og er til dels veldig billige). Lønner det seg å gå for høyest Newton, eller vil luka bli tung å lukke ned igjen da? 2) På nevnte autodeler.co.no har de mange forskjellige merker; er det noen som har noen anbefalinger her? Jeg har ikke handlet på denne nettsiden før, og famler litt i blinde med tanke på å finne de riktige/beste demperne. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Januar 3, 2021 Share Skrevet Januar 3, 2021 Den gangen da jeg handlet dempere både til e39 og e61, så gikk jeg rett i fella på uoriginale dempere, med mer kapasitet. Begge ganger endte jeg opp med originale. De var lett, best. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Evopower Skrevet Januar 3, 2021 Share Skrevet Januar 3, 2021 Samme skjedde på min e61. Trege å løfte opp og luka falt lett igjen. Byttet demperne og alt ble bra. Kjøpte originale på GS. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Shattered Skrevet Januar 3, 2021 Share Skrevet Januar 3, 2021 Kjøpte mine på ebay da til og med koed ble for dyrt for meg. https://www.ebay.com/itm/282821035624 440 kr pluss frakt tror jeg det var. Ikke ille. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Frode_E61 Skrevet April 2, 2021 Forfatter Share Skrevet April 2, 2021 Da var denne saken løst: Jeg endte opp med å kjøpe dempere fra Febi Bilstein på autodeler.co.no: https://www.autodeler.co.no/febi-bilstein/9798967 Jeg er fornøyd med disse. Luka kan nå løftes med en finger (går ikke opp helt av seg selv, men det er antakelig heller ikke meningen). Demperne er altså vesentlig kraftigere enn mine gamle originale, men jeg kan ikke uttale meg om forskjellen mellom disse og nye originale fra BMW. De fra Febi er oppgitt til 680 N, som tilfeldigvis er det dobbelte av BMW originale, så jeg er usikker på om de faktisk er dobbelt så kraftige eller om Febi oppgir Newton pr. par. Uansett var dette en rimelig og god løsning. Demperne fra Febi er for øvrig en del tynnere enn de originale, så for kjennere kan det bli en litt "uoriginal look". Det var første gang jeg handlet på Autodeler; det virket kurrant og de har gode priser (men tre ukers leveringstid). Litt artig prispolicy; det virker som de har konstant rabatt, som varierer mellom ca. 25 og 35 % Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå