Gå til innhold

BMW E61 - Mye problemer med motor.


Maikro
 Share

Anbefalte innlegg

Hei.
Jeg har fått motor problemer med min BMW e61 2007, den har defekt dynamo, innsugsmanifold og Remhjul veivaksel demper er gåend. 
Bilen står på Bavaria i stavanger hvor de har sagt jeg kan kjøpe deler så skal dem montere dem for meg da prisen for jobben var ekstrem dyr hvis de skulle kjøpe alle deler. 

Jeg tror jeg har fått tak i en dynamo, men jeg sliter litt med veivaksling og innsugsmanifold. Jeg ser på innsugsmanifold og klarer ikke finne hvilken som passer. 
Da jeg skriver inn reg.nr kommer det opp mange forskjellige innsug og bare forvirrer meg. 
Har skrevet inn på Finndel.no og har fått oppgitt motornr: N47-d20a.   Det er en 2.0 163HK motor regnr. DL77392

Noen her som kunne hjulpet meg å finne hvilken innsug og remhjul veiaksling som passer ?
Har sett på denne f.eks: https://finndel.no/delinfo.aspx?f=006&dnr=90749 
Men har også sett noen som er lengre ?l627675a.jpg Noe allà som er på bildet? Forvirrer meg veldig dette her. 

Er ganske blank når det gjelder motor. 
Har også fått tilsendt en video av motor o.l ifra Bavaria om dere ønsker å se denne så ta kontakt. Kanskje dere finner ut hvilke deler jeg trenger.. 

Takk for hjelp!
Hilsen forvirret og stresset BMW eier.

Endret av Maikro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :) Hva eksagt er defekt på innsuget? Høres uvanlig ut at dette må skiftes. Reimhjul på veiv er veldig rett fram, demontere en masse ting og montere sammen igjen. Dynamo er også bare et bar bolter og koblinger. Det som er utfordringer som på de fleste moderne biler, er plass og tilkomst. Mange gir opp når de ser omfanget av hva som må demonteres for å komme til en del. Forstår at jobben blir dyr, mye av dette er timeantall. Men å få pris på veivaksel demper og dynamo hos bmw er jo det dummeste man kan gjøre mtp pris. Man snakker jo fort 30.000kr.

Så veldig lurt av deg å finne brukte deler som sikkert kan holde lenge. 

Sjekk ut eurodel.no legg inn skiltnummeret og se hva det koster for nye, uoriginale deler. 

Kjøpte selv ny vibrasjonsdemper til min e61 nettopp fra eurodel, 2300 kr istedenfor 6000kr som er prisen fra bmw. Sjekk ut litt bilder fra tråden min i linken. 

Se om du kan få en kompis av en kompis til å ta dette for deg. Det å la timene rulle på bavaria på dette er veldig dyrt på en bil med den lave verdien e6x begynner å få. Eventuelt finnes automester, meca, eller små private verksteder som kan ende opp under halve bavaria summen :)

Lykke til

 

Siste side her:

 

 

 

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Evopower skrev:

Hei :) Hva eksagt er defekt på innsuget? Høres uvanlig ut at dette må skiftes. Reimhjul på veiv er veldig rett fram, demontere en masse ting og montere sammen igjen. Dynamo er også bare et bar bolter og koblinger. Det som er utfordringer som på de fleste moderne biler, er plass og tilkomst. Mange gir opp når de ser omfanget av hva som må demonteres for å komme til en del. Forstår at jobben blir dyr, mye av dette er timeantall. Men å få pris på veivaksel demper og dynamo hos bmw er jo det dummeste man kan gjøre mtp pris. Man snakker jo fort 30.000kr.

Så veldig lurt av deg å finne brukte deler som sikkert kan holde lenge. 

Sjekk ut eurodel.no legg inn skiltnummeret og se hva det koster for nye, uoriginale deler. 

Kjøpte selv ny vibrasjonsdemper til min e61 nettopp fra eurodel, 2300 kr istedenfor 6000kr som er prisen fra bmw. Sjekk ut litt bilder fra tråden min i linken. 

Se om du kan få en kompis av en kompis til å ta dette for deg. Det å la timene rulle på bavaria på dette er veldig dyrt på en bil med den lave verdien e6x begynner å få. Eventuelt finnes automester, meca, eller små private verksteder som kan ende opp under halve bavaria summen :)

Lykke til

 

Siste side her:

 

 

 

Hei! 

Planen er å la dem gjøre jobben, men at jeg må kjøpe delene. Kjenner at jeg er ferdig å skru på den bilen der nå. 
Sparer 20.000 på å kjøpe deler selv, men er delene jeg sliter med. 

Problemet med innsuget er at det lekker luft og olje. 

Jeg har funnet en dynamo som jeg har kjøpt brukt for 1200 original del.

Men det jeg sliter med er å finne rett innsug ! Da det virker ut som det er veldig mange forskjellige som passer e61 ?.. 
Ser på eurodel har de bare til motor type M47 - D20 og jeg har vist N47-D20A?
Men alle innsug ser forskjellige ut på bilder. Så sliter med å finne rett del her. 

Har også funnet en vibrasjonsdemper til rundt 2000. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har desverre den værste motoren som gikk an å få tak i til e61, men det vet du sikkert allerede. Registerkjedehavari og dieselpumpehavari er jo også tikkende bomber og en vanlig feil på de tidligere N47 motorene. Om du ikke allerede har byttet det, og er lei av å skru, så selg bilen. Her kan vi snakke 100.000kr i rep. 

 

Ser ut som det er innsug med egr, delenummer 11618507239 til N47-20a motoren. Koster 10.000kr hos GS Bildeler. Fant ingen brukte på eksagt det delenummer et ved et kjapt bil opphugger søk, kun hele motorer. 

Skulle jo likt å vist om det er sprekt innsug, eller bare noe tull med egr, eller et rør eller en kobling som gjør at det er falsk luft. Bavaria har en tendens til å bytte alt, istedenfor enkeltkomponenter. 

Noen grunn til at du vil bruke bavaria, de som er dyrest på bmw, istedenfor et lite, men godkjent "bakgårdsfirma"? 

 

Screenshot_20210108_201815_com.android.chrome.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Evopower skrev:

Du har desverre den værste motoren som gikk an å få tak i til e61, men det vet du sikkert allerede. Registerkjedehavari og dieselpumpehavari er jo også tikkende bomber og en vanlig feil på de tidligere N47 motorene. Om du ikke allerede har byttet det, og er lei av å skru, så selg bilen. Her kan vi snakke 100.000kr i rep. 

 

Ser ut som det er innsug med egr, delenummer 11618507239 til N47-20a motoren. Koster 10.000kr hos GS Bildeler. Fant ingen brukte på eksagt det delenummer et ved et kjapt bil opphugger søk, kun hele motorer. 

Skulle jo likt å vist om det er sprekt innsug, eller bare noe tull med egr, eller et rør eller en kobling som gjør at det er falsk luft. Bavaria har en tendens til å bytte alt, istedenfor enkeltkomponenter. 

Noen grunn til at du vil bruke bavaria, de som er dyrest på bmw, istedenfor et lite, men godkjent "bakgårdsfirma"? 

 

Screenshot_20210108_201815_com.android.chrome.jpg

Vet de er dyre, skulle bare inn på en liten sjekk og turen bort til bmw ble et rent Helve*** for å si det mildt da hele motoren stoppet og dynamo og alt tok kvelden. Så grunnen til jeg bruker dem nå, er at den står der uten strøm å dynamo.
Da de begynte å søke fant dem ut av problemene. 

Innsuget er sprukket, men tror jeg fant et billig uorginalt på autodoc sine sider. Denne bilen må bare overleve i 2 år til da går den direkte på dynga.
Men kunne du dobbelt sjekket at dette: https://www.autodoc.co.no/bugiad/16436624 passer ? Virker ut som OEM nummeret stemmer hvertfall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sendt mail til autodoc med understellsnummeret for å få en bekreftelse på om det passer. Har fått feil del fra autodoc ved et par anledninger og tungvindt reklamasjonssystem. Derfor er eurodel bedre. Men får du bekreftelse fra autodoc så bør jo det gå :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du snakket med Koed? De har grei tilgang på huggebiler, og Geir Ove er veldig hjelpsom og serviceinnstilt. I verste fall kan du kanskje få tak i en komplett motor du kan plukke deler fra. De koster neppe allverden, uten at jeg har sjekket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ikke snakket med Koed nei, skal sende en mail med en gang! Takk for info om den plassen. 

Har snakket med Autodoc, virket ut som de antok at det var korrekt, problemet der at det tar fort 1 uke og litt til før det kommer til norge.. 😕 Men får være siste utvei om jeg ikke finner et brukt billig i norge. 

Men tusen hjertelig for all hjelp! Håper få orden på skrothaugen snart, sånn den kan kjøre noen mil til før resten tar kvelden 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det mye uklart og jeg føler at du er overtalt til å gjøre mye dyrere innkjøp enn nødvendig. Jeg tolker dette som at du fikk stopp pga defekt dynamo og ikke pga innsug og vibrasjonsdemper.
Men først og fremst vil jeg tipse deg om denne Youtuberen som har akkurat samme bil: https://www.youtube.com/user/Georgeausters

Han har en rekke DIY og link til hvor man får kjøpt deler billig og hvilken verktøy som er nødvendig.

Du nevner at feilen med manifoilen er: "Problemet med innsuget er at det lekker luft og olje"

Dette høres veldig rart ut da det ikke er noe olje som kan legge inn/ut av manifoilen, men jeg tipper du har samme problem som det er med alle dieselbiler med EGR: Innsuget sotes igjen med en miks av sot og olje fra EGR-ventilen. Jo mer bykjøring og mindre langkjøring, jo mer soting i innsuget.
Hva som kan skje er at det begynner å lekke på innsuget der aktuatoren for Swirlflapsen, slik at turbotrykk lekker ut. Det samme skjedde med George Austers. Han byttet manifoilen med en "forsterket" manifoil og han linker til der dette kan kjøpes.
Men igjensotet manifoil man renses/vaskes med trykkvasker og ovnsrens.
Det er litt opp til enhver om man vil betale tusenvis av kroner for å la et verksted gjøre dette eller om man tar jobben selv. Innsug-manifoilen er en veldig enkel jobb. Mye enklere på disse bilene enn det er på mange andre biler.

Vibrasjonsdemperen er dessverre en "service-del" de gummiopphenget sprekker. Tilslutt løsner reimskiva og du har kritisk stopp på veien. Det er enkelt å skifte på N47. Det er 4 Torx bolter som holder vibrasjonsdemperen som ikke er dratt til slik det er på den eldre M47 der du må bruke sprengstoff for å få løs bolten. Det er også god plass å gjøre dette på en E61. Det tar 5min å fjerne viften.

Så hvis vibrasjonsdemperen har sprekker, så må den byttes. OEM: 11237823191

På ebay får du kjøpt for mellom 1000 og 2000kr. Jeg tror de 4 boltene må også byttes og det finnes sett med vibrasjonsdemper, bolter og også strammer/løpehjul for multireima.

Gjør du jobben selv, sparer du ca. 10000kr. Lykke til.

 

18 timer siden, Maikro skrev:

Hei! 

Planen er å la dem gjøre jobben, men at jeg må kjøpe delene. Kjenner at jeg er ferdig å skru på den bilen der nå. 
Sparer 20.000 på å kjøpe deler selv, men er delene jeg sliter med. 

Problemet med innsuget er at det lekker luft og olje. 

Jeg har funnet en dynamo som jeg har kjøpt brukt for 1200 original del.

Men det jeg sliter med er å finne rett innsug ! Da det virker ut som det er veldig mange forskjellige som passer e61 ?.. 
Ser på eurodel har de bare til motor type M47 - D20 og jeg har vist N47-D20A?
Men alle innsug ser forskjellige ut på bilder. Så sliter med å finne rett del her. 

Har også funnet en vibrasjonsdemper til rundt 2000. 

 

Endret av Mons1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Mons1 skrev:

Her er det mye uklart og jeg føler at du er overtalt til å gjøre mye dyrere innkjøp enn nødvendig. Jeg tolker dette som at du fikk stopp pga defekt dynamo og ikke pga innsug og vibrasjonsdemper.
Men først og fremst vil jeg tipse deg om denne Youtuberen som har akkurat samme bil: https://www.youtube.com/user/Georgeausters

Han har en rekke DIY og link til hvor man får kjøpt deler billig og hvilken verktøy som er nødvendig.

Du nevner at feilen med manifoilen er: "Problemet med innsuget er at det lekker luft og olje"

Dette høres veldig rart ut da det ikke er noe olje som kan legge inn/ut av manifoilen, men jeg tipper du har samme problem som det er med alle dieselbiler med EGR: Innsuget sotes igjen med en miks av sot og olje fra EGR-ventilen. Jo mer bykjøring og mindre langkjøring, jo mer soting i innsuget.
Hva som kan skje er at det begynner å lekke på innsuget der aktuatoren for Swirlflapsen, slik at turbotrykk lekker ut. Det samme skjedde med George Austers. Han byttet manifoilen med en "forsterket" manifoil og han linker til der dette kan kjøpes.
Men igjensotet manifoil man renses/vaskes med trykkvasker og ovnsrens.
Det er litt opp til enhver om man vil betale tusenvis av kroner for å la et verksted gjøre dette eller om man tar jobben selv. Innsug-manifoilen er en veldig enkel jobb. Mye enklere på disse bilene enn det er på mange andre biler.

Vibrasjonsdemperen er dessverre en "service-del" de gummiopphenget sprekker. Tilslutt løsner reimskiva og du har kritisk stopp på veien. Det er enkelt å skifte på N47. Det er 4 Torx bolter som holder vibrasjonsdemperen som ikke er dratt til slik det er på den eldre M47 der du må bruke sprengstoff for å få løs bolten. Det er også god plass å gjøre dette på en E61. Det tar 5min å fjerne viften.

Så hvis vibrasjonsdemperen har sprekker, så må den byttes. OEM: 11237823191

På ebay får du kjøpt for mellom 1000 og 2000kr. Jeg tror de 4 boltene må også byttes og det finnes sett med vibrasjonsdemper, bolter og også strammer/løpehjul for multireima.

Gjør du jobben selv, sparer du ca. 10000kr. Lykke til.

 

 

Tusen takk for all info ! 

Det ender nok opp med at jeg ikke gjør jobben selv da jeg er midt i en flytte prosess som gjør det litt vanskelig med tid og plass. 

Har fått en kompis av meg til å se på innsuget og det er vist sprukket på 3/4 plasser. 

Det stemmer med at jeg skulle inn å bytte dynamo så stoppet bilen, alle feilene som ble funnet er ikke skjedd pga stopp har heller ikke noe å gjøre med stoppen, men de undersøkte bilen grundig for feil ( noe jeg har spurt om) å fikk opplyst alle feilene med en kjekk video. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...