hans_magnus Skrevet Januar 15, 2021 Share Skrevet Januar 15, 2021 (endret) Hei, Jeg har fått opp "AdBlue system defekt" -feil på min 2015 530d F11. Har hentet ut feilkoden "8051C5 Metering line heating, activation: Short circuit to ground". Jeg tolker at det er et problem med varmekabelen til AdBlue-systemet. Er dette en kjent feil? "Short circuit to ground" tyder vel på at det kan være en kortslutning/brudd i kabelnettet til denne varmekabelen? Noen som har vært borte i det samme og som har fått fikset dette selv? Legger ved et par bilder av det jeg tolker er problemdelen: https://www.ecstuning.com/b-genuine-bmw-parts/metering-line/16197278509/ Takk for alle tips Endret Januar 15, 2021 av hans_magnus Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Januar 15, 2021 Share Skrevet Januar 15, 2021 Jeg vil tro du har truffet spikeren på hodet der ja. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hans_magnus Skrevet Januar 15, 2021 Forfatter Share Skrevet Januar 15, 2021 Jeg formulerte meg kanskje litt dumt. Omformulerte det siste spørsmålet mitt nå. Er dette feks en typisk feil på en plugg/kontakt, eller et spesielt sted langs kabelen som er ekstra utsatt for slitasje? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Januar 15, 2021 Share Skrevet Januar 15, 2021 På X5 og F11, mener jeg det er en "kjent" feil. Mener det var @Mons1 som skrev om dette tidligere. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mons1 Skrevet Januar 17, 2021 Share Skrevet Januar 17, 2021 (endret) På 15.1.2021 den 13.18, Otis skrev: På X5 og F11, mener jeg det er en "kjent" feil. Mener det var @Mons1 som skrev om dette tidligere. Dette er en kjent feil. Er vel derfor denne tråden ble opprettet? Ja det er en kjent feil at varmekabelen som er integrert i tilførselsslangen for AdBlue svikter. Slangen koster originalt 2500kr og skulle normalt være en bagatell. Dessverre har BMWs ingeniører vært på grøftefylla da de designet dette. For å bytte slangen må alt ned; Tanken, eksosanlegget, mellomakslingen og mer til. Total kostnad er på mellom 25-30tusen kroner der 90% er arbeidspenger. Og hvis man kjører for lenge med dette, så vil NOx-sensorene regulere motoren feil og som igjen kan gjøre enda mer skade. Hos meg måtte ALT byttes. Hele AdBlue-systemet, tanken, pumpen, reguleringen. Samt ble begge NOx-sensorene og AdBlue-katalysatoren byttet. Takst på 65000kr. Hadde heldigvis Motorskadeforsikring slik at jeg måtte ut med 14000kr. Så konklusjonen: Få tak i masse verktøy, løftebukk og en varm garasje og gjør jobben selv. Endret Januar 17, 2021 av Mons1 Ron Jeremy, papertiger, MGunders og 1 annen reagerte på dette 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hans_magnus Skrevet Januar 18, 2021 Forfatter Share Skrevet Januar 18, 2021 14 timer siden, Mons1 skrev: Dette er en kjent feil. Er vel derfor denne tråden ble opprettet? Ja det er en kjent feil at varmekabelen som er integrert i tilførselsslangen for AdBlue svikter. Slangen koster originalt 2500kr og skulle normalt være en bagatell. Dessverre har BMWs ingeniører vært på grøftefylla da de designet dette. For å bytte slangen må alt ned; Tanken, eksosanlegget, mellomakslingen og mer til. Total kostnad er på mellom 25-30tusen kroner der 90% er arbeidspenger. Og hvis man kjører for lenge med dette, så vil NOx-sensorene regulere motoren feil og som igjen kan gjøre enda mer skade. Hos meg måtte ALT byttes. Hele AdBlue-systemet, tanken, pumpen, reguleringen. Samt ble begge NOx-sensorene og AdBlue-katalysatoren byttet. Takst på 65000kr. Hadde heldigvis Motorskadeforsikring slik at jeg måtte ut med 14000kr. Så konklusjonen: Få tak i masse verktøy, løftebukk og en varm garasje og gjør jobben selv. Takk for forklaringen... Var vel ikke akkurat dette jeg ønsket å høre men.. Jeg har også motor/drivverk forsikring, så skal høre hva egenandelen for å få fikset det blir. Har og problemer med drivverket til framhjulene på bilen, så tror dette blir en stor jobb totalsett Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mons1 Skrevet Januar 29, 2021 Share Skrevet Januar 29, 2021 På 18.1.2021 den 7.21, hans_magnus skrev: Takk for forklaringen... Var vel ikke akkurat dette jeg ønsket å høre men.. Jeg har også motor/drivverk forsikring, så skal høre hva egenandelen for å få fikset det blir. Har og problemer med drivverket til framhjulene på bilen, så tror dette blir en stor jobb totalsett Hvor langt er bilen gått? Det er anbefalt at man tar service på "clutch-kassa" til xDrive ved ca. 100k km som består i oljeskift og evt sliping av clutch-platene. Man kan komme i en slik situasjon at clutch-platene ikke binder godt nok og så brennes clutch-platene. Har ikke hørt om problemet med diffen framme. På eldre X5 så var det en svakhet på splinen på utgående akslinger slik at innfestet slites i stykker, men dette skal ikke lenger være et problemt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå