Gå til innhold

EU kontroll, vanskelighetsgrad

mrkzie
 Share

Anbefalte innlegg

Hei. Har kjøpt en RAZE Brake Bleeder kit men skjønner egt ikke helt hvordan den funker.. Sånn som jeg ser det så skal den hvite/svarte i lokket som skal på bremsevæskebeholderen. Motsatt ende på denne skal i røret som går på plastbeholderen som jeg fyller med ny bremsevæske. Den slangen til høyre skal gå ned til ventilen på hjulet (hvorfor?). Så har jeg en til ledning som jeg ikke skjønner hvor skal kobles, hva er poenget med rør/mutter delen på den? Bare ta det fra start hvis det ble uforståelig..

015BCFF2-34AF-4BE6-8282-180B528351B9.jpeg

5BBE3AFE-02B1-4874-ADAE-A96A977A9E11.jpeg

2978B856-3959-4B9F-ACBE-58A75A4D1410.jpeg

818CF76F-9C76-4D20-870F-6DA37C238EBB.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjulet gir trykkluft som dytter ut bremsevæske fra flasken og inn i bremsevæskebeholderen, da trenger du bare å åpne lufteskruen og vente til det renner en jevn strøm av væske uten luft. I teorien. Pass på at flaska ikke går tom og at du starter å pumpe luft i beholderen og videre i røra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutes ago, E.C. said:

Hjulet gir trykkluft som dytter ut bremsevæske fra flasken og inn i bremsevæskebeholderen, da trenger du bare å åpne lufteskruen og vente til det renner en jevn strøm av væske uten luft. I teorien. Pass på at flaska ikke går tom og at du starter å pumpe luft i beholderen og videre i røra.

Hva skal jeg med det siste røret? På bilde 4. Skal det på lufteskruen? Hva er poenget med røret/mutteren på den?

Endret av mrkzie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutes ago, E.C. said:

er ikke det for å velge lokk som passer bremsevæskebeholderen?

Står på 2. Velg en propp med riktig størrelse. Før slangen med hvit/svart stuss gjennom hullet slik at stussen vender ned inni proppen.

Forstår det sånn at det er den med hvit/svart del som er til venstre på bilde 2 som skal i lokket?

Er så dårlig forklart i den bruksanvisningen holder på og rive av meg håret

edit: Funker sånn her så da er spørsmålet, hva er poenget med den svarte/hvite stussen?

8BF3765C-69E6-40F6-9477-C9676F9DCE17.jpeg

FF30D124-8B81-40A1-95C6-1E58087B2540.jpeg

image.jpg

Endret av mrkzie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ene du har satt på flaska er vel satt på feil. Den med mutter er mellom flaske og lokk til bremsevæskebeholder og den med lille hvite dingsen (trolig enveis ventil) skal på luftenippel på caliper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, E.C. said:

Slangen rett på lufteskruen, ventil i enden. Sjekk at den er riktig vei ved å blå med munnen.

Ok, skal prøve det senere slik som vi har tenkt nå. :D Takk for hjelpa til nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha vet ikke hvordan dette skal funke, men fulgte manualen mtp hva som skulle kobles til hva, og når jeg koblet til røret på dekkventilen så tror jeg det ble for stort trykk og dermed sprutet det bremsevæske flere steder. Fikk samboeren til og hjelpe meg så gjorde vi bare åpne lukk metoden med to personer istede. Gikk litt bedre det🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs om du må koble til lufta på dekket, etter at du har koblet til andre plasser.

Men din metoden fungerer jo den også. Om pedalen føles myk, selv etter lufting, kan det være nødvendig med lufting fra ISTA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutes ago, Otis said:

Spørs om du må koble til lufta på dekket, etter at du har koblet til andre plasser.

Men din metoden fungerer jo den også. Om pedalen føles myk, selv etter lufting, kan det være nødvendig med lufting fra ISTA.

Når jeg er ferdig med alt av arbeid, som jeg forsåvidt er. Skal bare skru på noe deksler her og der også stramme noe i «normal posisjon».
Burde den kjøres rett til forhjulstillingskontroll etter jeg er ferdig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korrekt.

Du kan selv ta en føling på om bilen går ganske beint frem eller ikke. Men ja, på generelt grunnlag bør man dra på 4-hjulskontroll så snart man kan. Men som sagt, om bilen føles bra ut, så slites det nok lite dekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...