Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor ser det sånn ut under oljelokket på min f10 523i 2010 mod? Skulle bytte olje i dag og oljen er veldig tyntflytende.

Har vært litt småkjøringer til og fra jobb den siste måneden og 15 minusgrader.

20210212_125427.jpg

Skrevet

Det var kanskje litt mer enn hva jeg har sett tidligere, men jeg vil nok si at det ikke er uvanlig. Særlig på bensin motorer, som blir fort varm og blir småkjørt.

Da er det nok rimelig ille ellers i toppdeksel og veivhusventilasjon.

Skrevet
27 minutter siden, Otis skrev:

Det var kanskje litt mer enn hva jeg har sett tidligere, men jeg vil nok si at det ikke er uvanlig. Særlig på bensin motorer, som blir fort varm og blir småkjørt.

Da er det nok rimelig ille ellers i toppdeksel og veivhusventilasjon.

Hva kan årsaken være? Veivhusventilasjon som er tett eller noe annet?

Skrevet

Ja, det er riktig det.

Som sagt, en motor som blir svært rask varm i kulde, får kondens.

På diesel motorer så eksisterer det nesten ikke kondens problemer. De blir saktere varm.

Skrevet

Ligger jo mange tråder om dette fra før av men veivhusventiladjon kan du enkelt sjekke selv:

Start motoren, når den er varm nok til å ha jevn gange, skru av oljepåfyllingslokket - om motoren tydelig endrer turtall, er veivhusventilasjonen i orden. Er det ingen forandring i lyd/motorgange, er filteret tett. Da må det skiftes før toppakningen ryker, noe som kan skje ganske snart.

Skrevet (endret)
8 timer siden, Reef89 skrev:

Ligger jo mange tråder om dette fra før av men veivhusventiladjon kan du enkelt sjekke selv:

Start motoren, når den er varm nok til å ha jevn gange, skru av oljepåfyllingslokket - om motoren tydelig endrer turtall, er veivhusventilasjonen i orden. Er det ingen forandring i lyd/motorgange, er filteret tett. Da må det skiftes før toppakningen ryker, noe som kan skje ganske snart.

Når jeg tok av lokket endret turtallet seg, da antar jeg at det er i orden

Endret av runenikolaizen
Skrevet

Ganske normalt på bensin BMW som får bare korteturer. Hadde slikt på min N53. 
Løsningen er å ta seg en lengre tur. Gi på og dra ut gira når motor er varm. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...