runenikolaizen Skrevet Februar 12, 2021 Share Skrevet Februar 12, 2021 Hvorfor ser det sånn ut under oljelokket på min f10 523i 2010 mod? Skulle bytte olje i dag og oljen er veldig tyntflytende. Har vært litt småkjøringer til og fra jobb den siste måneden og 15 minusgrader. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Februar 12, 2021 Share Skrevet Februar 12, 2021 Det var kanskje litt mer enn hva jeg har sett tidligere, men jeg vil nok si at det ikke er uvanlig. Særlig på bensin motorer, som blir fort varm og blir småkjørt. Da er det nok rimelig ille ellers i toppdeksel og veivhusventilasjon. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
runenikolaizen Skrevet Februar 12, 2021 Forfatter Share Skrevet Februar 12, 2021 27 minutter siden, Otis skrev: Det var kanskje litt mer enn hva jeg har sett tidligere, men jeg vil nok si at det ikke er uvanlig. Særlig på bensin motorer, som blir fort varm og blir småkjørt. Da er det nok rimelig ille ellers i toppdeksel og veivhusventilasjon. Hva kan årsaken være? Veivhusventilasjon som er tett eller noe annet? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Februar 12, 2021 Share Skrevet Februar 12, 2021 Årsaken, såvidt jeg vet, er rask varm motor og svært kaldt ute kombinert med småkjøring. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
runenikolaizen Skrevet Februar 12, 2021 Forfatter Share Skrevet Februar 12, 2021 Jeg la lokket over uten å skru igjen og etter å ha latt det stå sånn i en time så ser jeg at det er kondens på lokket (se bilde) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Februar 12, 2021 Share Skrevet Februar 12, 2021 Ja, det er riktig det. Som sagt, en motor som blir svært rask varm i kulde, får kondens. På diesel motorer så eksisterer det nesten ikke kondens problemer. De blir saktere varm. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reef89 Skrevet Februar 12, 2021 Share Skrevet Februar 12, 2021 Ligger jo mange tråder om dette fra før av men veivhusventiladjon kan du enkelt sjekke selv: Start motoren, når den er varm nok til å ha jevn gange, skru av oljepåfyllingslokket - om motoren tydelig endrer turtall, er veivhusventilasjonen i orden. Er det ingen forandring i lyd/motorgange, er filteret tett. Da må det skiftes før toppakningen ryker, noe som kan skje ganske snart. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
runenikolaizen Skrevet Februar 12, 2021 Forfatter Share Skrevet Februar 12, 2021 (endret) 8 timer siden, Reef89 skrev: Ligger jo mange tråder om dette fra før av men veivhusventiladjon kan du enkelt sjekke selv: Start motoren, når den er varm nok til å ha jevn gange, skru av oljepåfyllingslokket - om motoren tydelig endrer turtall, er veivhusventilasjonen i orden. Er det ingen forandring i lyd/motorgange, er filteret tett. Da må det skiftes før toppakningen ryker, noe som kan skje ganske snart. Når jeg tok av lokket endret turtallet seg, da antar jeg at det er i orden Endret Februar 12, 2021 av runenikolaizen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reef89 Skrevet Februar 13, 2021 Share Skrevet Februar 13, 2021 Da tar du deg en lengre kjøretur, gjerne gi på endel. "blåstn rein". Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ahj Skrevet Februar 13, 2021 Share Skrevet Februar 13, 2021 Ganske normalt på bensin BMW som får bare korteturer. Hadde slikt på min N53. Løsningen er å ta seg en lengre tur. Gi på og dra ut gira når motor er varm. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå