Gå til innhold

Ka i all verden...


04530dat
 Share

Anbefalte innlegg

2004 modell E61 530d gått ca. 150k (eiet siden 2008). De siste årene kun ca. 1000km/år.

Fikk feil på luftfjøring forleden. Kompressoren starter og går en stund, men bilen hever seg ikke, og slik har den stått en måneds tid. Er på budsjett med den gamle bilen, men tror det skal være overkommelig for en middels nevenyttig å skifte kompressor evt belger selv.

Ble litt mer bekymret når jeg i helgen tilfeldig så at det siver frem væske. Tynn som vann og lukter ingenting. Gulaktig men kjennes egentlig ikke spesielt sleip ut.

Noen som påtar seg å tippe/mene noe om hva de tror dette er? Hydrolikkolje fra automatkasse pga den har stått skeivt så lenge? Kan ha å gjøre med en nylig langvarig (til Bergen å være) kuldeperiode? Litt rart at det ikke lukter noe som helst?

20210302_154044_resized.thumb.jpg.1739d2d66c782d7c81b5d7cec08f5012.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og da vet du at det kommer fra bilen.?  da er det beste trikse å legge seg under eller få bilen heist og se etter lekkasjer, der det lekker er det mest sannsynlig svett/vått. Girkassen har olje og ikke "tyntflytene gult vann" ..eneste jeg kan komme på som er gult kan være AC væske, husker da jeg skifte kompressor på min da ble det gule flekker på gulvet. Eller om du har gul kjølevæske. Men disse skal da lukte litt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Ja, selvsagt må jeg under bilen :)
Har ikke anledning på en stund ennå, så ville inntil videre bare høre med folk her inne.

Frostvæsken er blå. Hvis AC væske er gul så er jo det en kandidat..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AC-væske er gass og kondens fra AC er rent vann, det vil heller være lite av det i disse temperaturene. Sjekk om ikke det er basseng i reservehjulsbrønnen eller sidebrønnene som har rent over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Kompressoren er byttet så nå står bilen vannrett igjen. Ingen feilmeldinger, og det kommer ikke mer påskegul væske fra bilen (dryppet ned ca. midt under bilen og litt til høyre, btw).

For nivå-kompressoren så hadde en liten bit fra en av ventilene inne i kompressoren falt av. Kanskje finnes det rep. sett å kjøpe et eller annet sted, men komplett kompressor inkl filter/slanger/relé fra Miessler i Tyskland koster relativt rimelige 3.200,- inkl frakt. Bestilte mandag, ble levert på døren onsdag. Ikke alltid det går så greit.

 image.png.eaa77ab38871d8ad9f2e5877d833313d.png
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper at tørrstoffet i kompressoren har gått i metning og at kompressoren er full med kondensvann. Det er denne kondensvannet som kommer ut. Dessverre lever ikke disse kompressorene eller luftbelgene evig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tenker på nivåreguleringsskomnoressoren så har du sikkert rett. Kompresoren er skiftet nå. Inntaksslangen på den gamle var morken/sprukken og det drysset hvitt pulver ut av inntaktet. Har nok kommet inn mye av både dritt og fuktighet, og lufttørkeren var sikkert "mettet" også, ja. Første feilmelding kom i 10 minusgrader etter flere uker stillstand. Tipper det var is (og dritt) inne i selve kompressoren. Den mystiske gule væsken kom fra helt andre steder, så tror vel ikke den har med dette å gjøre.

image.png.dd75817a97284c22ab5f404c1522f1f8.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...