Gå til innhold

Oljeskift 523i Sedan 2007 med N53B25


Ninur
 Share

Anbefalte innlegg

Skal på langtur i sommer, men jeg tipper at jeg passerer 5000 km kjørelengde før det så da er det vel smart å ta seg av oljeskiftet før jeg drar? 

Jeg har lest på både GS og forumet her at 5W-30 er den fabrikk anbefalte oljen som skal brukes, men motoren har gått 112000 km. En Youtuber med navnet BMW Doctor anbefalte heller 5W-40 når motoren er såpass innkjørt.  

Hvilken olje bør jeg gå for? Og bør jeg bytte luftfilteret med det samme og? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får like mange meninger som antallet personer du spør. Både 5W-30 og 5W-40 går nok helt fint. Bytt gjerne luftfilter og evt. drivstoffilter. Regner med at du bytter oljefilter i det oljen byttes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, E.C. said:

Du får like mange meninger som antallet personer du spør. Både 5W-30 og 5W-40 går nok helt fint. Bytt gjerne luftfilter og evt. drivstoffilter. Regner med at du bytter oljefilter i det oljen byttes.

dæven, tenkte ikke på drivstofffilteret, hvor sitter det hen egentlig? er temmelig ny på selv-service

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Ninur skrev:

Skal på langtur i sommer, men jeg tipper at jeg passerer 5000 km kjørelengde før det så da er det vel smart å ta seg av oljeskiftet før jeg drar? 

Jeg har lest på både GS og forumet her at 5W-30 er den fabrikk anbefalte oljen som skal brukes, men motoren har gått 112000 km. En Youtuber med navnet BMW Doctor anbefalte heller 5W-40 når motoren er såpass innkjørt.  

Hvilken olje bør jeg gå for? Og bør jeg bytte luftfilteret med det samme og? 

5W-40 er bedre i varmere temperatur enn 5W-30. Men begge typer har like gode egenskaper i kulde. Derfor er 5W-40 et bedre valg. Skift olje en gang i året eller hver 10000-12000km så er du sikret minst mulig slitasje. Bare sjekk at oljen har BMW LL-04-spesifikasjoner. Og la det være en praksis å skifte luftfilter hver gang du skifter olje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BTW! Jeg tror det er trygt å kjøre både LL-04 og LL-01 FE på N53. Bare husk at diesel og bensin har forskjellige krav til olje. BMW Diesel krever ACEA C3 eller C4 på de nyeste, men bensin kan ha A3/B4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...