Øyvind L. Skrevet Mars 13, 2021 Share Skrevet Mars 13, 2021 Sliter litt med en E70 X5 som sentrallås er helt død. Ingen feilkoder. Når jeg trykker på nøkkel for å låse så skjer det ingen ting, men blinklysene blinker en gang. Bilen forblir oppblåst. Trykker jeg på nøkkel for å låse den opp så blinker alle blinklysene 2 ganger. Slik den gjør normalt når man låser opp. Trykker jeg på knappen på dashbordet så skjer det ingenting. Bruker jeg nødnøkkel i førerdøren så skjer det ikke noe og låspinnen på innsiden går bare et lite stykke før den går tilbake til åpen. Låse kassa på førersiden er byttet for et par uker siden. Har sjekket alle sikringer som ISTA sier jeg må sjekke. Alt ok. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Mars 13, 2021 Share Skrevet Mars 13, 2021 Greier du å trykke ned låspinnen på førersiden helt ned? Virker som at låsen som er byttet nylig ikke er montert helt riktig eller har et annet problem. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Mars 13, 2021 Share Skrevet Mars 13, 2021 Når bilen er låst, kan du da åpne tannlokket eller bakluken? Spesielt bakluken mener jeg interessant, da den kun krever å koble ut bryter signalet. Men problemet høres ut som defekt utganger på junction box. Det er ingen felles jordinger og alle sikringer hele. Har du målt etter strøm på begge sider av aktuelle sikringer? Øyvind L. reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind L. Skrevet Mars 13, 2021 Forfatter Share Skrevet Mars 13, 2021 (endret) Jeg har sjekket at sikring nr 27 og 28 under hanskerommet er ok. Har også plugget ut ledningene av den sikringsboksen for å resette den. Sjekket en sikring i høyre side i bagasjerommet også og den var ok så kan se ut som at alle sikringene er hele. Men så når etter å ha sittet å lest litt i ISTA og studert tegningene så trykket jeg på lås knappen på nøkkelen og da plutselig låser bilen seg. Alt låser utenom førerdøren!! Så trykker jeg lås opp knappen og alt låser seg opp igjen for så neste gang være helt dødt igjen. Nå blinker kun blinklysene når jeg trykker på nøkkelen igjen slik som i starten. Her lukter det dårlig kontakt synes jeg. @E.C.Etter at den plutselig låste å låste seg opp igjen den ene gangen så kan jeg nå låse å låse opp førerdøren med nøkkelen. Virket som at sentrallåsen sperret for dette i starten. Så da sjekket jeg feilkoder igjen å da kom det endelig et par feilmeldinger. Hvor sitter "central-locking relee"? og tydlig at det er noe feil i kontakten i døren foran. Endret Mars 13, 2021 av Øyvind L. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Mars 13, 2021 Share Skrevet Mars 13, 2021 Relé sitter i jbe. Men det kan hende rele koden kommer av dårlig kontakt i døren? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Mars 13, 2021 Share Skrevet Mars 13, 2021 Det er vel ingen rele i tradisjonell forstand, men en boks med mosfets, så det er nok en del av jbe i så fall. Jeg hadde nok sjekket stedet det har vært gjort arbeid nylig, altså låsen i førerdøra og kabler dit. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind L. Skrevet Mars 13, 2021 Forfatter Share Skrevet Mars 13, 2021 (endret) Han som eier bilen måtte dra så kom ikke helt i mål med å teste ting, men jeg hadde uten kontakten mellom bilen å døra. Den så helt ok ut. Var ikke noe irr eller fukt, men kan jo være dårlig kontakt uansett. Han kommer tilbake med bilen til uka. Da skal jeg ta av dørtrekket å se hvordan ting ser ut inni der. Han som eier bilen sa at det var samme feilen før og etter at låskassa var blitt byttet. Tenkte også å pipe ut de 3 ledningene fra hver av motorene i låskassa som går til JBE. Om det kan være dårlig kontakt eller ikke kontakt i det hele tatt. ISTA skrev også at man måtte pipe ut "MER" og "MVR" ledningene fra låsekassa. Det rakk jeg ikke. Endret Mars 13, 2021 av Øyvind L. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind L. Skrevet Mars 14, 2021 Forfatter Share Skrevet Mars 14, 2021 (endret) Da har jeg hatt av dørtrekk på førerdøren. Pepet ut ledninger fra låskassa og til JBE. Alt ser ut til å være ok. Tok ut JBE boksen. Den hadde verkstedet som har feilsøkt på bilen tidlige byttet og LIM fast siden de manglet en skrue. Var en kamp å få den ut. JBE ble byttet for et år siden og det stemmer nok med tanke på dato på boksen. Etter å ha sjekket ledninger og hat ute JBE så monterte jeg alt sammen igjen og da virker sentrallåsen helt perfekt!!! Låser og låser opp bilen med å trykke på nøkkel TO ganger også blir alt dødt igjen. Så nå skjer det ikke annet enn at blinklysene blinker når jeg prøve å låse eller låse opp med å trykke på nøkkel. Så er tydelig at det er noe tull rundt JBE kan det virke som. En annen ting er at når bilen har stått en stund og den har "sovnet" så hører man at den våkner igjen når man trykke på nøkkelen, men skjer ikke noe med sentrallåsen. Eier sier at når bilen har stått over natten så virker sentrallåsen en gang for så å slutte å virke igjen. Har fortsatt feilkode: 00A6D7 JBE: Central-locking relay, selective unlocking Endret Mars 14, 2021 av Øyvind L. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind L. Skrevet Mars 15, 2021 Forfatter Share Skrevet Mars 15, 2021 På 13.3.2021 den 16.56, Otis skrev: Når bilen er låst, kan du da åpne tannlokket eller bakluken? Spesielt bakluken mener jeg interessant, da den kun krever å koble ut bryter signalet. Men problemet høres ut som defekt utganger på junction box. Det er ingen felles jordinger og alle sikringer hele. Har du målt etter strøm på begge sider av aktuelle sikringer? Når jeg klarer å låse bilen så er alt låst. Den ene gangen jeg låste den opp med nøkkel så virket alle låsene, men de andre gangene så er låser alle dørene seg, men ikke førerdøren. Den forblir låst. Kan være enig med deg at det kan virke som at det er mulig feil i JB. Denne er ikke så dyr som har tenkt å bytte denne. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind L. Skrevet Mars 15, 2021 Forfatter Share Skrevet Mars 15, 2021 (endret) På 13.3.2021 den 19.17, Otis skrev: Relé sitter i jbe. Men det kan hende rele koden kommer av dårlig kontakt i døren? Har pipet ut ledningene fra kontrakten i låskasse å frem til JBE og klarer ikke å fremprovosere noe dårlig kontakt. Endret Mars 15, 2021 av Øyvind L. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Mars 15, 2021 Share Skrevet Mars 15, 2021 Defekt JBE. Reklamasjon/garanti fra forrige rep. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind L. Skrevet Mars 15, 2021 Forfatter Share Skrevet Mars 15, 2021 10 minutter siden, Otis skrev: Defekt JBE. Reklamasjon/garanti fra forrige rep. Har tenkt samme tanken. Så spørsmålet som er nesten umulig å svare på. Hvorfor er den nye JBE også ødelagt.. Må være noe som tar knekken på den.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Mars 15, 2021 Share Skrevet Mars 15, 2021 Det kan bo bare være tilfeldig. Eller var det samme problem tidligere? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind L. Skrevet Mars 15, 2021 Forfatter Share Skrevet Mars 15, 2021 19 minutter siden, Otis skrev: Det kan bo bare være tilfeldig. Eller var det samme problem tidligere? I følge eieren så har bilen vært på verksted er to ganger. Første gang feilsøkte verkstedet og byttet JBE. Det hjalp ikke noe. Så var den tilbake på verksted og da byttet de låskasse på førerdøren. Symptomene har vært de samme helt tiden. Verkstedet har gitt opp. Nå har jeg bestilt ny JB foran. Koed hadde en brukt på lager. Også bestille jeg nytt ledningsnett til førerdøren siden det har vært feilkoden på kortslutning i dørkontakt. Har gått over hele ledningsnett og finner ikke noe, men det var ikke kjempe dyrt nytt. Hvis ikke hjelper så er det som du sier JBE som fusker igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Mars 15, 2021 Share Skrevet Mars 15, 2021 Meget spesielt. Hva sier ista din prosedyre? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå