Gå til innhold

Helt "død" bol, men 13 volt på batteri, E61 2007 5252D


Chrispa
 Share

Anbefalte innlegg

Som overskrift sier, er bilen helt uten respons. Ingen lys, ingen funksjoner virker, Alt dødt.  Målte 13.1 Volt på batteri, og 95% oppladet når jeg setter på lader. Kan allikevel batteri være så dårlig at bilen nekter ?  Måler spenningen fra motorrommet. Har i forkant av dette reparert ledinger i bakluka (kun jord til anettenneforsterker. ), reparert varmetrådene (+ og  jord). Satt også på nytt rele til Led ekstralys, da det gamle hele irret i kontaktene.  Kan noe av dette ha forårsaket dette?  Har også fått advarsler før rep av ledninger, om at batteriet ladet seg ut (battery Discharge) Så bytte av batteri var neste steg nå. Men i dag altså helt død bil... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering:  Fikk start nå. Plutselig fikk bilen nok strøm etter og ha  kadet en liten stund. Kutter bilen ut om batteriet er for svakt(selv om spenningen man måler burde vært innafor)? 

Har i dag 90 AGM. Får tak i i et 95 A i dag(Biltema) Bør jeg holde meg til 90 A ? Bilen må vel prog. om om man endrer kapasitet på batteri?  og Hva med Biltema ? (hehe sikkert  mange meninger der...) Har Biltema batt på BMW MC. Ingen problemer der.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Reef89 skrev:

Biltema AGM fungerer helt fint det. Siden du bare endrer størrelse så trenger du bare registrering av batteri.

Trodde man måtte kode inn om man endrer Str?  Som E.C skrev. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Batteristørrelse ligger i CAS, men det er en del forhåndsdefinerte størrelser. 95Ah finnes ikke om jeg husker rett, så hvis du bytter fra 90Ah AGM til 95Ah AGM så trenger du bare registrering (normal praksis er å velge første størrelse "nedover" for å unngå overlading). Om batteriet du har nå ikke er originalt så kan det være lurt å sjekke at det er registrert riktig størrelse til å begynne med (dvs. at forrige bytte ble registrert riktig/ registrert i det hele tatt). Det er forresten ikke VO som styrer lading, men et annet parameter i CAS. Dermed holder det ikke å sjekke at det er riktig størrelse og type i VO. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Chrispa skrev:

Trodde man måtte kode inn om man endrer Str?  Som E.C skrev. 

Endrer du utover det som stod der og/eller type batteri, skal det kodes og registreres.

Endret av Reef89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, E.C. skrev:

Batteristørrelse ligger i CAS, men det er en del forhåndsdefinerte størrelser. 95Ah finnes ikke om jeg husker rett, så hvis du bytter fra 90Ah AGM til 95Ah AGM så trenger du bare registrering (normal praksis er å velge første størrelse "nedover" for å unngå overlading). Om batteriet du har nå ikke er originalt så kan det være lurt å sjekke at det er registrert riktig størrelse til å begynne med (dvs. at forrige bytte ble registrert riktig/ registrert i det hele tatt). Det er forresten ikke VO som styrer lading, men et annet parameter i CAS. Dermed holder det ikke å sjekke at det er riktig størrelse og type i VO. 

Er Orginalt AGM batteri på 90 Ah i bilen nå. fra 2008, så den har vært seig :-)   Ser at det er vanskelig og finne 90Ah om man ikke velger Orginalt.  Så om jeg går for uorginalt så vil det være bedre og velge 85 Ah, istedenfor 95 Ah.  Men velger man 95 Ah, så er det ok så lenge man koder det om ?  Om jeg har forstått det rett.  Hva med startstrøm? Orginalt  900, mens de de fleste har 800 og 850. Regner med det går bra .  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...