Gå til innhold

Nye dekk E87 120D


mrkzie
 Share

Anbefalte innlegg

1 time siden, Basse Lusk skrev:

Riktignok er denne testen utført i Texas, likevel er det grunn til å mene at den er mer relevant for norske forhold når NAF går god for den:

https://www.adressa.no/bil/Billigdekk-overrasker-i-test-7934b.html

Ellers har du et poeng i at andre dimensjoner kan vise andre egenskaper enn dekket som er testet.

NAF bør man kunne stole på ja :) Men denne testen er 6 år gammel, og neppe like relevant. Og dekktester utføres vel stort sett på testbane, aner ikke om "Norsk asfalt" skiller seg ut i sammenhengen. Sammenlignet med PremiumContact 6 eller Pilot Sport 4 som nevnes her tror jeg det ville sett ganske annerledes ut, uansett land. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har du rett i, dekket isolert sett yter nok likt i dag som for 6 år siden. Men sammenlignet med dagens standard/konkurrenter yter det dårligere. (Vil jeg anta siden tidligere nevnte dekk yter bedre i dag en forrige generasjon fra samme leverandør) Det som er relevant må jo bli i forhold til dagens marked og konkurrenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen og takk for alle forslag. Ble ikke så mye mer sikker på hvilke dekk jeg ønsket meg nå, men har iallefall fått anbefalinger fra dere så får jeg veie opp pris mot kvalitet. Har iallefall kommet opp med disse prisene på dvs. dekk dere har anbefalt. Klarte dessverre ikke finne Falken inne på byttdekk.com, men regner med de er billigere enn 1949,- som tempedekk selger de for.. Ser iallefall en stor prisforskjell mellom Landsail og "premium" merkene Continental og Michelin.  Fant heller ikke Michelin sin 4S i størrelsen jeg har søkt på.

Her er iallefall prisene slik jeg fant det på byttdekk.com.

 

Landsail LS 588:

    225/45R18 91Y ROF ROF Landsail LS 588
Kr. 1008/st


Continental Premium Contact 6:

    225/45R18 95Y XL MO ContiSilent XL MO ContiSilent Continental ContiPremiumContact 6
Kr. 1736/st


Michelin Pilot Sport 4:

    225/45R18 95Y XL XL Michelin Pilot Sport 4
Kr. 1803/st

    225/45R18 91W Michelin Pilot Sport 4
Kr. 1790/st


Falken FK510:

Vi har ingen produkter på lager som stemmer overens med deres valg. (byttdekk.com)

Tempedekk.no:

    225/45R18 95Y Falken FK510 
Kr. 1.949/st

 

Michelin Pilot Sport 4S:

Vi har ingen produkter på lager som stemmer overens med deres valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips @mrkzie, den dimensjonen du ser etter er en litt sær dimensjon som BMW brukte på blant annet E87. Om du endrer til 225/40 18 får du helt andre priser. Det reduserer omkretsen med 3,3% (kan ikke endre med mer en 5%) Dekket blir en liten tanke mindre i hjulbuen, men vil ikke ha noen større teknisk betydning vil jeg tro. (Viser noe lavere fart -2,76 km/t)

Vips, så koster PremiumContact 6 rundt 1200-1300 kr. Og de andre dekkene blir sikkert også rimeligere. 

Pilot Sport 4S finnes ikke i 18", det vil si du får de på Toyota GR Yaris fra fabrikk, og sikkert via Toyota forhandlere. Men flere av de "sportsligste" dekkene produseres ikke i 18" SportContact 6 f.eks finnes også kun i noen sære 18" dim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sava Intensa UHP2 er også et bra dekk på budsjettsiden. (Er jo egentlig et Goodyeardekk).De får du i mange dimensjoner. Også 225/45-18. 

 

Maxxis HP5 virker å være mye for pengene, men er litt mer begrenset på dimensjoner ser det ut for. Ellers skal både 225/40-18 og 235/40-18 gå fint på din bil/dine felger. Sistnevnte er jo litt som den dimensjonen du alt har da....litt sjelden.

Endret av *MrB*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, A.A said:

Tips @mrkzie, den dimensjonen du ser etter er en litt sær dimensjon som BMW brukte på blant annet E87. Om du endrer til 225/40 18 får du helt andre priser. Det reduserer omkretsen med 3,3% (kan ikke endre med mer en 5%) Dekket blir en liten tanke mindre i hjulbuen, men vil ikke ha noen større teknisk betydning vil jeg tro. (Viser noe lavere fart -2,76 km/t)

Vips, så koster PremiumContact 6 rundt 1200-1300 kr. Og de andre dekkene blir sikkert også rimeligere. 

Pilot Sport 4S finnes ikke i 18", det vil si du får de på Toyota GR Yaris fra fabrikk, og sikkert via Toyota forhandlere. Men flere av de "sportsligste" dekkene produseres ikke i 18" SportContact 6 f.eks finnes også kun i noen sære 18" dim.

Kan se ut til at jeg går for Michelin Pilot Sport 4 med 225/40 18, da blir de 700 kr billigere per dekk. Får opp 2 varianter av dekket med den på der jeg har tenkt og få bytta dekka.

Quote

PILO2254018449698    225 / 40 R 18    92W    
1.569,- per stk
(Bestillingsvare), Manuell lagersjekk må utføres
ANTALL 
4
 
PILO2254018746192    225 / 40 R 18    92Y    
1.569,- per stk
(Bestillingsvare), Manuell lagersjekk må utføres


 

Hva er forskjellen og hvordan burde jeg velge? 92W eller 92Y?

Endret av mrkzie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, mrkzie skrev:

Hva er forskjellen og hvordan burde jeg velge? 92W eller 92Y?

Hvor fort du vil kjøre, 270 eller 300 ;) 

Nummeret opplyser om hvor mye vekt dekket tåler. Bokstaven er en hastighets index W=270 Y=300. Du må ha et dekk som tåler maks fart opplyst i vognkortet heter det vel. Men begge disse er vel innafor. 

https://en.wikipedia.org/wiki/Tire_code

https://motor.no/dekk/hva-betyr-egentlig-symbolene-pa-dekket/120544

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha sjekket lokale dekksjapper også, jeg endte med å betale like mye for goodyear asy5 lokalt som for falken fk510 på byttdekk.com + omlegg. I tillegg har jeg fått balansert de opp og reparert en punktering gratis, sånn service får du ikke på byttdekk.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...