Gå til innhold

BMW 530xd, M57N2 - sannsynligvis defekt turbo, hvordan velge rett Garret-turbo?


iittala
 Share

Anbefalte innlegg

530XD-en min bruker mer olje enn hva normalt er og turboen uler en god del. Det er ingen synlige lekkasjer under. Oljeforbruket er ca 1,5 liter pr. 3000 km. Derfor antar jeg det er turboen som er problemet, selv om jeg ikke kan se at bilen ryker blått. Men jeg blir ikke klok på markedet for turboer. Jeg skal ha en med OEM-kvalitet, så jeg sjekket garrets turbovelger. Garret foreslår en turbo som heter 758351-9024W. Når jeg søker på denne får jeg flere treff, bl.a hos Eurodel og Autodoc.co.no. Prisforskjellen er imidlertid betraktelig, Ca 12400 vs 4950,- hos henholdsvis eurodel og autodoc. Hos autodoc tilkommer pant, men det får man jo tilbake når den gamle sendes i retur (minus returfrakt). Denne prisforskjellen er så stor at jeg lurer på om begge er ekte Garret-turboer?

758351-9024W er en overhalt turbo.  

Men autodoc foreslår også 758351-5024S og 758351-5024W. Etter hva jeg har funnet ut er ingen av disse overhalte. Har det noen hensikt å kjøpe en ny turbo vs. overhalt turbo, så lenge den er overhalt av Garret?

Når jeg søker hos Garret med delenummer (758351-9024W, 758351-5024S og 758351-5024W) er det kun sistnevnte, altså den dyreste turboen, som oppgis helt sikkert å passe. Den i midten (5024S) er ikke oppgitt å passe E61 med xdrive. Den rimeligste, som altså er den Garret forteller meg passer når jeg søker på bilmodell, den oppgis kanskje å passe når jeg søker på delenummeret (* Please be advised that these are considered as possible matches. Further details can be offered by request). Realoem ser ikke ut til å skille på turbo til bil med og uten xdrive. 

Er det noen som kan bistå en forvirret hobbymekaniker på jakt etter redusert oljeforbruk og mindre turbolyd, i å velge ny turbo?

Bilen har TRF steg 2, hvis det er relevant for valg av ny turbo. 

 

Endret av iittala
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forsøkt det, men slått det fra meg pga tilgjengelighet. Hvis de er dyrere enn originalt blir de i dyreste laget også nå. Tar da utgangspunkt i at koed tar rett i overkant av 22 000,- for original turbo. 

Derfor er spørsmålet, hvordan kan jeg finne ut med sikkerhet hvilken Garret turbo som passer?

 

Edit: Ser jeg leste deg feil, Ingvaldsen, TRF er ikke særlig dyrere enn original Garret. Da må jeg gjøre et nytt forsøk på å skaffe pris på denne. 

Endret av iittala
Siste setning
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • iittala changed the title to BMW 530xd, M57N2 - sannsynligvis defekt turbo, hvordan velge rett Garret-turbo?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...