E.C. Skrevet Juni 12, 2021 Share Skrevet Juni 12, 2021 Merket nå at begge framdekk er slitt ganske mye på innsiden. Litt verre på venstre, men ellers relativt likt. Kjenner ikke noe feil på bilen mtp retningsstabilitet, men merker at den er litt ustabil i svinger når rattet er vridd rundt 70-80 grader til venstre/høyre og man skal holde det jevnt gjennom hele svingen, er på en måte en sweet-spot som man treffer av og til. Det kjennes som at framhjula leter etter et spor å legge seg i, litt fram og tilbake, som en handlevogn (sterkt overdrevet for poengets skyld). Dette kjennes egentlig kun i rattet. Mulig at jeg kjenner det nå fordi dekka er slitt. Litt spec på bil: E39 525d sedan med M-sport II Casterforinger i powerflex (bytter før hjulstillingskontroll) Original 17x8 M-sport felg med 235/45R17 Michelin PS4. ca. 2.35 bar. Hjulstilling for 16k km siden / 3 år Nye dekk for rundt 24k km siden /4 år Ingen vibrasjoner ved normal kjøring (<130km/t). Går rett, bremser rett. Første gangen jeg skulle ta hjulstilling så knakk de den eksentriske bolten i bærearmen bak. Fikk en bolt for å komme meg hjem, bestilte nye og bytta. Da fikk jeg et detaljert papir med vinkler, men da ble det jo ikke noe justering. Den andre gangen fikk jeg ingen detaljert papir på vinklene, men alt var visst "juster" og "ok", får en totalvinkel for spissing. Ser på det første papiret at de har justert etter standard understell og 15", men det påvirker vel ikke spissing foran (det eneste som kan justeres der)? Kjente ikke noe direkte slark på hjulene ved å dra i litt og bilen var på PKK for 6k km siden, går ikke så mye når det er sommerbil. Kjørestilen er vel "inspired", så jeg forventer ikke 50k km fra et dekk, men litt urolig for slitasjemengden på innsiden kontra resten. Mulig det ble litt skeivslitt på de 8k km før justering, slik at innsiden aldri ville ha greid å vare like mye som resten, men det blir en spekulasjon. Noen tanker? Legger ved litt bilder. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ingvaldsen Skrevet Juni 12, 2021 Share Skrevet Juni 12, 2021 Her er mine hjulvinkler, gått 284k nå uten antydning til slitasje på innsiden på michelin ps4s og hakka 8 den er 3cm lavere en originalt E.C. reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Juni 12, 2021 Forfatter Share Skrevet Juni 12, 2021 Ser ut som at mine vinkler er ok basert på dine grenseverdier, selv når jeg ikke ser individuell spissing på mine hjul. Får vel starte med å sjekke at ting foran fortsatt er fast og kanskje se om jeg får målt spissingen selv med snor, for å se at det ikke har kommet seg helt ut på tur. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind L. Skrevet Juni 12, 2021 Share Skrevet Juni 12, 2021 Selv om målepapirene sier at alt er riktig så kan hjulvinklene være feil. Noe de mest sannsynlig er. Det er enkelt å måle selv med et par løftebukker, en lang hyssing og en tommestokk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Flataas Skrevet Juni 13, 2021 Share Skrevet Juni 13, 2021 4-hjulskontroll er ferskvare, tar 1 gang i året på mine biler Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Juni 13, 2021 Forfatter Share Skrevet Juni 13, 2021 Tar du hos samme sted og blir det noe bevegelse på det? Med min dimensjon og kjørelengde vil det være billigere å bytte dekk etter 2 år. Hvis det også beveger seg ut av "range" så må nesten noe være slitt, i mitt hode i alle fall. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Flataas Skrevet Juni 13, 2021 Share Skrevet Juni 13, 2021 Prøver å ta hos samme sted ja, noe bevegelse blir det fordi ting slites Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå