Gå til innhold

Problemer med tenning etter tennpluggbytte - E36 M3 3.0


cube
 Share

Anbefalte innlegg

Har problemer med at det virker som de to innerste cylinderne ikke tenner. (Gjelder en BMW E36 M3 3.0 1993 modell)
Til info så fungerte alt bra før bytte av tennpluggene. (Gikk normalt med kjøring og idle)
Nå høres det ut som en gammel sjark/båt. (Tror den kun går på 4 cylindere)
Satt tilbake til gamle plugger fortsatt samme problem.

Gjort testen med å koble fra kabelen fra en coil i slengen mens motoren går. Det skjer kun endringer på turtallet ved fra kobling av de 4 fremste coilene. (1 i slengen)
De to innerste så merker man ingen forskjell når disse kobles fra. Vi har tatt ut coilene å satt i annen plugg for å se at det blir gnist når vi holder den med gods så den får jording. Da ser vi at det blir gnist fra pluggen på coilen. Testen er gjort på alle coilene.
Har også testet å flytte selve coilen fra der vi tror det ikke blir tenning (har ikke endret på rekkefølge på kablene til coil dem er i den rekkefølgen dem har stått hele tiden)

Noen som har tips til hva vi kan feilsøke på i forbindelse med dette?

Trenger dere noe mer informasjon?




 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testen med å koble fra en og en coil ut er fornuftig, hvis det er som du sier absolutt ingen endring når du plugger ut syl 5 og 6 så er det nærliggende å tro at det er der problemet ligger. Skjønte jeg riktig at du har tatt ut coil fra syl 5 og 6 (en om gangen) og plugget inn en annen plugg for å se at det faktisk blir gnist på de bakerste sylindrene (=DME, ledningsnett og coil er ok)? Det var ikke helt klart for meg, for det går an å teste på forskjellige måter (hvis du har testet alle coiler på syl 1 og sett gnist så vet du at alle coiler er ok, men du har ikke verifisert at alle ledningsnett er ok).

En ting som jeg kommer på umiddelbart er jordkabel på toppdekselet, du har én på hver side mener jeg å huske. Har du glemt å koble den på eller den er ødelagt/dårlig så kan du få et problem. Når du ikke har gjort så mye arbeid og alt var kjempebra før så er det lett å mistenke en sånn bagatell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, E.C. skrev:

Testen med å koble fra en og en coil ut er fornuftig, hvis det er som du sier absolutt ingen endring når du plugger ut syl 5 og 6 så er det nærliggende å tro at det er der problemet ligger. Skjønte jeg riktig at du har tatt ut coil fra syl 5 og 6 (en om gangen) og plugget inn en annen plugg for å se at det faktisk blir gnist på de bakerste sylindrene (=DME, ledningsnett og coil er ok)? Det var ikke helt klart for meg, for det går an å teste på forskjellige måter (hvis du har testet alle coiler på syl 1 og sett gnist så vet du at alle coiler er ok, men du har ikke verifisert at alle ledningsnett er ok).

En ting som jeg kommer på umiddelbart er jordkabel på toppdekselet, du har én på hver side mener jeg å huske. Har du glemt å koble den på eller den er ødelagt/dårlig så kan du få et problem. Når du ikke har gjort så mye arbeid og alt var kjempebra før så er det lett å mistenke en sånn bagatell.

Det har blitt testet med en plugg på hver enkelt coil. En etter en. så da har vi vært innom alle ledningsnettene.

Kan bare se en jordingskabel for coil. På den innerste coilen. Den er koblet på.

 

20210620_181019.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da er det litt forskjeller på jording på de ulike R6, hvis alle kontaktflatene er rene og fine og det ikke er motstand fra den kabelen til blokka så bør det være greit. Har du sett om bilen har lagret noe feilkode? Som Otis er inne på så blir drivstofftilførsel det neste å se på. Får du renere gange med startgass? Får du evt. lest ut lambda-verdier? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, scoot skrev:

Hvilket fabrikat var det på pluggene før, og hvilken type satt du inn?

De som sto i var Denso Iridium VXU22.

De som ble satt inn er Bosch Y5DDC (Kjøpt fra Koed)

Har prøvd å sette tilbake de gamle pluggene uten hell. Har satt tilbake de nye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, cube skrev:

De som sto i var Denso Iridium VXU22.

De som ble satt inn er Bosch Y5DDC (Kjøpt fra Koed)

Har prøvd å sette tilbake de gamle pluggene uten hell. Har satt tilbake de nye.

Jeg har tidvis hatt litt av samme problem med de innerste sylindere på min M3, B32 motor riktignok men det er jo identisk opplegg. Min konklusjon er at det er utelukkende NGK som gjelder på pluggfronten. Jeg har også opplevd at den mister en sylinder eller to og det har alltid vært pluggrelatert og løst seg med et sett nye NGK. Jeg har da fulgt samme fremgangsmåte som deg og feilsøkt ved å flytte coiler. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, scoot skrev:

Jeg har tidvis hatt litt av samme problem med de innerste sylindere på min M3, B32 motor riktignok men det er jo identisk opplegg. Min konklusjon er at det er utelukkende NGK som gjelder på pluggfronten. Jeg har også opplevd at den mister en sylinder eller to og det har alltid vært pluggrelatert og løst seg med et sett nye NGK. Jeg har da fulgt samme fremgangsmåte som deg og feilsøkt ved å flytte coiler. 

 

Når du nevner at du har hatt problemer med de innerste sylinderne. Hvordan har du da løst dette? Måtte du skifte plugger til annet merke for å få dette i orden? (NGK)

Endret av cube
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, cube skrev:

Når du nevner at du har hatt problemer med de innerste sylinderne. Hvordan har du da løst dette? Måtte du skifte plugger til annet merke for å få dette i orden?

Ja, min erfaring er at disse motorene er kresne på plugger og at NGK funker best. Det er ikke nødvendigvis en fasit, men det er min erfaring. Hvis du har konstatert at alle coilene faktisk funker mot gods som du skriver så ville jeg prøvd et sett NGK plugger for å se om det løser problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Otis skrev:

Det kan jo ikke være feil med pluggene, om de originale heller ikke fungerer. Det er jo ulogisk.

Jepp, det er ulogisk. Allikevel mitt beste tips etter å ha kranglet med samme problem senest i fjor. Hvorvidt det er pluggen, kontaktflaten mot plugghette eller hva det er kan jeg ikke svare på. ( Hetten dyttes jo ned med coilen, så man må jo stole blindt på at den kommer korrekt på ). Hvis han allerede har testet alle coilene og fått gnist på alle pluggene som beskrevet så skal det jo i logikkens verden funke. Men det gjør det jo ikke, så da foreslår jeg en ulogisk løsning som jeg har opplevd selv - på nesten identisk motor. 

 

Edit; jeg antar at coilene er testet på sin tilhørende ledning/kontakt, sånn at kabelfeil er utelukket. 

Endret av scoot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, scoot skrev:

Jepp, det er ulogisk. Allikevel mitt beste tips etter å ha kranglet med samme problem senest i fjor. Hvorvidt det er pluggen, kontaktflaten mot plugghette eller hva det er kan jeg ikke svare på. ( Hetten dyttes jo ned med coilen, så man må jo stole blindt på at den kommer korrekt på ). Hvis han allerede har testet alle coilene og fått gnist på alle pluggene som beskrevet så skal det jo i logikkens verden funke. Men det gjør det jo ikke, så da foreslår jeg en ulogisk løsning som jeg har opplevd selv - på nesten identisk motor. 

 

Edit; jeg antar at coilene er testet på sin tilhørende ledning/kontakt, sånn at kabelfeil er utelukket. 

Stemmer! Det er testet med tilhørende ledning/kontakt som er blitt testet, så alle kabler antar vi fungerer. Vet ikke hvordan man skal få bekreftet at den er skikkelig i kontakt med tennpluggen når man har dyttet ned coilen med hetten annet enn du beskriver? Begynner å lure om det er noe dårlig kontakt en eller annen plass. Problemet oppsto rett etter byttet fra gamle plugger til disse Bosch pluggene. Vi har hatt de oppe flere ganger så burde nesten ha truffet kontaktflaten snart. Samt har vi byttet coilene til de to bak med dem som sto framme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, cube skrev:

Stemmer! Det er testet med tilhørende ledning/kontakt som er blitt testet, så alle kabler antar vi fungerer. Vet ikke hvordan man skal få bekreftet at den er skikkelig i kontakt med tennpluggen når man har dyttet ned coilen med hetten annet enn du beskriver? Begynner å lure om det er noe dårlig kontakt en eller annen plass. Problemet oppsto rett etter byttet fra gamle plugger til disse Bosch pluggene. Vi har hatt de oppe flere ganger så burde nesten ha truffet kontaktflaten snart. Samt har vi byttet coilene til de to bak med dem som sto framme. 

Jeg har ikke noe godt svar, forstår frustrasjonen da jeg kjenner meg igjen i problemet. Alt tyder på dårlig kontakt, men det er ingen lett måte å verifisere det på mtp måten coil og hette er bygget opp på. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ser det på et oscilloskop vel, blir det ikke gnist så lader ikke coilen ut (på samme måte i alle fall). Da blir det ganske forskjellig signatur på en fungerende coil+plugg og en ikke fungerende. Når du først har et slikt verktøy så kan du også måle om dysene åpner (som de skal) og at de f.eks. ikke er "kuttet ut" av DME pga. forbrenningsfeil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...