amentia Skrevet Juni 29, 2021 Share Skrevet Juni 29, 2021 (endret) Har røket reg.kjedet på min 2008 X3 og må da ut med motoren for å bytte register samt noen ventiler, vippearmer etc. Er det noen som har en pdf-fil jeg kan få sendt på mail som beskriver trinn for trinn både å ta ut motoren, åpne toppen, bytte register og så sette alt sammen igjen og deretter sette inn igjen motoren. Jeg tenker da på noe ala det de bruker på verksteder når de foretar slike store reparasjoner. Lurer på om programmet verksteder bruker heter «autodata». Om noen har kan de sende på mail til amentia666@hotmail.com Endret Juni 29, 2021 av amentia Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Juni 29, 2021 Share Skrevet Juni 29, 2021 Jeg har forsøkt å sende noe til deg på e-post. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Juni 29, 2021 Share Skrevet Juni 29, 2021 Du kan kjøpe tilgang til Autodata i noen dager/uke/måned. Jeg vil også tro at det er muligens billigere å kjøpe en motor som ikke har rast og bytte kjedene før den går inn kontra å bytte enkeltdeler. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
amentia Skrevet Juni 29, 2021 Forfatter Share Skrevet Juni 29, 2021 59 minutter siden, Otis skrev: Jeg har forsøkt å sende noe til deg på e-post. Hmm. Har ikke fått noen epost. Bare en melding om at du har svart på innlegget. Har sjekket søppelpost og alt. Kan du også prøve å sende den til seu@nord-fron.kommune.no ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
amentia Skrevet Juni 29, 2021 Forfatter Share Skrevet Juni 29, 2021 (endret) 5 minutter siden, E.C. skrev: Du kan kjøpe tilgang til Autodata i noen dager/uke/måned. Jeg vil også tro at det er muligens billigere å kjøpe en motor som ikke har rast og bytte kjedene før den går inn kontra å bytte enkeltdeler. Hvis noen kan skaffe meg en motor til ca 3000,- så er jeg enig. Delene jeg trenger (noen ventiler, noen ventilløftere og noen vippearmer, samt toppakning og nye bolter) kommer på ca 3000,- fra Tyskland, og «ny» motor som jeg har funnet to stk av på bruktdel.no koster begge 17.500,- pluss transport fra enten Trøndelag eller Troms. Sjekket på autodata og der betaler man 99,- for den første måneden, men kun dersom man har et registrert verksted så jeg. Endret Juni 29, 2021 av amentia Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Juni 29, 2021 Share Skrevet Juni 29, 2021 3000 hørtes relativt billig ut, du får gjerne oppdatere når det endelige regnestykket kommer. Når det gjelder hele motorer så kan du muligens finne en hel bil med havarert ht-pumpe til prisen du skisserer, men da blir det enda mer å skru og selge i deler, men kan være mulig å gå ca. i null på den måten. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
amentia Skrevet Juni 29, 2021 Forfatter Share Skrevet Juni 29, 2021 (endret) Her er to bilder av handlekurven på autodoc. Må først åpne motoren selvsagt og se hvor mye som må byttes, men logikk sier to innsugsventiler og to eksosventiler, 4 vippearmer, 4 løftere, komplett register (som jeg også må ha om jeg setter inn en brukt motor der registeret ikke er byttet), toppakning og strekkbolter. Autodoc er helt sinnsvakt billig. Eks: Støtdempere foran til MB Sprinter hos Mercedes: 12.800,-. Hos autodoc: 900,- Annet eksempel: kalesje til E36 cab hos GS: 48000,-. På eBay: 3000,- Endret Juni 29, 2021 av amentia Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Juni 29, 2021 Share Skrevet Juni 29, 2021 Det kan hende kvaliteten ikke alltid er den samme, som jeg tror kan være tilfellet i eksempelet med Mercedes dempere. Alt til sin bruk selvfølgelig, for alt vi vet så duger dette til ditt formål. amentia reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
amentia Skrevet Juni 30, 2021 Forfatter Share Skrevet Juni 30, 2021 7 timer siden, E.C. skrev: Det kan hende kvaliteten ikke alltid er den samme, som jeg tror kan være tilfellet i eksempelet med Mercedes dempere. Alt til sin bruk selvfølgelig, for alt vi vet så duger dette til ditt formål. Man kan jo rett og slett ikke koste på så mye som det f.eks GS eller Koed ville forlange for de samme delene. Bare toppakningen og strekkboltene hos en av de koster alene ca 3000,-. Og om jeg holder registeret utenom, ville dette da blitt dyrere alene, enn alt av ventiler, løftere, vippearmer, samt toppakning/bolter hos autodoc. På deler til eldre biler der det ikke er snakk om garanti, har de norske aktørene rett og slett priset seg ut. Man kan jo ikke reparere for flere titalls tusen på en 13 år gammel bil som i utgangspunktet har en verdi på 50-60 tusen. Og apropos kvaliteten på MB-demperne. De originale koster ca 14 ganger så mye som de hos autodoc. Mulig de originale har høyere kvalitet, men de er neppe 14 ganger bedre… Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
amentia Skrevet Juni 30, 2021 Forfatter Share Skrevet Juni 30, 2021 Er det noen som har det kamakselverktøyet jeg vil trenge når nytt kjede skal settes på igjen? Det skal da passe til en N47D20A med 177 hk. Hesteantallet utgjør sikkert ingen forskjell, men skrev det nå likevel. Jeg kan enten kjøpe det, evt låne/leie det når jeg får bruk for det og så sende det tilbake når jeg er ferdig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
540is Skrevet Juni 30, 2021 Share Skrevet Juni 30, 2021 17 timer siden, amentia skrev: men logikk sier to innsugsventiler og to eksosventiler, 4 vippearmer, 4 løftere, Vil heller si at logikken sier et større antall med vipparmer og ventiler, kamaksel/er og kamakselbrygge. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
amentia Skrevet Juni 30, 2021 Forfatter Share Skrevet Juni 30, 2021 4 timer siden, 540is skrev: Vil heller si at logikken sier et større antall med vipparmer og ventiler, kamaksel/er og kamakselbrygge. Hvorfor det? Det er jo aldri mer enn to stempler som er oppe samtidig, det ene på innsug og det andre på utblås, og i det øyeblikket kjedet blir ødelagt så stopper kamakselen umiddelbart, mens stemplene fortsetter litt til. Alle de andre ventilene vil da ligge på setene sine og kan da selvsagt ikke bli truffet av noen stempler, slik at det er maks to innsugsventiler og to eksosventiler som kan bli truffet av de to stemplene, og da kan disse ventilene bli bøyde samt at de tilhørende vippearmene også kan knekke. Er jeg svært uheldig så er kammen også knekt, men dette skal visstnok være svært usannsynlig. Men når jeg får åpnet det skal jeg forteller her hva jeg finner. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olaandref Skrevet Juni 30, 2021 Share Skrevet Juni 30, 2021 Har selv handlet på Autodoc, sjekket deler mot Schmiedmann og Koed og funnet samme leverandører med samme partnr på delene, så på disse delene er det prisen som er forskjellen, i favør Autodoc. 🙂 amentia reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
amentia Skrevet Juli 3, 2021 Forfatter Share Skrevet Juli 3, 2021 Har lest flere steder både i dette forumet og andre steder at motoren MÅ ut for å bytte registeret. For å forberede meg til jobben har jeg naturligvis brukt youtube for å lære. To ulike videoer viste at denne jobben «enkelt» kan gjøres ved i stedet å ta ut girkassa og på den måten komme til registeret. Ut i fra det jeg kunne se av disse videoene, var det ikke spesielt trangt og det så egentlig ganske greit ut. Begge videoene var riktignok reparasjoner av bakhjulsdrevne biler, men jeg kan ikke begripe at diffen til framhjulene på en firehjulsdrevet bil skal føre til at denne metoden er umulig på en X3. Noen tanker rundt dette, godtfolk? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
amentia Skrevet Juli 13, 2021 Forfatter Share Skrevet Juli 13, 2021 For over en uke siden bestilte jeg spesialverktøyet til bytte av reg.kjede fra Irland. Ordren ble godtatt og, ifølge dem sendt. I går kom det imidlertid en mail fra dem om at det ikke gikk likevel grunnet toll og diverse. Jeg har tatt ut motoren og er klar til å bytte kjedene, men mangler altså nødvendig verktøy. Er det noen her inne som har verktøyet til N47D20A som jeg enten kan kjøpe, leie eller låne? I alle tilfeller betaler jeg selvsagt frakt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå