Gå til innhold

Kategorien Oppbygd under Kjøretøyopplysninger


sdhild99
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

Er det noen som kan kaste lys over kategorien Oppbygd  som står mellom bevaringsverdig og bruktimportert under kjøretøyopplysninger på Statens Vegvesen? Altså, jeg kan lese og jeg ser det står en forklaring der, men jeg ville gjerne hatt eksempler på hva som klassifiserer til at det skal stå 'Ja' i dette feltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et kjøretøy som er "oppbygd" kan være type kit-car, kondemnerte biler som er gjenoppbygd eller biler med karosseribytte. De får et norsk chassisnummer i stedet for bilens opprinnelige nummer.

Endret av Orjan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Orjan said:

Et kjøretøy som er "oppbygd" kan være type kit-car, kondemnerte biler som er gjenoppbygd eller biler med karosseribytte. De får et norsk chassisnummer i stedet for bilens opprinnelige nummer.

Så dersom det er foretatt et karosseribytte, uansett om bilen til slutt ender opp med et norsk eller det opprinnelige tyske (eller annet land) chassisnummeret burde det stått 'Ja' på oppbygd?

Endret av sdhild99
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutes ago, TRF said:

Ikke ombygd nei. 

Jeg ser jeg skrev litt feil i min forrige post. Det siste ordet er rettet til oppbygd.

Oppbygd og ombygd er kanskje to ulike ting men jeg vil tro at for 'folk flest' brukes disse ordene om hverandre, selv om det teknisk sett kanskje er feil.

Jeg sliter med å forstå forskjellen i alle fall men skulle gjerne ha visst når er bil er oppbygd vs ombygd.

Så, dersom en bil har byttet chassisnummer trenger den verken være oppbygd eller ombygd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor lage en post ned litt uklare spørsmål rundt spesifikke uttrykk hvis du ikke brydde deg om de spesifikke uttrykkene?

Uttrykkene og hva de betyr kan du lese om på vegvesen.no evt lovdata. Men for bedre å svare deg, hva er det egentlig du lurer på? Hva er det med bilen din konkret du er usikker på ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutes ago, TRF said:

Hvorfor lage en post ned litt uklare spørsmål rundt spesifikke uttrykk hvis du ikke brydde deg om de spesifikke uttrykkene?

Uttrykkene og hva de betyr kan du lese om på vegvesen.no evt lovdata. Men for bedre å svare deg, hva er det egentlig du lurer på? Hva er det med bilen din konkret du er usikker på ? 

Beklager at du synes spørsmålet er uklart. Jeg bryr meg i høyeste grad om det er forskjell på oppbygd vs ombygd og hva dette innebærer. Jeg sa bare at folk flest antagelig blander disse utrykkene men det er bare noe jeg tror, ikke noe jeg vet.

Jeg bryr meg defintivt om forskjellen og som jeg skrev innledningsvis kan jeg lese forklaringen til oppbygd på vegvesen.no, men jeg synes ikke jeg har full oversikt av den grunn, derav denne posten. Det var litt for å høre om det var noen som hadde noe å tilføre betydningen av disse ordene mhp bil.

Jeg har ikke noen konkrete spørsmål om akkurat min bil, dette er mer generelt i den hensikt å lære. Det jeg synes å se er at det virker noe komplisert å diskutere dette skriftlig så da er det kanskje ikke rett frem å forstå denne forskjellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lovdata var forøvrig et bra tips :-) Her står det følgende:

 

  Ombygging: Forandringer som medfører at kjøretøyets tekniske spesifikasjoner, utseende mv. blir endret i forhold til den utførelse kjøretøyet hadde ved første gangs registrering i riket, eventuelt i forhold til den utførelse det senere er godkjent med av godkjenningsmyndigheten, men hvor endringen ikke er av større omfang enn at kjøretøyet som helhet anses som samme kjøretøy som det opprinnelige kjøretøyet.

  Oppbygging: Produksjon/sammensetning av kjøretøy av nye og/eller brukte deler, av to eller flere kjøretøyer, eller av deler og kjøretøy som nevnt i kombinasjon, til et kjøretøy som tidligere ikke har vært godkjent i riket.

Egentlig litt snodig at det på kjøretøyopplysninger på vegvesen.no ikke opplyses om hvorvidt bilen er ombygd eller ikke, kun hvorvidt den er oppbygd.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Øyvind L. skrev:

Min E30M3 har rammebytte i 2004. Så den er egentlig oppbygd, men på vegvesen.no står det nei angående oppbygging. Mener bestemt at det sto JA under oppbygging før.

 

Samme prosedyre utført med min E36 M3 på omtrent samme årstall, der står det nå plutselig "nei" under oppbygd. Jeg er 100% sikker på at det stod "ja" før, for jeg sjekket ganske grundig hva som var gjort når jeg kjøpte den i 2017. 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, scoot skrev:

Samme prosedyre utført med min E36 M3 på omtrent samme årstall, der står det nå plutselig "nei" under oppbygd. Jeg er 100% sikker på at det stod "ja" før, for jeg sjekket ganske grundig hva som var gjort når jeg kjøpte den i 2017. 🤔

Jeg var også ganske sikker på det jeg også. 🤷‍♂️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står noe om dette på vegvesen.no også; 

Nytt kjøretøy oppbygd i Norge | Statens vegvesen - Kjøretøyet er i sin helhet oppbygd i Norge. Godkjenningsordningen omfatter også kjøretøy der byggeprosessen er påbegynt i utlandet men sluttføres i Norge.

Ombygging av kjøretøy | Statens vegvesen - Ombygging er alt som gjør at kjøretøyets tekniske spesifikasjoner og utseende endres i forhold til hvordan det var da det ble registrert for bruk i Norge.

Kjøretøy anses som ombygd blant annet når det

  • endres motoreffekt (såkalt «chiptuning» eller trimming)
  • byttes motor til annen utførelse
  • byttes til hjuloppheng av annen utførelse
  • skifter kjøretøygruppe, for eksempel fra varebil til personbil
  • endrer tekniske spesifikasjoner, som antall aksler, endret totalvekt, senking eller heving av understell
  • endres drivstofftype eller batterikjemi

 

9 timer siden, scoot skrev:

Samme prosedyre utført med min E36 M3 på omtrent samme årstall, der står det nå plutselig "nei" under oppbygd. Jeg er 100% sikker på at det stod "ja" før, for jeg sjekket ganske grundig hva som var gjort når jeg kjøpte den i 2017. 🤔

UR78613 har et norsk chassisnr 20074610015 Sjekk kjøretøyopplysninger | Statens vegvesen - og er dermed oppbygd i 2007. At det ikke står "JA" i oppbygd-rubrikken er nok tastefeil fra vegvesnet sin side.

 

16 timer siden, sdhild99 skrev:
  Egentlig litt snodig at det på kjøretøyopplysninger på vegvesen.no ikke opplyses om hvorvidt bilen er ombygd eller ikke, kun hvorvidt den er oppbygd.

 

Godkjente ombygginger står som en merknad i det fysiske vognkortet, og på Autosys hos vegvesnet og vises dessverre ikke på nettet.

Eksempel  

DSC_0119.JPG.73b924c056bf67f6fac0a4d67e44467e.JPG

Endret av Orjan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@scoot - jeg skjønte det; formuleringen "og er dermed oppbygd i 2007" var bare for å vise at de norske chassisnumrene alltid begynner med årstallet oppbyggingen skjedde/ble godkjent :-) 

Sjekket flere biler med ch.nr som starter på 2007 nå, og de står også med "nei" på oppbygget... merkelig.

Bmw med chassinummer som begynner med 2007 i Bilregisteret. Side 1 (regnr.info)

Endret av Orjan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...