Gå til innhold

Noen M47 guruer her? E90 nekter og starte.


Kenneth F
 Share

Anbefalte innlegg

Etter over en uke med feilsøking så er jeg fri for ideer, håper noen kanskje har et svar evt kan sende meg i rett retning.

Søstra min har en E90 med M47TU motoren i.

Det hele startet med den mistet all kraft, gikk på tomgang. Men max rpm jeg greide og få på den var 1500, dagen etterpå var max rpm 1200, for så og kun gå på tomgang.

Nå er den kommet til det punktet at den filer på startern, hugger nesten også dør den helt ut igjenn. Ikke antydning til og starte. 

 

Det som er sjekket så langt er, fødepumpa i tanken, bytta dieselfilter, prøvd og luftet dieselsystemet (pga trodde det kunne være tørt pga tett filter) 

 

Jeg har 4 bar trykk på LPFP og frem til railn.

Jeg har 400 +- bar railtrykk ved prøving av start. 

 

Det ligger ikke inne noen feilkoder når jeg sjekker med ISTA. Eneste som ligger er en turbo actuator og den har vært dær siden hun fikk bilen. Burde vell uannsett starte ? 

Jeg ser at både mengde sensoren på railn å på HPFP er aktive med ISTA, har også sammenlignett med min M57.

 

Det jeg ikke skjønner er,  når jeg leser ut live data. Så får jeg på injector quantity, så starter den på 0 og går opp til 60 mg/str under start. Ser på min M57 at denne går max til 20 mg/str under oppstart for så og dette ned til runt 10. 

 

Evt er dette noe helt annet og ikke har noe sammenheng med diesel systemet ? Som sakt er fri for ideer nå så blir meget taknemmelig for innspill! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innsug har vært av og sjekket og er ikke gjennkokset. 

Er swirlflaps på dem ja, men ser hele og pene ut. Beveger seg fritt. 

EGR og innsugspjeld ble rengjort for 1 måned siden ca da det ble eksos lekasje på røret ifra EGR kjøler og spjeldet. Tok da fyr i ledningsnettet, så har loddet inn nytt ledningsnett til railpressure føler, kamsensor, maf og innsugs tempsensor. Men mener dette fungerer som det skal siden jeg får opp alle sensorer i ISTA og ingen feilkoder 🤷

Jord mellom karroseriet og motoren er også byttet da denne var dårlig og tenkte kanskje det var den.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Øyvind L. said:

Starter den hvis du sprayer startgass inn i innsuget? 

Har ikke testet siden fleste steder står det at dette er fyfy på diesel med glødeplugger? Men er villig til og prøve det, begynner og bli lei hele bilen nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, kenneth f skrev:

Har ikke testet siden fleste steder står det at dette er fyfy på diesel med glødeplugger? Men er villig til og prøve det, begynner og bli lei hele bilen nå. 

Ok. Har gjort det på flere biler, men ikke kjempe mye. Sprayer inn mens men kinner. Merket fort om den starter. Må ikke være startgass. Brukte silikon spray den ene gangen.

Endret av Øyvind L.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, Øyvind L. said:

Ok. Har gjort det på flere biler, men ikke kjempe mye. Sprayer inn mens men kinner. Merket fort om den starter. Må ikke være startgass. Brukte silikon spray den ene gangen.

Tok av gummislangen på insuged og prøvde både med startgass og silikonspray. Ikke antydning till at den ble noe mer startevillig. Syncronisering er OK under kining. 

Kan det være så høyt baktrykk på eksosen at den kveler seg selv? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutes ago, E.C. said:

Du skal kunne se det på livedata. Ta av DPF evt.

Sjekka å utifra det jeg fant ut så var det 0. Men er enda ny med ista så ikke sikkert det er retr. Kjenner og at det kommer trykk ifra eksos bake når jeg prøver å starte så kan ikke være så tett. Men vurderer og ta av dpf ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering, bilen starta tvert med innsuged avskrudd. Satte på innsuged igjenn, og startet ikke. Løsna så på røret så går ifra egr kjøler til innsuget, å starta tvert igjenn. 

Så mistenker at katalysator/partikkelfilter er så potte tett at den kveler seg selv, siden den kom med en gang når dek fikk ut eksos gjennom egrn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering nr 2. Tatt av eksos så har fri utblåsning fra turbo å ut. Starter fremdeles ikke. 

Men så snart jeg løsner på røret fra egr kjøler å inn på innsuget så fyrer den. 

Ventilen til egr på innsuget er stengt. Hvordan i helvete fungerer egr systemene på disse egentlig? Når man fjerner egr så blokkerer man jo disse, skjønner ikke hvorfor den starter når eksos har fri utgang der, men dør så snart den blir stengt. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, 540is said:

Er du sikker på at stoppspjeldet ikke har låst seg i lukket stilling? 

Er det ventilen som åpner og lukker for egr eksosn du tenker på? Er eneste ventilen som er i "innugsrøret" du ser rett gjennom den uten med noe spjeld

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi plukker av røret på venstresiden som kommer fra EGRn, så starter bilen. Så snart vi kobler til egr røret så nekter biln å starte. Ventilen er løs, den er rimelig tung og trykke inn men. Og siden den er vacuum styr prøvde jeg og sette vaccum dirkete på den for og tvinge den åpen. Starter fremdeles ikke. Kun når EGR røret er fysisk løsnet. 

20210722_170431.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...