Gå til innhold

Oppgradering av lyden i en BMW F11 med base stereo. Hva anbefales. Trenger man DSP?????


Anbefalte innlegg

Hei!.

Har en 2013 bmw 520D touring (F11) som har Base stereo, mangler forsterker :(.

Jeg har tidligere oppgradert dørhøytalerne og subbene med et sett fra MATCH, som inneholdt komponent sett med delefilter og 8" basser (4ohm 1 spole, ut i fra det jeg kan finne ut)

 

Tenkte nå i etterid å få ettermontert en forsterker. Ser for meg 4 kanaler . en til hver av dørene og en til hver av bassene. Ser at mange anbefaler en forsterker med DSP funksjon.

Og disse er betraktlig dyrere i forhold til disse uten DSP.

 

Match har jo et par med DSP. pp41 og pp62 . PP62 er 5 kanals og har en ekstra kanal jeg ikke ser for meg blir brukt. effekten på dem 4 andre kanalene ser ut til å være det samme som på pp41.

 

Eller bør man gå for en forsterker som kan levere litt mer effekt enn det man kan med dem som har DSP, til samme eller lavere pris??

 

Kommer til å gå for et kabelsett som kobler seg inn på signalet som kommer til subben, og så retunerer med hver sitt sett til dør høytalerene og og subbene.

 

Hvordan er det å ta strømmen for å koble på strømm til forsterkeren på disse bilene?? noe man må være obs på??

Endret av dopus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til at match dsp forsterkerene kun kommer med quadlock type tilkobling for å koble til bak på headunit.

Er det noe her som har innstallert eller vet hvor man får overgang slik at jeg ta signalet fra sub kontaktene og returnere det som splittet signal 1 kanal pr sub og en kanal pr komponent sett. Ser ikke ut som det er mulig med kabelsettet som følger med i hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får vel svare meg selv.

Hadde en messenger samtale med Nautiluz creation, og ble anbefalt en  Match pp86DSP sammen med dedikert kabelnett for min bill (base stereo, henting av signal fra headunit ved basselelemtene, og dedikert kanal til hver bass og hver dør.

Alternativ som jeg har funnet selv:

Audison AP8.9bit DSP, Denne er 8 kanaler  slik som PP86DSP men kanalene kan prokobles, og skal da på papiret yte 4x130w i 4 ohm. Sammen med ledningsnettet Audison APBMW BIAMP2 + strøm/jord kabler og sikringsholder.

Fordelen med PP86, er at alt er plug and play (pluss strømm og jordings kabel), mens audiosn krever litt mer kunnskap med tanke på brokobling, og oppsett av DPS delen. Når det gjelder pris så er Audison en anelse billigere, men ikke så veldig mye,

Priser jeg har funnet på nett:

 

Match oppsett hos Nautiluz : 6590 for forsterkeren og 1890 for kabelsett (inkl + og minus kabel og sirkingsholder)

Audison alternativ:

Audison Prima AP 8.9bit DSP kr 4990 og kabelsett kr 1450 + 4-500 for kabel til + og - sanmt sikringsholder.

 

MAtchen er 8x55 i 4 ohm, denne kan ikke brokoblet slik jeg har skjønt det.

Audison er 8x35 i 4 ohm, men 4x130 brokoblet i 4 ohm

Audison har litt høyere lærekurve vedrørende DSP delen, men softwaren ser forsåvidt ok ut.

Match kommer sansynligvis ferdig med DSP oppsett som passer min bil, den har også software for fintuning eller eget oppsett, men den ble veldig avansert for meg i hvertfall.

 

Hva skal man velge :-)  ??

Endret av dopus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar DustyBimmer. Kabelkittet til Audison er plug and play framme ved høyttalerne, men det ser ut til at jeg må terminere endene som jeg skal bruke fra kabelsettet mot pluggene med åpne kabler fra forsterker, men da har jeg oså mulighet til å brokoble kanalene. Audison forsterkeren har også pc programm for å tune/justere DSP delen slik som PP86 også har.

Blir et vanskelig valg dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble en Audison, med kabelsett for å ta signal ved subbene. Så får vi se hvordan installasjonen går. Tror jeg skal få bestilt meg holderen til den f11 stereo utgaven som har forsterker, og modifisere den slik at audison forsterkeren kan monteres i den.. Har tatt ut baksete for bedre tilgang til kabel føring da, plassen forsterkeren skal stå er på venstre side. Kjekt med et lite ferieprosjekt 😀😀

Endret av dopus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferdig med kabelføring, gjenstår å koble pluss og minus kabelen, og finne en måte å feste forsterkeren midlertidig på.  Så får jeg bestille oe forsterker brakett på mandag

Kommer noen bilder senere.

Endret av dopus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da var innstallasjonen stort sett ferdig. Skal få bestilt meg en monteringsbrakett for forsterkeren, men det får bli i neste uke.

Begynte med kabelføringen fra stolene og bak til bagasjerommet.

IMG_20210806_121818.thumb.jpg.15d2d02a22eb4f02a71c3a2d7eee6b3d.jpg

STolene løses framme og bak , men jeg kobler dem ikke i fra. Vipper dem nok bakover til at jeg kommer til mellombassene under stolene. Den med gitter på bildet. På begge sider.

Skrur så av dekslene for å komme til "subbene"/mellombassene

IMG_20210806_124329.thumb.jpg.e425272d4e4ab60811c59eb91917f42d.jpg

 

På bildet over ser man kablingen som skal kobles til på subwoofer tilkobling/ledning. og deler av Subwooferen til høyre.

 

IMG_20210806_124323.thumb.jpg.24bfb52f6fcb99104272bbacafdbb8ef.jpg

På bildet over ser man koblingen man skal koble seg på med ledningsettet jeg kjøpte sammen med forsterkeren.

Deretter er å tre kabelen skjult under teppet bort til dørstolpen, og fjerne dekslene, eller få tredd kabelen under dekslene ved dørene og bakover.

Jeg tok ut sitteputen bak. Var ganske enkelt. Et nykk i puta fra hver side av bilen, så var det bare å dra den opp og utover så var den løs (pass på beltelåsene, da dem stikker opp i puta.

IMG_20210806_115618.thumb.jpg.32face7f5a795982c35817e800c3c16b.jpg

GjIMG_20210806_115621.thumb.jpg.fbe2b6dd86f587b37ca5a37d81cfe33f.jpg

Gjorde det samme på fører siden også men slapp da å krysse over setet.

 

Neste steg var å fjerne dekslet mellom seterygg og dør. Denne kan være litt knot å få ut. Men ut i fra det jeg kan se da jeg tok av min, så er det nok lurt å begynne øverst, da det er her den har "hurtigfestet sitt. nedre del står nede i bunn med en "krok" og skal nok løftes opp og ut når øvre feste er løsnet.

 

 

IMG_20210806_134536.thumb.jpg.1d5454396b664333db0555b64d2a7162.jpg

Her er det en grei gjennoføring for å få kabelen i gjennom og bak panelene på vestre side bak (førerside)

IMG_20210806_134543.thumb.jpg.88ce0413c32ecbc9cc51628bafcbd907.jpg

Prøvde etter beste evne å følge fabrikk kablingen, da ser det penere ut og ligger bra skjult.

Her er kablene blitt trukket igjennom, og er nå på plassen hvor forsterkerene som er fabrikkmontert pleier å stå.

IMG_20210806_141512.thumb.jpg.156baebe55f5bf2771f55c286d907b2b.jpg

På bildet er kabel for signal og høyttaler koblet til forsterkeren sin "wiring loom" . Dem røde lappene er for å merke hvilken som skal kobles til hvem og hvilken av kablene i kabelparene som er pluss.

Etter at det siste bildet ble tatt, så har jeg koblet til pluss kabel på batteri (med 30a sikring) og jordingen er koblet til på holdeskruen til batteriet. prøvde en av dem ledige skruene der hvor forsterkeren står, men fikk ikke god nok jording.

 

Deretter var det fram med Laptoppen for å sette høyttaler kombinasjon/delefilter/timealignement og pitte litt EQ (syntes diskanten ble litt for skarp, så denne ble justert en anelse. Ble mye bedre..

 

Resultatet ble mye klarere lyd, mer kraft i mellomtonen, og jeg fant ut at jeg savner skikkelig sub :-)

8" er vel heller å regne som mellombasser. Har ikke så mye å gi i bunn, selv med 130W pr sub, (som sikkert er 8x det dem fikk fra Headuniten)

Endret av dopus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk å ta fram støvsugeren. Når man har ut sitteputen bak, og  har løs framstolene, så kommer det fram mye skjulte skatter. Tar 5 min å støvsuge, ser finere ut, og samvittigheten er god etter på :)

Dersom man ønsker å løsne dekselet ved "dørkanalen bak, så er den i tillegg festet med en "plastpropp med låsing i midten" Denne er ikke synlig før man fjerner bakseteputen. Fjern da bakseteputen først, deretter "dørkanaldekslene" bak. Det lærte jeg på den harde måten. Godt dem ikke koster mer enn 3-400 å erstatte.

Blir litt finjustering av EQ  og innstillinger i morgen. Må få tak i en USB skjøteledning først, slik at jeg kan sitte i førersete og foreta justeringene.

Endret av dopus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har trykket litt i programvaren til forsterkeren, satt opp avstander til høyttalere fra førerposisjon, med lasermåler. Funnet ut at greie settinger for delefrekvens er for sub/mellombass er 40-250 med 24db/oktav. Dørene får 250hz med 12db/oktav. Satt en liten boost på 80db med +2db.

Det får duge inntil jeg får lånt/kjøpt meg en målemikrofon, og kan få satt Eq og lydnivå for hver dør og hver mellombass individuelt. 

Begynte med 150hz deling, men det ble for lavt, manglet punch. 250hz er d jeg har endt opp med. Prøvde med 300hz, men da ble lyden litt for gromsete ser ut til at mellombassene/subbene under setet trives best med 250Hz.

 

Hvis noen har innspill, eller egne erfaringer å tilføye, så skriv gjerne i tråden her. 😀

 

Med oppgradert lyd høres DAB signalet temmelig tamt og komprimert ut (noe det er, men er merkbart nå) 

 

Update 15/8:

Etter mye forskning på nettet (enda ikke ferdig med den delen, må få målemicen først)

så har jeg endret delefrekvens til 35-110 på subbene/mellombassene under setet) 12 db/oktav på highpass og 24 db på lowpass. Har deretter satt highpass på mellomtone/diskant komboen i dørene til 150 og 24db. låter greit men det gjenstår å se når jeg får målemicrofonen om det gir en bump eller en dal i krysningsomårde. Dsp settingene i denne forsterkeren er ikke trinnløse. Kan ikke skrive inn delefrekvens, men må velge fra en liste. Men vi får se. Låter bra i hvertfall, så det kan jo kun bli bedre.

 

Endret av dopus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk i dag forsterker braketten som jeg bestilte. Fant ikke noen egnede plasser på braketten Hvor jeg kunne skru forsterkeren fast. Løsningen ble borrelås. Sitter mer enn godt nok med borrelåsen. Det blir nok en permanent løsning. 

 

IMG_20210811_162916.jpg

 

Kablene til lyd inn og ut er nå stripset fast og festet i forsterker braketten..

Skal få tak i og lagt inn gummi beskyttelse på forsterker braketten der hvor strømm kablene kommer opp. Ganske skarpe kanter på den braketten.

Umik-1 målemikrofon er bestilt, så må jeg få satt meg litt inn i REW (Room EQ Wizard), mens jeg venter på målemikrofonen.

Endret av dopus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Mye vil ha mer.... Savnet litt mer bass i dem dypere tonene. Match subbene under setene skal i teorien gå ned til 35Hz, men dem har ikke så mye gi. Etter en del reseach på nettet. Hvor jeg som utgangspunkt ønsket å finne noe som kunne drives av audison forsterkeren jeg har innstallert for ca en måned siden, så landet jeg til slutt på en Audison APBX 8R. Dette er en "liten" portet subkasse med 4 ohms spole. Tilpasset å kunne drives fra et set med brokoblede kanaler fra Audison forsterkeren jeg allerede har innstallert.

Jeg ønsket en liten kasse som hadde "downfiring" element slik at man kan bruke bagasjerommet i f11en uten å være redd for å kunne ødelegge elementet hvis noe ble stablet over eller i nærheten av kassen. Av disse kassetypene var ikke utvalget så veldig stort. dem fleste var beregnet for mer enn dem 130-150W et sett med kanaler brokoblet gir på min forsterker. mange av dem andre kassene hadde en 2+2ohm oppsett, som igjen kan kobles slik at det blir 4 ohms last mot forsterker. Men da var også Watt RMS oppgitt til 3-500W eller mer, og jeg ønsker ikke flere tilkoblede forsterkere eller kabler til en aktiv kasse. Ut i fra deg jeg kan se i manualen så tåler ikke min forsterker 2ohms last når den er brokoblet så da utgikk disse kassene som hadde 2ohms enkelt spole.

Med kassen jeg har bestilt så er den beregnet og designet for min forsterker serie. Derav 4ohm, den er beregnet for 2 kanaler brokoblet på min abit8.9 forsterker.

Det nye oppsettet blir da:

1 kanal til hver dør framme (35-50W bør holde for disse 4"erne)

2 kanaler brokoblet til hver mellombass framme under setene (130W til hver)

2 kanaler brokoblet til subwoofer kassen (130W)

Totalt skulle dette bli 8 kanaler ,

Så blir det å leke seg litt med oppsett og delefrekvenser og slikt, men det er jo halve morroa :).

Endret av dopus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...