Morbus Skrevet Juli 29, 2022 Forfatter Skrevet Juli 29, 2022 8 minutes ago, RF91 said: Meina eg ha eit sånt bakre feste liggande. Kan sjå på da i måro korleis da e festa 👍 Har fått et par tips, skal visst gå ann å få ut foringen med en skrutrekker. Evt kna hele braketten skrus av. Skal kikke litt på det i morgen, men om det ikke er til mye bry så sjekk gjerne det festet du har liggende. Et bilde eller to hadde vært gull.
RF91 Skrevet Juli 30, 2022 Skrevet Juli 30, 2022 Ser ut so du ha denna braketten. Då e da kun ein mutter du trenge å skru ut 🙂
RF91 Skrevet Juli 31, 2022 Skrevet Juli 31, 2022 Da kan eg ikkje svara på, dessverre. Bynna å bli ei stund sia sist eg tok girkassen ut av ein E34 😅 Men burde no vera grei skuring å finna ut av.
Morbus Skrevet August 2, 2022 Forfatter Skrevet August 2, 2022 Etter å ha tatt bort det store varmeskjoldet bakerst, løsnet mellomakseloppheng så fikk jeg av mellomaksell fra girkassa. Da fant jeg også mutteren RF91 viser. Alt kom til slutt ut. Og bilen står nå slik. Bimmerlorris og RF91 reagerte på dette 2
Morbus Skrevet August 2, 2022 Forfatter Skrevet August 2, 2022 (endret) I dag har jeg fått separert girkasse fra m20'n Ville sammenligne m20 og m50 enkeltmasse svinghjulet jeg har. De er så og si identiske, selvsagt med annen startkrans. Det får meg til å tro at sachs 618 trykkplaten vil passe m50 enkeltmasse svinghjul. Fikk gått over svinghjulet med stålbørste på drill. (Ingen av de 3 motorverkstedene jeg ringte i dag ville/kunne slipe overflate på svinghjul. Av det jeg leser på USA forum så er dette en dagligdags jobb der nede som alle slike verksted bør kunne og som heller ikke koster en nyre. Nevner ingen navn, men en av de jeg snakket med sa at å slipe svinghjul koster mer enn et nytt svinghjul. M20 svinghjul til høyre og m50 til venstre Lik innfestning til trykkplate, lik dybde i bakkant. Endret August 3, 2022 av Morbus
RF91 Skrevet August 2, 2022 Skrevet August 2, 2022 Enkelmasse M50 e vel 228mm mens M20 e 240mm? Eg va meint å bruka enkelmasse frå M50 i E30'en (med M50) heilt til eg blei klar over forskjellen. Motoren min ska trimmast littegrann og da e derfor ein fordel å ha større kontaktflata mellom clutch og svinghjul (folkens, rett meg om eg preika piss). Utanom da so bør ikkje planing av svinghjul vera hverken dyrt eller vanskle for folk med utstyr til da. Eg ska plana mitt eige M20 svinghjul før alt ska monterast 🤷♂️
Morbus Skrevet August 3, 2022 Forfatter Skrevet August 3, 2022 10 hours ago, RF91 said: Enkelmasse M50 e vel 228mm mens M20 e 240mm? Nei, det er begge 228mm lameller , det er helt sikkert. Men du kan få kjøpt 240mm clutcher til M50. Det som jeg trodde var forskjell var at M20 var dypere i bakkant, slik at den vil butte i boltene bak på M52 motoren. Men det ser altså ikke slik ut. Mulig det har noe med årsmodell å gjøre. Ser at tidlig M20 motorer fra E30 har svinghjul som går rett på M50/52 uten å dreie av noe. 10 hours ago, RF91 said: Motoren min ska trimmast littegrann og da e derfor ein fordel å ha større kontaktflata mellom clutch og svinghjul (folkens, rett meg om eg preika piss). Vel, her tror jeg man kan diskutere seg ihjel. Større kontaktflate, ja det er større friksjon. MEN med mindre kontaktflate (og gitt at man bruker samme trykk) så får du mer trykk pr kvadratcm med en mindre clutch. Med mindre du skal opp i 500hk+ så tror jeg ikke dette er noe problem uansett.
sveigis Skrevet August 4, 2022 Skrevet August 4, 2022 Her var du igang for fulle mugger ja og blir nok bra når alt er ferdig . Var vel du som lurte på dunking under bil og her på forumet . Som jeg skrev så hadde jeg og dette og her var det traversforinger som var ødelagte . Så hele ut helt til jeg demonterte de .
Morbus Skrevet August 4, 2022 Forfatter Skrevet August 4, 2022 Ja håper det blir bra. Bilen var dynket i fluidfilm, og hele motorrommet var seigt og klinete. Har begynt å skrape det av, avfette og tørke det bort. Så blir det et strøk eller to i bilens farge der før motoren kommer på plass. Ellers må jeg også finne ut av servopumpe. M52 motoren har andre slangeinnfestninger enn M20 pumpen, så her må jeg nok få presset noen nye slanger. Foringen i travers, har du mulighet til å forklare hvem av de? De jeg har merket i rødt eller blått på bildet?
sveigis Skrevet August 4, 2022 Skrevet August 4, 2022 50 minutter siden, Morbus skrev: Ja håper det blir bra. Bilen var dynket i fluidfilm, og hele motorrommet var seigt og klinete. Har begynt å skrape det av, avfette og tørke det bort. Så blir det et strøk eller to i bilens farge der før motoren kommer på plass. Ellers må jeg også finne ut av servopumpe. M52 motoren har andre slangeinnfestninger enn M20 pumpen, så her må jeg nok få presset noen nye slanger. Foringen i travers, har du mulighet til å forklare hvem av de? De jeg har merket i rødt eller blått på bildet? De to bakerste altså den du ringet rundt .😊
Morbus Skrevet August 4, 2022 Forfatter Skrevet August 4, 2022 (endret) Satte ring rundt flere der, men da tar jeg en sjekk på de små bakerste. I dag kom noen overganger til bensinrøra jeg har bestilt. Trenger noe som passer inn på hurtigkoblingene til m52. De jeg fikk har riktig patent, men feil dimensjon. 3/8'' Fuel rail quick connect til AN6(trenger 5/16'' i stedet for) Endret August 4, 2022 av Morbus sveigis reagerte på dette 1
Morbus Skrevet August 11, 2022 Forfatter Skrevet August 11, 2022 Har fått unna en del småting siste uka. Oljeretur fra veivhus ventilasjonen går ned i peilepinnen på M52. Peilepinne og bunnpanna jeg bruker er fra M50, så her er det ikke noe retur. Tenkte først å bruke catchtank, men den måtte i såfall vært montert svært lavt. Så løsningen ble å skjære opp peilepinne røret fra M52 og sveise på stussen på røret til M50. Slangen som satt der var helt tett, så er litt bekymret for tilstanden på denne motoren.. Tok ikke sjansen på at sveisingen min ble tett, var veldig tynt metall, og litt vanskelig for ukyndige som meg å få det bra. Ble klint inn med tec7, og lakkert. Har også fått byttet pilotlageret. Trengte et med 12mm innvendig diameter, det som satt der hadde 15mm. Brukte et lite triks med en lang skrue, mutter på innsiden av lageret. Låse mutteren med en skrutrekker, deretter bare stramme skruen, da dyttes lageret ut. Begynner å bli ferdig med lakkeringen også. Blir ikke å ta hele motorrommet, i denne omgang. Bimmerlorris og sveigis reagerte på dette 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå