Hubu Posted September 27, 2021 Posted September 27, 2021 (edited) Linker opp videoen som jeg tror beskriver alt som trenger å bli beskrevet. Dette skjer kun ved cold-start. og forsvinner etter 2-3 sekund. Når jeg starter bilen mens den fortsatt er varm, så hører ikke man dette. Noen sier kjede, men hører ingen ulyder fra kjede under kjøring. Andre sier at dette er helt normal med disse diesel-motorene, noe jeg ikke tror helt på. Motor.mp4 Edited September 27, 2021 by Hubu
Otis Posted September 27, 2021 Posted September 27, 2021 Høres veldig ut som kjede, mener nå jeg. Grunnen er jo at det kommer umiddelbart etter oppstart og forsvinner ganske så fort etter oljetrykket er helt bra. Men jeg kan selvsagt ta feil. ///M-ini95 1
matros72 Posted September 27, 2021 Posted September 27, 2021 Akkurat sånn lyd kom fra min n47 ved oppstart. Der var kjede strekt..
e30 tic Posted September 27, 2021 Posted September 27, 2021 (edited) Dette kommer nok av register kjede, motoren bruker litt tid på å bygge oljetrykk. Anbelaer deg å få det kontrollert. Det er relativt mye billigere å skifte register FØR det smeller Edited September 27, 2021 by e30 tic
Hubu Posted September 27, 2021 Author Posted September 27, 2021 Er vel da best å kjøpe et helt registerkjede-sett, og få byttet ut alt sammen, tipper jeg. Får heller ikke noe motor-forsikring, siden bilen har gått et stykke over 150.000 (229.000) 😅
Nyheim Posted September 27, 2021 Posted September 27, 2021 Lyden som hjemsøker alle N47 eiere, dessverre. Alt håp er ikke ute, det kan være at kun øvre kjedestrammer trenger å skiftes ut. Det er en relativt billig sak å skifte på BMW verksted. Rundt 2.000 kr.
Hubu Posted September 27, 2021 Author Posted September 27, 2021 (edited) 20 minutes ago, Nyheim said: Lyden som hjemsøker alle N47 eiere, dessverre. Alt håp er ikke ute, det kan være at kun øvre kjedestrammer trenger å skiftes ut. Det er en relativt billig sak å skifte på BMW verksted. Rundt 2.000 kr. Dette er jo en N47T, som skulle tydeligvis være en Technical Update, som igjen skulle fikse alle kjede-problema som tidligere eiere av N47 har hatt. Vil tro at dette er naturlig slitasje mtp. at bilen har kjørt 229.000 km, og at dette aldri har blitt byttet før. Bilen har heller ikke hatt noen former for motorhavari i levetiden sin. Heldigvis har jeg en mekaniker att med høgre-armen min, så dette blir nok en helgejobb, så slipper jeg å tenke på dette i fremtiden 😉 Edited September 27, 2021 by Hubu
Mikael-B Posted September 28, 2021 Posted September 28, 2021 (edited) På 229k km med N47 (selv om det er en T) ville jeg byttet hele registeret med kjede, alle strammerne, føringer osv. Det er ikke store kosten for selve delene, så hvis du kan skru selv eller få noen til å hjelpe deg er det ikke så dyre affæren. Edited September 28, 2021 by Mikael-B
Hubu Posted September 28, 2021 Author Posted September 28, 2021 Absolutt. Har tenkt til å bytte det selv. Da er det vel 2 utganger, enten å gå ut med girkassen, eller selve motoren. Hva er fornuftig her?
E.C. Posted September 28, 2021 Posted September 28, 2021 Folk gjør begge deler, men om man ikke har byttet det før så er det kanskje mest oversiktlig å ta ut motor, selv om det nok er mer jobb totalt sett.
Hubu Posted September 28, 2021 Author Posted September 28, 2021 (edited) Var på et BMW-verksted i dag, og hørte med en fyr om hvor problemet kunne ha vært hen. Problemet ligger ikke i kjedet, slik som jeg sa tidligere. Det er nok en ventil som henge løst, og dura ved oppstart. Mulig fix: Eksosventil Edited September 28, 2021 by Hubu
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now