Otis Skrevet Oktober 5, 2021 Share Skrevet Oktober 5, 2021 (endret) Hallo, Jeg har gått til anskaffelse av en ICOM Next, original fra BMW. Problemet mitt er at ISTA+ ikke finner ICOM. Og når ISTA+ har startet opp og jeg har valgt "operations" og skal lese "complete vehicle" så surrer den 5-8 sekunder og viser "connection manager", men det er tomt. Ca 2-4 sekunder etter vinduet popper opp, så forsvinner ICOM fra iToolRadar. Jeg kan heller ikke nå ICOM i nettleser lenger. Lysene på ICOM ser fine ut, og det blinker så fint. For å få kontakt med ICOM, må jeg nappe ut OBD kabel, og startet det på nytt. Men det samme skjer hver gang. Den første gangen jeg startet ICOM opp, så fant ISTA+ den, men klaget over FW oppdatering. Oppdaterte FW herfra; http://blog.obdii365.com/2021/06/07/free-download-bmw-icom-next-firmware-1-44/. Det som er enda rarere er at ICOM fint kan brukes med både ISTA /P, NCS, INPA og WINKFP. Der er det ingen problemer. Er det noen som kan hjelpe meg? Jeg vet det er noen her inne som har ICOM. ________________________________________ Løsningen var å sette PC til DHCP, da ICOM NEXT har innebygd DHCP server i seg. Løsning #2: Om man skal bruke ICOM Next til andre programmer, slik som NCS, INPA, Winkfp, så endrer man bare til remote i EDIABAS konfigurator og setter aktuell IP til ICOM i ediabas.ini. Har man startet ISTA+ og brukt ICOM der, så er det 192.168.xxx.xxx IP. Har man bare startet opp ICOM uten å bruke ISTA+, så er det nok 169.254.xxx.xxx. For å se rett IP på ICOM bruker man iToolRadar. Der må man også bruke "reserve" FØR man skal bruke ICOM i et annet program enn ISTA+ og ISTA /P Endret Oktober 8, 2021 av Otis La til løsning Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Oktober 5, 2021 Share Skrevet Oktober 5, 2021 Jeg har ICOM som fungerer i ISTA+ som fungerte ut av boksen. Jeg har ikke satt den opp eller testet i INPA og de andre EDIABAS-baserte programmene fordi man måtte kjøre iToolRadar der du skulle reservere ICOM-en. Hvis du skulle bruke den i ISTA+ igjen så måtte den avreserveres/unlockes, så du har kanskje problem med noe der? Fordi jeg ser for meg at iToolRadar kjører gjennom noe emuleringsopplegg som bare lager krøll om du kobler til med ISTA+, som like så godt kan prate med ICOM direkte. Min nettverksadapter er satt til å bruke 169.254.1.1. som fast adresse på IPv4 med 255.255.0.0 som subnet mask. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
540is Skrevet Oktober 5, 2021 Share Skrevet Oktober 5, 2021 Jeg bruker original ICOM Next men det er ilag med offisiel ISTA,(ISTAOSS_4.31.32.24275) der heter nyeste firmware BMW_ISPI_ICOM-Next-FW_03-15-06 , en fil på 237MB Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Oktober 5, 2021 Forfatter Share Skrevet Oktober 5, 2021 17 minutter siden, E.C. skrev: Jeg har ICOM som fungerer i ISTA+ som fungerte ut av boksen. Jeg har ikke satt den opp eller testet i INPA og de andre EDIABAS-baserte programmene fordi man måtte kjøre iToolRadar der du skulle reservere ICOM-en. Hvis du skulle bruke den i ISTA+ igjen så måtte den avreserveres/unlockes, så du har kanskje problem med noe der? Fordi jeg ser for meg at iToolRadar kjører gjennom noe emuleringsopplegg som bare lager krøll om du kobler til med ISTA+, som like så godt kan prate med ICOM direkte. Min nettverksadapter er satt til å bruke 169.254.1.1. som fast adresse på IPv4 med 255.255.0.0 som subnet mask. iToolRadar gjør egentlig ingenting annet enn å "låse" ICOM til det programmet som jeg starter, og har trykt på "reserve". Og ICOM står som "free" når jeg finner den i iToolRadar, så det skal ikke ha noe å si. Jeg bare bruker iToolRadar til å se at ICOM er oppe å kjører. ICOM er koblet direkte i PC med samme IP som deg. Jeg bruker ISTA+ 4.31.1 14 minutter siden, 540is skrev: Jeg bruker original ICOM Next men det er ilag med offisiel ISTA,(ISTAOSS_4.31.32.24275) der heter nyeste firmware BMW_ISPI_ICOM-Next-FW_03-15-06 , en fil på 237MB Hmm. Det var en ganske stor FW fil, kontra den som jeg linket til. Ca 10 ganger så stor. Hmm. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind L. Skrevet Oktober 5, 2021 Share Skrevet Oktober 5, 2021 (endret) Har du prøvd å trykke inn IP adressen til ICOM. Hva skjer da? FW_03-15-06 er på 237mb. Den filen jeg har er i alle fall det. Er ICOM satt opp til ISPI-Next og DHCP? Hvis den er det så skal den komme opp automatisk. Trenger den firmware oppdatering så skal det stå istedenfor "FREE" der du velger ICOM i ISTA. Icom ip i nettleser etterfulgt av :58000 Endret Oktober 5, 2021 av Øyvind L. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Oktober 5, 2021 Share Skrevet Oktober 5, 2021 Jeg har 4.24 og i min "pakke" så kom det et image for update til 03-15-03 som er på 13 MB (komprimert). Det kan hende at nyere ISTA krever nyere versjon av FW og at den da er såpass stor. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind L. Skrevet Oktober 5, 2021 Share Skrevet Oktober 5, 2021 (endret) 22 minutter siden, E.C. skrev: Jeg har 4.24 og i min "pakke" så kom det et image for update til 03-15-03 som er på 13 MB (komprimert). Det kan hende at nyere ISTA krever nyere versjon av FW og at den da er såpass stor. BMW_ISPI_ICOM-Next-FW_03-15-03 hos meg er på 235mb... 🤷♂️ Har ei fil som heter ICOM-Image-03-15-04_unprotected. Den er på 27 mb. Endret Oktober 5, 2021 av Øyvind L. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Oktober 5, 2021 Share Skrevet Oktober 5, 2021 Da er det nok der det ligger, jeg har ikke testet mine ettersom det ikke har vært behov, men er ikke det to måter å oppdatere på? Fra ISTA og fra en loader? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Oktober 5, 2021 Forfatter Share Skrevet Oktober 5, 2021 24 minutter siden, Øyvind L. skrev: Har du prøvd å trykke inn IP adressen til ICOM. Hva skjer da? FW_03-15-06 er på 237mb. Den filen jeg har er i alle fall det. Er ICOM satt opp til ISPI-Next og DHCP? Hvis den er det så skal den komme opp automatisk. Trenger den firmware oppdatering så skal det stå istedenfor "FREE" der du velger ICOM i ISTA. Icom ip i nettleser etterfulgt av :58000 Jeg kan fint gå til IP:60080 og se på innstillingene til ICOM og gjøre det jeg vil med den, det var jo sånn jeg oppdaterte FW. ICOM viste seg i ISTA+ en gang, FØR jeg oppdaterte FW. 2 minutter siden, Øyvind L. skrev: BMW_ISPI_ICOM-Next-FW_03-15-03 hos meg er på 235mb... 🤷♂️ Har ei fil som heter ICOM-Image-03-15-04_unprotected. Den er på 27 mb. Spørs om jeg bør få tak i en slik FW da? 12 minutter siden, E.C. skrev: Jeg har 4.24 og i min "pakke" så kom det et image for update til 03-15-03 som er på 13 MB (komprimert). Det kan hende at nyere ISTA krever nyere versjon av FW og at den da er såpass stor. Kanskje jeg kan prøve den da? 1 minutt siden, E.C. skrev: Da er det nok der det ligger, jeg har ikke testet mine ettersom det ikke har vært behov, men er ikke det to måter å oppdatere på? Fra ISTA og fra en loader? Jeg trodde bare man kunne oppdatere FW fra IP:60080 og trykke seg inn der. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind L. Skrevet Oktober 5, 2021 Share Skrevet Oktober 5, 2021 1 minutt siden, Otis skrev: Jeg kan fint gå til IP:60080 og se på innstillingene til ICOM og gjøre det jeg vil med den, det var jo sånn jeg oppdaterte FW. ICOM viste seg i ISTA+ en gang, FØR jeg oppdaterte FW. Spørs om jeg bør få tak i en slik FW da? Kanskje jeg kan prøve den da? Jeg trodde bare man kunne oppdatere FW fra IP:60080 og trykke seg inn der. Og du er sikker på at den har blitt oppdatert til siste FW også? I utganskpunktet så dobbeltklikker du bare på FW filen. Så installerer den seg ISTA. Så åpner du ISTA oppdatere ICOM derfra. Så trykke du på denne knappen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind L. Skrevet Oktober 5, 2021 Share Skrevet Oktober 5, 2021 Slik er menyen hvor du justere instillinger. IP etterfulgt av :58000 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Oktober 5, 2021 Forfatter Share Skrevet Oktober 5, 2021 Veeel. Jeg kunne jo aldri koble den til ISTA+, første gangen så sa ISTA+ "firmware" på ICOM og da kunne jeg ikke gjøre noe. Jeg oppdaterte FW på ICOM via IP:60080. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind L. Skrevet Oktober 5, 2021 Share Skrevet Oktober 5, 2021 3 minutter siden, Otis skrev: Veeel. Jeg kunne jo aldri koble den til ISTA+, første gangen så sa ISTA+ "firmware" på ICOM og da kunne jeg ikke gjøre noe. Jeg oppdaterte FW på ICOM via IP:60080. De gangene jeg har satt på ICOM Next så virker den med en gang på kabel mot ISTA+. Så lenge den står som "FREE" i Connection Manager. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Oktober 5, 2021 Share Skrevet Oktober 5, 2021 Det var det jeg tenkte på: hvis den sier "firmware" så skal du kunne oppdatere fra ISTA slik som Øyvind sier, alternativet er å oppdatere fra nettleseren ved å gå inn via IP. Den ene firmwarefilen som er stor er egen installer som fikser hele biffen når du klikker på den, mens de små filene er de du bruker via nettleseren din. Jeg regner med at noen bruker ICOM på PC-er med kun EDIABAS-software og derfor har noen laget et opplegg for å oppdatere via nettleser. Kan ikke se for meg at det er slik det gjøres hos BMW. Øyvind L. reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Oktober 5, 2021 Forfatter Share Skrevet Oktober 5, 2021 Ja, jeg forstår alt dette, men jeg kan jo ikke se ICOM i connection manager. Dog så fungerer det superfint i ISTA /P. Har dere en link eller noe til deres versjon av ISTA da? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå