Gå til innhold

E.C.'s garasjetråd - E91: polert, vokset og fotografert + varme i ratt

E.C.
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en "ny" fra en annen høgger. Begrenset hvor mange slike med rattvarme + bakvisker man har på bruktmarkedet (ønsket komplett med slepering). Denne var fra en E84, men er lik den fra E91 LCI.

Jeg forespurte om det kunne stilles garanti på at delen fungerer ved mottak og da høggeren begynte å spørre om jeg har sjekket mot reg.nr så sa jeg det som det var at dette var til ettermontering. Da fikk pipa en annen lyd og det var i hvert fall ikke garanti på noe sånt. Jeg presiserte at jeg ikke etterspurte garanti på at den passer min bil, men at den fungerer ved mottak, men her var det bare "nei" i andre enden. Er visst mange folk som kjøper feil del eller ikke greier å slette feilkoder og kode til bilen som klager etterpå. Så uansett hvor kunnskapsrik du skulle være som privatperson er det bare et verksted som kan vurdere at delen ikke fungerer 🙃

Har ikke resatt styrevinkelsensor enda eller testet alle spakene på SZL-en, men det tror jeg skal funke. Lurer på om man kanskje greier å flytte over kun slepering på gammel SZL også, om man må.

Jeg sjekket litt mer i TIS og som mistenkt så er det ingen prosessering av signal på airbag (går rett gjennom slepering), det samme virker å være med rattvarme, så på den forrige var sleperingen garantert ødelagt. Så jeg skal se om det er noe mulighet for å få sendt den i retur eller få igjen noe penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, E.C. said:

Jeg kjøpte en "ny" fra en annen høgger. Begrenset hvor mange slike med rattvarme + bakvisker man har på bruktmarkedet (ønsket komplett med slepering). Denne var fra en E84, men er lik den fra E91 LCI.

Jeg forespurte om det kunne stilles garanti på at delen fungerer ved mottak og da høggeren begynte å spørre om jeg har sjekket mot reg.nr så sa jeg det som det var at dette var til ettermontering. Da fikk pipa en annen lyd og det var i hvert fall ikke garanti på noe sånt. Jeg presiserte at jeg ikke etterspurte garanti på at den passer min bil, men at den fungerer ved mottak, men her var det bare "nei" i andre enden. Er visst mange folk som kjøper feil del eller ikke greier å slette feilkoder og kode til bilen som klager etterpå. Så uansett hvor kunnskapsrik du skulle være som privatperson er det bare et verksted som kan vurdere at delen ikke fungerer 🙃

Har ikke resatt styrevinkelsensor enda eller testet alle spakene på SZL-en, men det tror jeg skal funke. Lurer på om man kanskje greier å flytte over kun slepering på gammel SZL også, om man må.

Jeg sjekket litt mer i TIS og som mistenkt så er det ingen prosessering av signal på airbag (går rett gjennom slepering), det samme virker å være med rattvarme, så på den forrige var sleperingen garantert ødelagt. Så jeg skal se om det er noe mulighet for å få sendt den i retur eller få igjen noe penger.

Ja riktig, noen av ledninger kan du måle med kontinuitet på multimeter utenfra. Husker ikke hvilken men da er sleperingen ikke mer enn en fleksibel ledning.  Når du åpner opp bør du ha kontinuitet i begge ender. 

Dykket opp de bildene fra den ødelagte sleperingen her. 

Er forøvrig F80 SZL det er snakk om her. Symptomene var lik; ingen rattvarme og airbag feil.

4bf8964c-5a14-4368-a18d-7d667493ffab.thumb.jpeg.7c9c205c54bea59f0f28d04e9fd76656.jpeg

73fd7cd2-6243-4873-a73c-7742d08d5c22.thumb.jpeg.3beb559f60e9d70943d6ba5991eeae89.jpeg

Noen høggern er  forresten grei, noen er frekke / ubehjelpelige. Ut av prinsipp handler jeg ikke lenger hos Østfold  Bildemontering. 

Samt de(generelt igjen) skriver feil delenummer på finndel.no. Nå kikker jeg på FLE2 modulen og de skriver alt under sammen delenummer men HWEL er annerledes. Altså de blander adaptive / non-adaptive… Og så tørr de å påstå at det er ikke garanti om du bestiller feil. 

Eller at delenummer ender på …35 og skriver i bekskrivelse høyre men i ETK står …35 oppført som venstre og …36 som høyre. Som er riktig etter hva jeg lærte av deg ;) 

Med andre ord; Jeg synes det er på trinet at de er så harde og gjør like mye feil selv. 

Endret av mr.pingu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der du, tipper det er samme type brudd i den jeg kjøpte. Jeg målte alle pins til varme for kontinuitet da jeg kjøpte den første (ville teste med strømforsyning i benk først) og alle var "åpen krets". Feilen på bildet ditt vil i så fall forklare hvorfor ting ikke virket.

Mye rart hos høggere ja. Noen er veldig greie og andre ikke. En av de senere ville ikke klippe noe i ledningsnettet på bilsiden (jeg skulle ha kontakter til delene jeg kjøpte). Litt usikker på hva de skal spare det til. Mulig han ikke koblet sammen at jeg i praksis er en kunde som står med penga klare og vil kjøpe ledningsnett og at jeg er kjempegrei og kan leve med avkutt og ikke komplett del. 

Delenr. er ofte feil, heldigvis er de pålagt (?) å oppgi VIN, og det er til mye større hjelp. Da kan man selv sjekke delekatalog og VIN-dekoder i stedet for å spørre om ting de ikke kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutes ago, E.C. said:

Se der du, tipper det er samme type brudd i den jeg kjøpte. Jeg målte alle pins til varme for kontinuitet da jeg kjøpte den første (ville teste med strømforsyning i benk først) og alle var "åpen krets". Feilen på bildet ditt vil i så fall forklare hvorfor ting ikke virket.

Mye rart hos høggere ja. Noen er veldig greie og andre ikke. En av de senere ville ikke klippe noe i ledningsnettet på bilsiden (jeg skulle ha kontakter til delene jeg kjøpte). Litt usikker på hva de skal spare det til. Mulig han ikke koblet sammen at jeg i praksis er en kunde som står med penga klare og vil kjøpe ledningsnett og at jeg er kjempegrei og kan leve med avkutt og ikke komplett del. 

Delenr. er ofte feil, heldigvis er de pålagt (?) å oppgi VIN, og det er til mye større hjelp. Da kan man selv sjekke delekatalog og VIN-dekoder i stedet for å spørre om ting de ikke kan.

Ja noen av de må ha lukket krets men som du ser også på min bilde går ikke alle pins rett til selve sleperingen. Hvertfall på en av de er det en eller annet relé / chip som styrer varme av og på. Min var helt tydelig men det så man ikke ut fra. Etter åpningen var det ikke vanskelig å finne feilen 😉

Det er min erfaring og :) Så har en liste med go to høggerne nå og de begynner gjenkjenne navnet mitt og tror jeg 😂

Tror ikke de er lovpålagt å ha VINnr. Delebil.no som er attraco sin egen nettside er det ikke altid oppgitt men jeg tror finndel.no påkrever det når de skal legge ut der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir ofte håpløst uten VIN. I alle fall på finn: "Selger deler fra E60. Komplett delebil. Har alt av deler, bare spør". Så er det sladdet reg.nr., ingen VIN, ingen fargekode, ingen årsmodell, ingen motorkode og ingen utstyrsliste. Perfect 👌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...