Gå til innhold

Ladekontakt sitter fast!!


Ove67
 Share

Anbefalte innlegg

Så skjedde det igjen. Da jeg skulle kjøre avgårde igår, 1. juledag, ville ikke bilen slippe ladekontakten. Bilen er en 7'er hybrid (740e) Dette skjedde også for nøyaktig ett år siden. Måtte da kontakte Falken. Fordi bilen ikke kan settes i fri med ladekontakt i, måtte de bruke "garasjeredder": tauet bilen ut av garasjen på stive hjul. Ladekontakt ble skiftet av Bavaria på garanti.

Men så skjer det altså igjen nå. Det virker som kulde har betydning. Da det skjedde i fjor, var det akkurat da minusgradene var kommet (tror det var 8-10 minus den gangen). I går var det minus 4. Så idag prøvde jeg å varme kontakten med hårføner. Og ja, etter litt oppvarming og låsing og opplåsing av bilen noen ganger, løsnet den.

Skjørt system BMW har laget her tydeligvis. Flere som har erfart lignende?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men det er ikke bare BMW. Det er egentlig alle elbiler. Det er fordi det har vært varmt(eller nok til at vann ikke går over i fast form) og så blir det kaldt. Det er viktig å påse at det ikke kommer fukt i og ved ladekontakten. Var i starten av desember og fønet opp en kompis sin helt nye Peugeot elbil og en kjenning med nyeste RAV4 phev slet også med det samme da det var -15 her. Så ja, det går igjen hos alle merker. Man kan spørre hvorfor det ikke ligger varmetråder rundt der eller noe som går mens ladekabelen er i.

Då får slike cover til å ha ute, vet ikke om det hjelper, men :) 

A666233D-5ACD-4104-9A45-B57753C028CE.thumb.jpeg.c0470ff97ff2b4d542ec3ee2fdb8220e.jpeg

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg passer alltid på at ladekabelen er skikkelig i, slik at låsehaken ikke står i spenn, og når jeg veit at det har vært væromslag eller nedbør så forvarmer jeg bilen i god tid før avreise. Forvarmingen trekker strøm fra laderen og kabel/stikk får dermed en liten lunk av det.

Har riktignok aldri hatt problem på X5'en, bare e-golfen. På sistnevnte er ladeluken plassert på bakskjermen og den står derfor litt på skrå. Der fyller det seg fort med snø.

Endret av K-E
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det slik på julaften med X3 hybrid, regnet med det var fordi den hadde vært i børsteløs maskin dagen før, altså høyt vanntrykk vinkelrett på ladeporten, og at det for første gang var minusgrader i garasjen etter at vi fikk hybridene. Låste opp og igjen to ganger så løsnet kabelen.

Hadde ett tilfelle med E61 der tanklokket var frosset fast, måtte bruke bærepose med varmtvann. Lurer på om en runde med silikonstift/spray på bevegelige deler (E61) og på støpselet (X3) etter vask på vinterstid hadde forhindret problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringte Bavaria om denne saken nå. Har fått time for utskifting av ladekontakt IGJEN. De tror visst det hjelper.....

Virker som jeg er spesielt uheldig. Ingen andre jeg kjenner har slike problemer. Eller er BMW spesielt dårlig her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Ove67 skrev:

Ringte Bavaria om denne saken nå. Har fått time for utskifting av ladekontakt IGJEN. De tror visst det hjelper.....

Virker som jeg er spesielt uheldig. Ingen andre jeg kjenner har slike problemer. Eller er BMW spesielt dårlig her?

Leser du første kommentaren på tråden her, så ser du at dette gjelder dessverre flere. Mulig BMW har kommet med en oppdatert del. Ikke uvanlig at det kan bli gjort designendringer hvis kontruskjonen på X del er dårlig, og denne blir byttet gjentatte ganger under garantiperioden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...