Gå til innhold

Verktøy for skifte av traversforing på BMW E61


iittala
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg skulle bytte traversforinger på min BMW E61 og startet med friskt mot og et verktøysett fra Biltema. Link til 19-1416

Det gikk jo ikke for foringene har en utvendig diameter på 77 mm og den største hylsa i settet har en innvendig diameter på 72 mm. Dermed var det bare å skru opp bakstillingen igjen og lete etter alternative verktøy. 

Koed har et verktøy for akkurat denne jobben men når jeg har byttet foringene regner jeg med de varer lengre enn jeg beholder bilen. Link til HCBA1795. Derfor sitter det langt inne å kjøpe akkurat dette settet. 

Gasolin har to sett med foringsverktøy til BMW, dette og dette, men det er svært sparsomt med informasjon om dem hos Gasolin. Jeg sendte derfor Gasoiln en mail, men de hadde ikke mer informasjon enn det som finnes på nett. Så da var jeg like langt, jeg vet ikke om disse kan brukes til å bytte mine traversforinger. 

 

Så spørsmålet mitt er, er det noen som har byttet traversforinger på sin E60/E61? Hvilket verktøy benyttet du da i tilfelle? Hvis noen har settet fra Koed i Oslo-området kan jeg godt betale noen kroner for leie av det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at du spør etter verktøy for e61,en e39 er vel ganske likt?

Der brukte jeg raskeste gjengestag fra Biltema og en god del firkant skiver. Samt godt med smøring på gjengene. Det gikk tålelig greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må ha mothold på den ene siden ja. Husker ikke nøyaktig hva dom ble brukt, mulig det ble et eksosrør fra Biltema, tror jeg. De selger jo passende stykker.

For å sette foringen inn igjen, så ble de lubrikert med smøremiddel. Og jeg bare satte vekten av bilen på den foringen som ble jobbet med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har jeg tittet på, og i likhet med settene fra Gasolin oppgis ingen mål på hylser o.a. Settet er også veldig likt det første settet jeg linket til fra Gasolin. Har du brukt akkurat dette settet selv til denne jobben? 

Jeg fant nemlig et sett som liknet hos aliexpress link

De oppgir største hylse med indre diameter på 70 mm, og hvis ebay-settet er det samme vil det ikke fungere da foringen er 77 mm utvendig. Men som med mange av disse settene fra Kina er det vanskelig å vite hvilke som er identiske og hvilke som bare likner 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Ser at jeg lander på settet fra Koed, da vet jeg at jobben blir enklest mulig verktøyet kan eventuelt leies det ut i etterkant. 

Men det er 8 gummiskiver over og under de fire foringene som har en kilopris som er nær latterlig. 3 og 4 på bildet her koster hhv 481,25 og 431,25 for stykket hos Koed, og det er totalt åtte foringer. Jeg trenger ikke bytte alle, men noen av de er utslitt pga utslitte traversforinger (?). Gummiskivene har jeg kun funnet originalt, stemmer det med andres erfaringer også? 


Stoppskive front har delenummer 33316765404 (3) og stoppskive bak øvre har delenummer 33316765409 (4). 

320564.jpg?Category=1&Name=320564&Width=972&Height=0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hei, hvordan gikk dette?

Jeg skal få overhalt differensialen på min 545i E61, og jeg lurer på å senke hele bakstillinga å bytte traversforinger samtidig. 

Et alternativ er å bruke powerflex sine inserts i kombinasjon med de gamle foringene, sparer en del arbeid og funker sikkert godt nok dersom foringene ikke er helt utslitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderer også disse, men i kombinasjon med nye foringer. Det er kun pga prisen på de originale gummiskivene. 

https://www.schmiedmann.no/no/bmw-E61/1946732-nytt?produkt=PFR5-723

https://www.schmiedmann.no/no/bmw-E61/1946734-nytt?produkt=PFR5-721

Men kjenner jeg meg selv rett ender jeg med å bestille noen originale gummiskiver til tross for prisen, er ikke så glad i powerflex på bruksbilene mine. 

En mulig oppgradering med originale deler er foringer fra M5, men de har jeg ikke funnet på ettermarkedet, kun fra BMW, så prisen på de er deretter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Oppdatering fra traversforingsbytte, for de som er interessert. 

Kjøpte dette verktøyet fra Koed for å bytte foringene. Kjøpte også to av hver av de originale gummiskivene, men byttet bare ei, resten gikk i retur. 

Forholdsvis OK jobb, men verktøyet fra Koed har en designfeil. Det er ikke mulig/svært vanskelig å montere foringer igjen med verktøyet. Ikke fordi det er noe galt med det, men bolten som følger med er en bolt, ikke et gjengestag og dermed kommer bolten for langt opp og stopper i karosseriet lenge før foringen er på plass. Det løste jeg greit med et gjengestag fra Biltema-settet i første post, men litt kjedelig å oppdage hvis foringene er ute og man ikke har gjengestag tilgjengelig. 

Skiftet foringene på to biler, min 530xd og mors 520d. Min er kjørt 250 000 km og to av foringene satt ganske godt fast på denne. Det gjorde det litt utfordrende å få skiven til å ligge korrekt på foringen når jeg strammet bolten fordi skiven trakk seg av foringen og ut på aluminiumen i traversen. Måtte ha ganske mange forsøk på to av foringene. Mulig bolten ble trekt litt skjev i prosessen. 

Opplever bilen mer stabil i hekken, men mangler fortsatt firehjulskontroll så rattet står ikke der det skal lengre. 

For lang bolt. Turte ikke senke traversen tilsvarende resten av foringen og hadde gjengestag tilgjengelig. 

PXL_20220414_144706028.thumb.jpg.4fa53c2c6b336e977987222c275f1eb2.jpgPXL_20220414_144659357.thumb.jpg.e7a750d8d4231b1fab526acfacfa7d35.jpg

Her har foringen startet ferden ut av traversen og skiven er korrekt plassert. Tok dessverre ikke bilder når skiven trakk seg av foringen.

PXL_20220418_075453616.thumb.jpg.2a254df62ab376db5a885d17686f06d6.jpg

PXL_20220418_075458945.jpg

Endret av iittala
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...