berntolini Skrevet Mars 16, 2022 Share Skrevet Mars 16, 2022 (endret) Har noen her erfaring med at nedre bolt er voldsomt tung å skru inn? Er litt usikker på om jeg har "cross threaded" (truffet skjevt på gjengene), eller om det bare er hinsides tungt å skru inn bolten. Gjelder altså nedre bolt som skrues inn i upright. Endret Mars 16, 2022 av berntolini Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Mars 16, 2022 Share Skrevet Mars 16, 2022 Bytta du demper/fjær? Jeg slet med noe tilsvarende da jeg ikke hadde riktig orientering på dempertoppen mot fjær/demper på e39. Da ble det noen grader feil og umulig å få inn bolten. (Har ikke sjekket om F10 har samme innfestning i bunn). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
berntolini Skrevet Mars 17, 2022 Forfatter Share Skrevet Mars 17, 2022 Byttet begge deler. Det kan nok være jeg har stilt tårnlageret bittelitt skjevt ja. Og har muligens tatt i mer enn jeg burde mens det har stått skjevt. I etterpåklokskapens ånd, skulle jeg selvfølgelig ha sjekket hvordan det gikk å skru inn bolten uten å montere demperen før jeg satt den på.. Skal prøve meg på å løfte andre siden idag, for å sammenligne hvor tung bolten er der før jeg gjør noe mer på den første siden. Usikker på om jeg kan gjenge opp igjen upright uten å svekke den betydelig hvis det skulle vise seg at jeg har crossthread'a. Skal prøve å knipse noen bilder om jeg ikke får løst problemet idag. Takk for svar! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Mars 17, 2022 Share Skrevet Mars 17, 2022 Her er tråden min fra den gang: berntolini reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
berntolini Skrevet Mars 18, 2022 Forfatter Share Skrevet Mars 18, 2022 (endret) Endte i ødelagte gjenger.. (rød ring viser gjenger jeg har ødelagt.. 🥲) Noen som vet hva jeg bør søke på for å spore opp en slik del - Har funnet bildet ved å søke etter "spindel bmw f10"? (ikke min del på bildet altså) Tar gjerne innspill på alternative løsninger her.. Har vurdert gjengetapp med nye "inserts" ..erfaringer med dette? Blir det sterkt nok? Må jeg ta ut spindelen for å få det bent nok? Er det best å bare kjøpe ny del? Må vel ta hjulstillingen om jeg bytter hele spindelen også? Endret Mars 18, 2022 av berntolini Pekka reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Mars 18, 2022 Share Skrevet Mars 18, 2022 En brukt del hos f.eks Koed og hjulstillingskontroll til slutt tenker jeg. berntolini reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
berntolini Skrevet Mars 18, 2022 Forfatter Share Skrevet Mars 18, 2022 Da har jeg kjøpt del fra lokal hugger. 1375,- med hjullager. Kom fra bil som har gått 82k før kondemnering, min har gått 89k.. trenger vel ikke hive over mitt lager da? Sliter litt med å finne en oversikt over moment på de forskjellige boltene i bakstillingen bare... 🙃 Er jeg bare dårlig til å søke? Regner med jeg bare trenger å flytte over bremseskiven før denne er good to go.. Pekka reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Mars 18, 2022 Share Skrevet Mars 18, 2022 Du greier ikke å demontere lager slik at den er gjenbrukbar, de går i stykker ved demontering. Hvis du har tilgang til newTIS så finner du det der. berntolini reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
berntolini Skrevet Mars 19, 2022 Forfatter Share Skrevet Mars 19, 2022 Tips til å løsne mutter på bærebru? Bruker T40 torx på bolt, men nå er mutter så fast at jeg bare knekker bits når jeg tar i på mutter.. har også prøvd å varme mutter uten hell. 🥲 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Mars 19, 2022 Share Skrevet Mars 19, 2022 Rense gjengene og bruke penetrerende olje, samtidig som man tar det litt fram og tilbake? Kan kløyve mutteren om det er utenfor den delen av bolten som faktisk holder den på plass, da gjør det ikke så mye om du skader gjengene der litt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
berntolini Skrevet Mars 19, 2022 Forfatter Share Skrevet Mars 19, 2022 2 minutes ago, E.C. said: Rense gjengene og bruke penetrerende olje, samtidig som man tar det litt fram og tilbake? Kan kløyve mutteren om det er utenfor den delen av bolten som faktisk holder den på plass, da gjør det ikke så mye om du skader gjengene der litt. Lurer på å kløyve mutter. Må vel på bavaria på mandag for å skaffe ny mutter uansett. Har 6mm av mutteren av bolten, så forhåpentligvis klarer jeg å redde armen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Mars 19, 2022 Share Skrevet Mars 19, 2022 Jepp, litt kjedelig å bytte arm og alt det andre når det begynner å balle på seg. berntolini reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hsd Skrevet Mars 19, 2022 Share Skrevet Mars 19, 2022 (endret) er ikke det råd å redde gjengene da? har du en spiss tapp så går det nok helt fint om du bøyer dempern til side eller demonterer midlertidig. Er jo skjærkrefter som prøver å ta bolten her, om du har 2-3 gjenger i enden som ikke er 100% så går det helt fint. Dersom mutter går seg fast på enden, så må du skru den på igjen og file enden. Er sikkert vert slått på enden tidligere mtp demontering av bærekule. Til mer du bryter på dette til fastere blir det. Husk det skal på igjen. Endret Mars 19, 2022 av hsd berntolini reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kvasi Skrevet Mars 19, 2022 Share Skrevet Mars 19, 2022 Gjør ren synlige gjenger innenfor mutteren på bildet med stålbørst, spray på fludium og skru inn igjen. Gjenta så rengjøring på utsiden og begynn på nytt. Helst med muttertrekker før kula slipper i konen. berntolini reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå