Gå til innhold

M52B25TU ulyder (løst)


Vegard_
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!  Motor har gått 250k km. 

 

Ulyd 1: Høy plystrelyd ved pådrag, og når motor står på tomgang kan den plystre når den justerer opp rpm. Hører ikke lyden inne i bilen med alt lukket.

Har hørt at det kan være inntak-belger, men har byttet begge og sjekket med bremserens etter MAF for å se om det er utett, fant ingenting.  Har byttet mellom OEM luftboks og åpent K&N warm air intake uten forskjell. 

 

Ulyd 2: Raklelyder etter at jeg løfter gasspedalen på rusing av motor. Ca 0,5 sekund med rakling hvis jeg går opp til 2500 rpm.

Har byttet nedre register strammer, men hvordan kan jeg utelukke eventuell vanos, øvre strammer, strekt kjede eller slitte skinner? Vil jo helst være sikker på hva det er før jeg begynner på en så stor jobb. Jeg vet ikke sikkert om det har noe med fronten av motoren i det hele tatt heller. Alt det her er jo vedlikehold som man burde gjøre uansett, men kostbart!

 

Tusen takk for eventuelle tips og alt av hjelp.

Endret av Vegard_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Otis said:

1. Høres ut som tett veivhusventilasjon. Hva skjer om du tar av oljepåfyllingslokket? Vakuum eller trykk der?

Der er det vakuum, trekker til seg hånda hvis jeg legger den over. Lokket er tørt også. veivhusventilasjon skal være nylig byttet før jeg kjøpte, i følge selger. Har ikke fått kvittering på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjennest nesten litt ut som en støvsuger på aller svakeste modus med full pose, tar lite for å løsne hånda igjen, man kjenner at det trekkes inn.

Jeg er veldig dårlig til å forklare bra, skal laste opp video i morgen.

Endret av Vegard_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan jeg vel utelukke veivhusventilasjon.

Får ikke fram lyden på mobil video i hvertfall, men på 2000rpm i oppoverbakke med pedalen langt nok ned for å holde farta kommer lyden. Kommer svakt fram på flat mark også. 

Den raklelyden er vanskelig å få fram jevnlig, har hørt den mest med lunken motor og sjeldent når den er kald eller driftstemperatur.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Vegard_ changed the title to M52B25TU ulyder (nå med video)

Ulyd 1, noen kom med forslag til at det kunne være lekkasje i en slange mellom inntak og veivhusventilasjon, da bestiller jeg nye slanger og prøver det.

Ok så for ulyd 2 så jeg har kommet fram til to mulige ting, register kjede og/eller vanos. Men raklelyden kommer bare når jeg er i lav rpm, ikke på tomgang. Vanos? Jeg sjekka nedre strammeren som jeg satt inn for noen måneder siden, fri gange på stempel og jeg regner med at fjær er ok.

Høres alt reelt ut eller er jeg helt borti natta?

Endret av Vegard_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

@Otishadde rett (eller delvis?), byttet veivhusventilasjon og nå er plystrelyden borte. Den "gode" insugsbelgen hadde rifter på tuben inn mot idle air valve, byttet den igjen. Regner med at begge hadde noe å si, men slangene til PCV'n var veldig lett knekkelig og sprø

Bare raklelyden igjen og jeg oppdaterer når jeg har tatt vanos rebuild om det hjalp eller ikke.

Ser forresten nå at jeg kanskje la ut tråden i feil kategori 🤔

Endret av Vegard_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Rettelse: 

Plystrelyden ved tomgang er borte, men ved svakt pådrag/holder farta tempo hyler den fortsatt, men ikke like mye. Jeg sjekka med en slik vakuum røykmaskin tester og fant ingenting. Er det bedre steder jeg burde blåse inn røyk enn innsuget?

DnNkjzW.jpg

FBFnl43.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør nok blåse i innsuget, men se om du får tak i en sånn oppblåsbar sak som fyller hele luftrører der slangen med røyk går inn. Da får du det helt tett og skal kunne bygge opp litt trykk, noe som bør resultere i at det er lettere å se ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, E.C. said:

Bør nok blåse i innsuget, men se om du får tak i en sånn oppblåsbar sak som fyller hele luftrører der slangen med røyk går inn. Da får du det helt tett og skal kunne bygge opp litt trykk, noe som bør resultere i at det er lettere å se ting.

Takk for tips, da skal jeg bestille en plugg og prøve igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Vegard_ changed the title to M52B25TU ulyder (løst)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...