Gå til innhold

For lite olje trykk, Torque Redused. B47


Arild34
 Share

Anbefalte innlegg

Det gjelder en 2.0D B47 som mister olje trykk etter du slipper gassen etter at du har dratt på litt. Dette forekommer i 80km/t++ ikke under

Feilkoder:

2B7800 Oil presure control valve: Mecanical Fault, Oil Presure Too Low

2BE800 Oil-presure control: oil Presure too Low. Torque Redused

 

Bilder lagt ved. Får da "drivetrain malfunktion" Det skjer da etter jeg har sluppet gassen. 

Trenger tips/hjelp hva jeg kan gjøre. 

image.thumb.png.063ee41de593f9ab457f825ae7e3d47b.pngimage.thumb.png.28c7ffcb7445ca1c34f375ab683e6203.png

 

Endret av Arild34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Otis said:

Ja, det er jo kjipt. Fant du årsaken?

Nei. Leter derfor etter tips på hva det kan være. Har prøvd å bytte olje trykk sensor men den sitter så langt bak og kronglete at jeg ikke får det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å lese ut med ISTA for å se om det kommer noe testplan? Det er et litt avansert system med oljesmøring på disse, både en pumpe som leverer variabel menge, samt variabel trykk - avhengig av last. Hvis du har newTIS kan du lese litt her.

Hvis du tar et oljeskift ta og inspiser at alle o-ringene i oljefilterhuset er ok. Hadde også sjekket at det er riktig olje med riktig viskositet og om mulig med boroskop via bunnplugg-hull at oljepickup er ok. Videre er det mest naturlige å mistenke trykkregulatoren. Sensoren ser i alle fall ut til å fungere ok, basert på hva du fikk grafet, men oljetrykket ser ut til å være lavere enn "nominal-value" og dippen du får ser ikke helt sunn ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
On 7/9/2022 at 9:31 PM, E.C. said:

Har du prøvd å lese ut med ISTA for å se om det kommer noe testplan? Det er et litt avansert system med oljesmøring på disse, både en pumpe som leverer variabel menge, samt variabel trykk - avhengig av last. Hvis du har newTIS kan du lese litt her.

Hvis du tar et oljeskift ta og inspiser at alle o-ringene i oljefilterhuset er ok. Hadde også sjekket at det er riktig olje med riktig viskositet og om mulig med boroskop via bunnplugg-hull at oljepickup er ok. Videre er det mest naturlige å mistenke trykkregulatoren. Sensoren ser i alle fall ut til å fungere ok, basert på hva du fikk grafet, men oljetrykket ser ut til å være lavere enn "nominal-value" og dippen du får ser ikke helt sunn ut.

Hei. litt sent ute med svar. Blir nokk ikke gjort noe mer med bilen før til jul. pga studie.

Følger BMW  fra ista. med test kjøring av presure control valve blir feilkodene trigga

 

Bytta filter oem fra BMW og olje. 0w30 med LL-12 (Ikke noe hjelp i det)

Bytta oil presure control valve. For fortsatt opp samme feilkoder.

Bytte av oil presure control valve ble gjort med å tappe kjølevæske, ta vekk motorstyring boksen og diverse kjøleslanger. så brukte jeg E10 bits til å skru av filter huset. 3 av de skruene kan du se og den siste må jeg brukte telefonene med kamera for å se. 

For å komme til den røde må du bruke den lille skralla med e10.

image.png.12b9f6574699c9e2195252c59dd26627.png

image.png.1728e1b247389a13cbd391e20dc3c0bf.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Liten oppdatering.

- Oljetrykk lampa begynte å lyse.

- Stoppet så fort som mulig langs veien.

- Feilkode P22AE ( O2 sensor reference voltazge ciruit/open bank 1 sensor 2) 

"B47 2015"

Denne feilkoden samt denne lyden på videoen så tyder jo alt på motorhaveri/rådebank. 

Blir oppdatert senere mest sannsynlig til jul når jeg for tid.

 

 

image.png

Endret av Arild34
Samla teksta på toppen for å få det mere ryddig.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Siste oppdatering, så lenge jeg ikke gidder å demontere å se etter feil på den gamle motoren.

Bilen er oppe å går med "ny" brukt motor og går fint.

 

Masse spon i oljefilter.

image.png.2ef389e8f81c54946fa83e016a636954.png

Har ikke tatt av bunnpanna.

Godt med slakk i en sylinder da rådene er skutt.

Bilde fra hjulet med multireima.

image.png.ffaf949b0a3e57a17aadf886f55b01db.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...