Gå til innhold

DTC-lampen blinket, mistet motorkraft etter nedbremsing


---
 Share

Anbefalte innlegg

Kan jeg/noen ha kommet borti DTC-knappen, eller er det noe galt? Bilen virket å være i nødbluss ut rundtkjøring og etter fartshumper på morningen i dag. Fikk opp farten igjen, men det var litt andre lyder i motoren enn vanlig.

Skal jeg være bekymret for at bremsene ikke virker?
Kan jeg kjøre?
Hva kan jeg eventuelt sjekke selv? Sjekke luft i dekk?

Hva kan være galt og tør jeg ta en liten kjøretur?


Ellers kan nevnes at bil skal på verksted for å få byttet differensial trykksensor. Noe som ble oppdaget ved kontroll på verksted. Kan det være noe som gir utslag på kjøring nå? Fikk beskjed om at bilen da kunne finne på å gå i nødbluss, men vet ikke om det er det den gjør nå. 

Endret av ---
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Marius2002 skrev:

Kan være ABS sensor, leser rundt at det er typisk feil og like symptomer som hos deg. Men blir gjetting herfra, les ut feilkoder :) 

Jeg la nettopp til informasjon om at differensial trykksensor skal byttes, noe som ble oppdaget på en verkstedskontroll for en liten stund siden. Kan det være det som gir utslag nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Om bilen er i nødmodus ser en ved at et rødt tannhjul feilmelding i dash/ OBC. Kan også være lurt å nevne hvilken bil dette er snakk om.  Om bremsene virker eller ikke tester du jo fint selv ved og bruke bremsepedal. Feil på bremser har et eget symbol i dash. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være kondens på tanken? I oppoverbakke ble det nesten helt stans. Tanken er forøvrig full. Beinsin. BMW1 serie 116 automat.

Ellers er det en annen ting jeg stusser over og det er at det smeller i dashen innimellom. Som om det ligger noe i en boks og slenges hardt oppi lokket, i en hump eller slikt. Det er bare det at det ikke ligger noe i noen rom som kan lage slik lyd. Så leste jeg følgende på nett, om en annen som hadde kenguruhoppende bil: "Da har vi endelig funnet ut av det, fetteren til en venn av meg er bilmekanikeren og hadde hatt samme greien på sin bmw og ba meg sjekke den tykke slangen fra luftfilteret og om det var en sprekk/hull i det. Og ganske riktig var det en ganske stor rift der som gjorde at bilen suger inn masse falsk luft og dermed holder på å kubbe!" Kan det være noe slikt med min bil?
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være mye rart, men du må enten begynne å undersøke noen av disse tingene selv eller levere inn på et verksted. Det hjelper ikke å Google seg ihjel hvis man ikke sjekker noe på selve bilen. Rift i en luftbelg, det kan du undersøke selv. Kondens på tank? Lite trolig og heller ikke noe du enkelt og definitivt kan undersøke.

Du har tydeligvis feilkoder og å starte noe annet sted enn disse blir bare meningsløs tipping og sløsing av tid. Jeg hadde latt være å kjøre bilen til noen får tatt en titt på den, men mindre du absolutt må noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, E.C. skrev:

Det kan være mye rart, men du må enten begynne å undersøke noen av disse tingene selv eller levere inn på et verksted. Det hjelper ikke å Google seg ihjel hvis man ikke sjekker noe på selve bilen. Rift i en luftbelg, det kan du undersøke selv. Kondens på tank? Lite trolig og heller ikke noe du enkelt og definitivt kan undersøke.

Du har tydeligvis feilkoder og å starte noe annet sted enn disse blir bare meningsløs tipping og sløsing av tid. Jeg hadde latt være å kjøre bilen til noen får tatt en titt på den, men mindre du absolutt må noe. 

Den skal på merkeverksted om en måneds tid for et par andre ting. Lange ventetider. Hadde håpet jeg kunne kjøre den i mens...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde rift i innsugsbelg på min E36 og gåen coil på min gamle MB C180 og jeg var nylig å byttet LMM i en Mercedes ML350 fra 2014 og alle disse bilene hadde samme kenguru-faktaene som du beskriver. Men MLen er jo 20 år nyere og har et tonn mer elektronikk og gikk i nødmodus. Altså blir det løst og fast. Vi har jo konstantert at det er bensin, og 1-serie med 4-syl bensin fra omtrent 2004 til omtrent 2014 har dessverre en motor som er kjent for å være dårlig. Ikke at 4-syl dieselen i samme tidsrom var særlig bedre. Det ryker kjeder ofte, hører du forresten rasling? En i omgangskretsen sin 116i (2008-modell) fikk kjedet røket midt i en rundkjøring i byen, han kjørte derimot litt for lenge med motorlampe. 
 

Det blir derfor meningsløs gjetting og synsing som du ser, vi er innom ABS-sensorer, kjede, lmm, falskluft, coil, lambda(??), tja, you name it :) 

Hør om noen i nærheten har et diagnoseapparat, så får du svar :) Lette tinger som hull i belger finner du ut selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk god hjelp av google og noen med diagnoseapparat. Kan se ut til at en ABS-sensor er gåen på ett av hjulene, uten at det fremkommer hvilket. Googlet meg frem til at bilen slutter å leke kenguru om jeg midlertidig kobler ut DTC frem til service. 

Noe jeg skal være obs på ved kjøring da? Eller kan jeg kjøre noenlunde som normalt siden det fremdeles er sommerføre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...